וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל הפלונטר הפוליטי: קושנר יגיע בסוף החודש לביקור בישראל

17.10.2019 / 19:59

לוואלה! NEWS נודע כי שליחו של טראמפ למזה"ת מתכנן להגיע לישראל בשבוע האחרון של אוקטובר, להיפגש עם רה"מ וככל הנראה גם להיוועד לראשונה עם גנץ. במוקד הביקור יעמוד הניסיון האמריקני לקבל הערכת מצב על הרכבת ממשלה, כחלק מהיערכות לפרסום תכנית המאה

צילום: צלמי וואלה!NEWS, רויטרס ו-CNN, עריכה: יוסי אלטר

ברקע הקיפאון הפוליטי, השליח המיוחד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למזרח התיכון, ג'ארד קושנר, מתכנן להגיע לביקור בישראל בסוף החודש - כך נודע היום (חמישי) לוואלה! NEWS. קושנר, חתנו של הנשיא ומי שמופקד מטעמו על גיבוש "תוכנית המאה" לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, עתיד להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וככל הנראה גם עם יו"ר כחול לבן בני גנץ.

קושנר יבקר בישראל כחלק מביקור רחב יותר באזור, שבמרכזו ביקור בערב הסעודית והשתתפות בוועידה כלכלית רמת דרג באירוחו של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. במוקד הפגישות בישראל יעמוד המצב הפוליטי, כחלק מהיערכות הבית הלבן לפרסום התוכנית בהמשך - אם וכשתוקם ממשלה בישראל.

אם הביקור אכן יצא לפועל, זו תהיה הפעם הראשונה שקושנר ייפגש עם גנץ, שבזמן הביקור צפוי ככל הנראה כבר לקבל בידיו את המנדט להרכבת הממשלה. עד בחירות מועד ב' בספטמבר, ממשל טראמפ נמנע מקיום מגעים כלשהם עם יו"ר כחול לבן, אך מאז הבחירות האחרונות היחס של הממשל השתנה, ובחודש שעבר, כמה ימים בלבד אחרי הבחירות, השליח היוצא של הממשל, ג'ייסון גרינבלט, ושגריר ארצות הברית בישראל, דיויד פרידמן, נפגשו עם גנץ לראשונה. גרינבלט, שהודיע באחרונה כי הוא עוזב את תפקידו, ערך אז סבב פגישות פרידה, והוא לא צפוי להצטרף לקושנר בביקורו הנוכחי, אלא מחליפו בתפקיד - אבי ברקוביץ'.

אבי ברקוביץ' לצד ג'ארד קושנר בכנס מגזין טיים בניו יורק 23 באפריל, 2019. GettyImages
יגיעו ברקע נתק מסוים בין נתניהו לטראמפ, קושנר וברקוביץ'/GettyImages

במקור, בבית הלבן תיכננו לפרסם את תוכנית המאה בינואר שעבר, אך הפרסום נדחה שוב ושוב לאור הבחירות השבות ונשנות בישראל. במהלך הישורת האחרונה של בחירות ספטמבר, נתניהו אמר כמה פעמים כי ממשל טראמפ מתכוון לפרסם את התוכנית "מיד אחרי הבחירות", אך לאחריהן שינה את ההערכה שלו וכרך את פרסום התוכנית בהקמת ממשלת אחדות. "אנחנו יכולים להגיע להסכמות לאומיות במסגרת תוכנית המאה של הנשיא טראמפ שתוצג להערכתי רק אם נעמוד בחזית אחת רחבה", אמר בחודש שעבר כשקיבל את המנדט מידי הנשיא וקרא לגנץ להקים ממשלת אחדות. לפי ההערכה בירושלים, בממשל בכל מקרה ימתינו להתייצבות המערכת הפוליטית והקמת ממשלה בישראל לפני התקדמות לקראת פרסום התוכנית.

הביקור של קושנר מגיע על רקע נתק מסוים ביחסי נתניהו וטראמפ; שני המנהיגים לא שוחחו בטלפון מאז הבחירות בספטמבר למרות התפתחויות אזוריות דרמטיות שאירעו בשבועות האחרונים, כמו מתקפת טילי השיוט האיראנית על סעודיה והמתקפה הטורקית בצפון סוריה. עם זאת, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו צפוי להגיע הערב לישראל ולהיפגש מחר עם נתניהו ולדון במצב בסוריה ובחשש הישראלי מההתעצמות האיראנית באזור.

עוד בוואלה!

גנץ דחה את הצעת רה"מ להקמת ממשלת חירום: "דרכו אינה לאחדות אלא לחסינות"

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו ובני גנץ באזכרה לשמעון פרס, הר הרצל ירושלים, 19.09.19. ראובן קסטרו
"יכולים להגיע להסכמות לאומיות". נתניהו וגנץ לוחצים ידיים בהר הרצל/ראובן קסטרו

המצב הביטחוני המתוח וההיערכות לקראת פרסום תוכנית המאה הן חלק מהסיבות שנתניהו ציין בפניותיו לגנץ להקמת ממשלת אחדות בשבועות האחרונים. נתניהו העביר מוקדם יותר היום לכחול לבן הצעה לממשלת אחדות אותה הגדיר "ממשלת חירום ביטחונית", שנועדה להתמודד באופן מיידי עם האתגרים הביטחוניים והכלכליים. במסגרת ההצעה נתניהו הציע לכחול לבן לגבש עמדה משותפת לגבי תוכנית המאה שתאושר בממשלה. גנץ נפגש השבוע עם הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי וקיבל עדכון על מצב הביטחוני. במקביל, נתניהו נפגש עם יו"ר ועדת חוץ וביטחון הזמני, גבי אשכנזי, ועידכן אותו בהתפתחויות הביטחוניות האחרונות. עם זאת, בכחול לבן דחו בשלב זה את מתווי הפשרה של נתניהו וקראו לו להחזיר את המנדט לידי הנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully