וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקצין הקשוח ומצטיין הנשיא: המועמדים הבולטים לתפקיד המפכ"ל

16.12.2019 / 21:32

פניית השר ארדן ליועמ"ש לבחינת מינוי לתפקיד הבכיר במשטרה ולנציב שב"ס לאור המשבר הפוליטי, פותחת מחדש את המרוץ למפכ"לות. מ"מ המפכ"ל מוטי כהן, ניצב דורון ידיד, ניצב אלון אסור וניצב שמעון לביא, שעשוי להפתיע ברגע האחרון - הם המועמדים העיקריים שעלו בבורסת השמות

צילום: דוברות משטרת ישראל

הודעת השר לביטחון הפנים מהבוקר (שני) כי פנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבחון את מינוי מפכ"ל המשטרה ונציב שב"ס בזמן הקרוב, לאור המשבר הפוליטי, פותחת מחדש את המרוץ למפכ"לות. ארבעה מועמדים עיקריים לוקחים חלק במרוץ לתפקיד הבכיר: ממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן, ניצב דורון ידיד, מפקד מחוז ירושלים, ניצב אלון אסור, סגן מ"מ המפכ"ל וניצב שמעון לביא, מפקד המחוז הצפוני במשטרה, שעשוי להפתיע ולהכנס גם כן למרוץ.

השר לבטחון הפנים ארדן ביקר בחפ"ק המשטרה  במצעד הגאווה ועמד  על היערכות הכוחות וסידורי האבטחה בירושלים, 6 ביוני 2019. אתר רשמי
השר לביטחון הפנים ארדן מבקר בחפ"ק המשטרה במצעד הגאווה/אתר רשמי

ניצב מוטי כהן - בעל הסיכויים הגבוהים

ניצב מוטי כהן מונה לתפקיד מ"מ המפכ"ל לאחר שהיה מפקד מחוז דרום במשטרה. כהן התגייס למשטרת ישראל בפברואר 1987 ומילא שורה של תפקידים, בהם מפקד יחידת הסיור וקצין המבצעים של מחוז תל אביב, וקצין אגף המבצעים של מרחב דן. בתקופה ששימש בתפקיד זה אירע רצח יצחק רבין. בתקופת האינתיפאדה השנייה הועלה כהן לדרגת ניצב משנה ומונה לקצין אגף המבצעים של מחוז תל אביב.

ב-2005 קודם לפקד על מרחב יפתח והקים את תחנת השכונות. ב-2007 קודם לדרגת תת ניצב ומונה למפקד מרחב ירקון בתל אביב. בשנת 2009 מונה לתפקיד סגן מפקד מחוז מרכז, וארבע שנים לאחר מכן מונה לסגן מפקד מחוז תל אביב. ב-2014 קודם לדרגת ניצב ומונה למפקד מחוז מרכז.

בינואר 2018 מונה כהן למפקד מחוז דרום וכיהן בו עד שקודם לתפקיד מ"מ המפכ"ל. גורמים במערכת אכיפת החוק מעריכים כי המינוי הקבוע למפכ"ל אינו בכיסו של כהן, אך מנגד הסיכוי שיקבל מינוי קבוע גבוה. תקופתו כממלא מקום המפכ"ל לא הייתה אידאלית עבורו בלשון המעטה. כהן עבד בשנה האחרונה בשקט ובצנעה, הרחק מאור הזרקורים בניגוד לקודמו רוני אלשיך ועמד בראש המשטרה באחת התקופות הקשות שלה, כשהיא סופגת ביקורת ציבורית קשה ועומדת בעין הסערה. כהן ידע לתת גיבוי לחוקרי להב 433 וגם להעמיק את הנגשת המשטרה לאזרחים.

גורם נוסף במערכת אכיפת החוק שיבח את כהן על תפקודו בשנה האחרונה, אך מנגד גם מתח ביקורת: "הוא תקע מינויים סתם. הייתה לו אפשרות למנות ולעשות יותר, הוא קיבל את כל הגיבוי לשם כך אבל בחר שלא למנות. יש לו סיכוי לא רע בכלל לקבל את התפקיד אבל זה לא בכיסו".

עוד בוואלה!

יעלון באולפן וואלה! NEWS: "יש התפכחות מנתניהו, אבל בליכוד סמרטוטים"

לכתבה המלאה
מוטי כהן ממלא מקום מפכ"ל משטרת ישראל,הכנות משטרת ישראל לאירוויזיון, 16 במאי בתל אביב. ראובן קסטרו
ניצב כהן ממלא מקום מפכ"ל המשטרה/ראובן קסטרו

ניצב אלון אסור - פיקד על המחוז הצפוני ועל המכללה לשוטרים

ניצב אלון אסור משמש כיום סגן מ"מ מפכ"ל המשטרה, תפקיד אליו מונה ביוני 2019. ניצב אסור התחיל את תפקידו במשטרה ביחידה המרכזית של מרחב השרון, לאחר מכן הדריך בקורס קציני משטרה, שימש כראש מחלק החקירות בתחנת נתניה, סגן מפקד התחנה וראש לשכת מפקד מחוז מרכז.

ב-2009 מונה למפקד תחנת המשטרה בפתח תקווה ושירת בתפקיד זה במשך כשלוש שנים. לאחר מכן מונה למפקד המכללה הלאומית לשוטרים. בפברואר 2016 קודם לפקד על המחוז הצפוני במשטרה ומשם מונה לסמפכ"ל המשטרה, תפקיד בו הוא משמש עד היום.

ניצב אלון אסור מפקד מחוז צפון ימונה לסגן המפקח הכללי של משטרת ישראל, 11 ביוני 2019. דוברות משטרת ישראל
ניצב אלון אסור, סגן המפכ"ל/דוברות משטרת ישראל

ניצב דורון ידיד - "ערכי, ריכוזי ועם ניסיון שטח"

ניצב דורון ידיד משמש כיום כמפקד מחוז ירושלים. גורמים במערכת אכיפת החוק העריכו כי גם לידיד סיכוי לא רע להפוך למפכ"ל. גורם במשטרה אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "מדובר בקצין ערכי עם ניסיון שטח לא מבוטל. אך מנגד הוא קשוח וריכוזי". ניצב ידיד שימש תחילה כקצין בילוש במרחב ירושלים, לאחר מכן מונה לתפקיד מפקד יס"מ של מחוז ירושלים.

במרץ 2002 נטל חלק בפעילות השתלטות על מחבל מתאבד בכניסה לעיר וקיבל על כך את עיטור המופת של המשטרה. בהמשך שירת כקצין אג"ם במרחב ציון במחוז ירושלים. ב-2007 מונה למפקד מרחב דוד ושנתיים לאחר מכן קודם לתפקיד מפקד מרחב מוריה. ב-2011 קודם לתפקיד קצין החינוך הראשי של המשטרה, תפקיד בו כיהן כשנתיים. ב-2013 מונה לסגן מפקד מחוז הצפון במשטרה ובספטמבר 2016 מונה לתפקיד ראש אגף התנועה. בפברואר 2019 מונה ידיד לתפקיד מפקד מחוז ירושלים במקום יורם הלוי שפרש מהמשטרה לאחר שלא קודם להיות מפכ"ל.

דורון ידיד בטקס החלפת פיקוד של מפקד אגף התנועה, בית דגן. נובמבר 2016. מור שאולי
"קשוח וריכוזי". נציב ידיד/מור שאולי

ניצב שמעון לביא - "אחד השמות החמים במשטרה"

שמו של ניצב שמעון לביא, מפקד מחוז צפון במשטרה לא נמצא בבורסת השמות למפכ"לות. אולם, גורם בכיר במערכת אכיפת החוק שמעורה בפרטים, אמר כי אם תהיה הפתעה במינוי, ייתכן והיא עשויה להגיע דווקא מכיוונו של לביא. "ניצב לביא הוא אחד השמות החמים היום במשטרה, וגם אם לא ימונה הפעם, יש לו סיכוי לא רע בכלל לקבל את התפקיד בהתמודדות עתידית". לביא מונה לתפקיד מחוז צפון לפני כחצי שנה. קודם לכן, שירת כלוחם בגדוד "שקד" של חטיבת גבעתי. ביום העצמאות ה-42 הוענק לו אות מצטיין הנשיא, על ידי הנשיא חיים הרצוג.

לאחר שירותו הצבאי בחר לביא להתגייס למשטרה והחל לשמש כבלש במרחב דן במחוז תל אביב. לביא שירת בכמה תפקידים פיקודיים בהם: מפקד תחנת גלילות, קצין אגף המבצעים המרחב ירקון, פיקד על מרחב דן, ובשנת 2016 קודם ומונה למפקד מרחב שרון במחוז מרכז בדרגת תת-ניצב. בינואר 2018 מונה לסגן מפקד מחוז מרכז. ביוני 2019 מונה לדרגת ניצב וקיבל לידיו את המחוז הצפוני במשטרה שעלה לכותרות בשנה האחרונה בעיקר בשל התגברות הפשיעה במגזר הערבי.

תנ"צ שמעון לביא ימונה למפקד מחוז צפון ויקודם לדרגת ניצב, 11 ביוני 2019. דוברות משטרת ישראל
אם תהיה הפתעה במינוי - היא עשויה להגיע מכיוונו. ניצב לביא/דוברות משטרת ישראל

גורם בכיר במערכת אכיפת החוק אמר כי למועמדים ייתכן ויצטרף גם מועמד חיצוני, אבל הסבירות לכך נמוכה. אותו גורם הוסיף כי "אחרי סיכול המינוי של גל הירש וצ'יקו אדרי, אנשים טובים מעדיפים להמשיך ולהרוויח הרבה כסף בשוק הפרטי, מה גם שהעדיפות הברורה תהיה לאנשים מתוך המשטרה שכבר עברו פוליגרף".

שם נוסף שלא עלה לתפקיד הוא שמו של ניצב יורם סופר, מפקד המחוז הדרומי במשטרה. ניצב סופר מונה לפקד על המחוז הדרומי בפברואר 2019 ויצר לעצמו שם של קצין ערכי ונחוש ששם דגש על תרבות ארגונית ומתפקד במחוז מורכב במיוחד. שמו של סופר לא עלה כרגע כמועמד מיידי לתפקיד, עם זאת ומניסיון עבר, תמיד עלולות להיות הפתעות של הרגע האחרון וניצבים מכהנים כמו סופר יכולים למצוא עצמם גם הם, מועמדים.

את ההחלטה על זהותו של המפכ"ל הבא יקבע ארדן על פי תכניות העבודה שיציגו כל אחד מן המועמדים בטיפול בפשיעה בחברה הערבית, אלימות נגד נשים ויד קשה נגד שוטרים שסרחו במילוי תפקידם.

מינוי נציב גם בשב"ס: הכוכב העולה ומערכת היחסים המורכבת עם השר

גם לשב"ס יצטרכו למנות נציב קבוע. מ"מ שב"ס כיום, אשר וקנין, מועמד לתפקיד, מולו ניצב גונדר אילן מלכא שמשרת כיום בשב"ס בתפקיד של ראש מטה שירות בתי הסוהר. מלכא הוא תת אלוף במילואים ושירת בצה"ל בתפקיד ראש מטה פיקוד המרכז, וכן פיקד על חטיבת גבעתי בתקופת מבצע עופרת יצוקה. וקנין משמש בשנה האחרונה מ"מ נציב שב"ס, לאחר שכהונתה של עופרה קלינגר לא הוארכה. את דרכו החל בצה"ל במשטרה הצבאית, ובין היתר פיקד על כלא 6 ושירת כמפקד בית הספר של המשטרה הצבאית. מלכא השתחרר בדרגת סא"ל והתגייס לשירות בתי הסוהר.

גורם בכיר מספר בשיחה עם וואלה! NEWS כי מערכת היחסים בין השר ארדן למ"מ נציב שב"ס וקנין, ידעה עליות ומורדות גם בנושא ההתנהלות מול האסירים הביטחוניים אך לא רק. על פי אותו גורם ייתכן והשר ארדן יחליט לעשות שינוי בארגון ולמנות במקומו מועמד אחר לתפקיד נציב שב"ס. ייתכן ולאחד מהמועמדים למפכ"לות שלא יקבל את התפקיד, יוצע לקחת את נציבות השב"ס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יצר לעצמו שם של קצין ערכי ונחוש, אך שמו לא עלה כמועמד לתפקיד. ניצב סופר/מערכת וואלה!, צילום מסך
גונדר אשר וקנין סגן נציב השב"ס שימונה לממלא מקום נציב השב"ס. דוברות שב"ס
מערכת יחסים מורכבת עם השר ארדן. מ"מ שב"ס וקנין/דוברות שב"ס

גורם המעורה בפרטים אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי שם נוסף שנמצא על השולחן למפקד שב"ס הוא שרון שואן, מפקד המחוז הצפוני בשירות בתי הסוהר. שואן מונה לתפקידו לפני כמה חודשים ונחשב לכוכב עולה בשירות בתי הסוהר. שואן הגיע לשב"ס מהמשטרה הצבאית ועבר לשרת בשב"ס בשנת 2004 כמפקד בית הסוהר "מגידו".

שרון שואן, מפקד המחוז הצפוני בשירות בתי הסוהר. -, אתר רשמי
מפקד המחוז הצפוני בשב"ס, שרון שואן/אתר רשמי, -

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully