וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי ערים על הכוונת: האלימות בחברה הערבית גולשת לרשויות המקומיות במגזר

הרצח של הצעיר מכפר קאסם מצטרף לסטטיסטיקה עגומה של 91 קורבנות מתחילת השנה. גם הירי לעבר בתיהם של ראשי מועצות מקומיות מהמגזר הערבי הפך לדבר שבשגרה. ברשימה המשותפת אומרים כי ההתקדמות שהושגה בנושא נדחתה בעקבות הבחירות. "טרור של ארגוני פשיעה נגד אזרחים"

עריכה: עמית שמחה

לקראת סופה של שנה עקובה מדם בחברה הערבית, שהובילה למחאה נגד האלימות הגואה, רצח נוסף (שבת) של תושב כפר קאסם, ג'והר אבו ג'אבר, הצטרף לסטטיסטיקה העגומה. מנתוני מרכז אמאן, המרכז הערבי למאבק באלימות, עולה כי מתחילת השנה נרשמו 91 מקרי רצח. בין הנרצחים השנה 80 גברים ו-11 נשים. לשם השוואה, בשנת 2018 נרצחו 75 ערבים, מהם 61 גברים ו-14 נשים.

הרצח מגיע בנוסף להתנכלות לראשי מועצות מקומיות ערביות ברחבי הארץ. במהלך הלילה ירו אלמונים לעבר ביתו של ראש עיריית סכנין ספואת אבו ריא. גם רכבו של ראש העיר הוצת בחניית הבית. לא היו נפגעים מאחר וראש העיר שוהה בכנס ראשי רשויות בבלגיה.

מחאה בסכנין נגד האלימות הגואה ב-14 בדצמבר 2019. תקשורת הרשימה המשותפת, אתר רשמי
"גל עכור של פשע מאורגן". המחאה בסכנין, היום/אתר רשמי, תקשורת הרשימה המשותפת

המשטרה פתחה בחקירה, וכעבור כשעה נעצרו שני צעירים תושבי העיר בחשד למעורבות באירוע. החשודים, צעירים בני 22 ו-23, הובאו לחקירה ובמוצאי שבת יובאו לדיון בבקשה להאריך את מעצרם בבית משפט השלום בחיפה. כמה שעות לאחר האירוע, ראש העירייה הודה בפייסבוק לכל מי שהתעניין בשלומו ועדכן: "תודה לאל, אני בסדר והאנשים שהיו בביתי בסדר".

כ-200 בני אדם הפגינו מוקדם יותר היום בעקבות המקרה, ביוזמת הוועד העממי בסכנין והעייריה. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה אמר כי "אחרי המחאה נגד הפשיעה עשינו התקדמות משמעותית אל עבר תוכנית מערכתית למיגור האלימות, אבל היא שוב נדחתה בעקבות הבחירות החוזרות. המציאות הזאת היא התוצאה של ממשלה שמעדיפה להגן על עתידו של העבריין העומד בראשה מאשר להגן על אזרחים מפני ארגוני פשיעה".

עוד בוואלה!

למרות ההשקעות: מבחני פיזה חשפו פער עצום בחינוך במגזר הערבי

לכתבה המלאה

ראשי עיריות מאוימים: "מצב בלתי נסבל"

הירי הלילה מצטרף לאירועי ירי על בתיהם ומכוניותיהם של ראשי מועצות נוספים בחודשים האחרונים, בהם בתיהם של ראשי מועצות טמרה וכפר יסיף. ירי נפתח על מכוניתו של ראש מועצת נחף. השבוע נורה ונפצע קשה המאבטח בפתח ביתו של ראש המועצה המקומית ג'דיידה-מכר, סוהיל מלחם. לפני כשבועיים נורו יריות על ביתו ובסמוך לו הוצת רכב השייך לבת משפחה ונשרף כליל.

כמו כן, לפני חודש וחצי הושלך רימון לעבר ביתו של ראש המועצה המקומית גוש חלב, אליאס אליאס, והוצת רכב שחנה בסמוך. באותו לילה, בדיר חנא, ירו אלמונים לעבר ביתו של מנכ"ל המועצה ולעבר מכוניתו שחנתה בסמוך לו.

מהנדס העיר רהט, אברהים אבו סהיבאן, נורה באוקטובר על ידי אלמוני. יריות נורו גם לעבר ביתו של ראש העיר רהט פאיז אבו סהיבאן. הוא מאוים ונאלץ אף הוא להסתובב עם מאבטחים. כך גם ראש עיריית טמרה ד"ר סוהיל דיאב, וראש מועצת כפר יאסיף שאדי שוירי, לאחר שאלמונים ירו לעבר ביתו בסוף אוקטובר.

בנחף, באוקטובר, ירה אלמוני לאור יום לעבר מכוניתו של ראש המועצה עבד אל באסט קייס שחנתה ליד בניין המועצה. בכפר ריינה הותקף ממלא מקום ראש המועצה, ג'מיל בראנסי. על מהנדס תאגיד מי עירון מאום אל פחם ירו אלמונים במהלך עבודתו בטייבה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ירי בוצע והרכב הוצת. ביתו של ראש עיריית סכנין, הלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני חושב שזה מצב מסוכן ובלתי נסבל", אמר ראש המועצה המקומית של ערערה, עו"ד מודאר יונס, המכהן כיו"ר הועד הארצי של ראשי הרשויות המקומיות הערביות. "אנשי ציבור שלקחו על עצמם לשרת את התושבים מוצאים את עצמם, משפחותיהם ורכושם מאוימים ומותקפים ולמעשה אין מי שיגן עליהם. המשרד לביטחון פנים הגדיר כמה מהם כמאוימים ברמה הגבוהה ביותר ומשטרת ישראל אף הצמידה להם אבטחה, אבל הנה השבוע היינו עדים שירו גם במאבטח וירו על הבית. בינתיים, על פי הידוע לנו, באף אחד מהמקרים האלה לא נתפסו והועמדו לדין התוקפים".

יונס הוסיף כי "התופעה הזו אינה משהו נקודתי פה ושם. יש ניסיון מאד רציני של ארגוני פשיעה להיכנס ולהשתלט על הרשויות המקומיות, והחשש שלנו שזה יתפתח מכיוון הרבה יותר רחב ומסוכן מאשר מעידה בינתיים ההתייחסות לתופעה. העניין מאיים על עבודתן של כל הרשויות המקומיות והשלטון המרכזי חייב להתערב ולמגר את העניין הזה. זה יוצר מצב בו גם החלטות יום-יום רגילות שיכולות להשפיע על תושב זה או אחר עלולות להיתקל בתגובות אלימות ביותר ובלתי צפויות. אצלנו בכל אופן לוקחים את העניין הזה ברצינות רבה מאד, אבל אנחנו מרגישים חסרי אונים".

"שמענו הבטחות, אבל האלימות גוברת"

ח"כ ג'אבר עסאקלה הגיע לביתו של ראש עיריית סכנין ואמר כי "הפגיעה במשפחתו ורכושו של ראש עיריית סכנין היא פגיעה בכל אחד ואחת מתושבי העיר, אנו מוקיעים בתוקף התנהגות מסוג זה, וקוראים לכלל התושבים להתאחד במאבק נגד תופעות זרות אלה. זוהי האחריות של כולנו לשמור על השקט והביטחון שלנו".

לדברי עסאקלה, "אירועים מסוג זה זרים לעיר סכנין, אבל לצערי כמו בשאר יישובי החברה הערבית, אוזלת ידה של המשטרה ומדיניות ההזנחה ארוכת השנים של ממשלות ישראל הביאו את החברה שלנו למצב בו יותר ממיליון אזרחים הם בני ערובה של כמה ארגוני פשע".

ג'והר אבו ג'אבר שנרצח בכפר קאסם, 14 בדצמבר 2019. מערכת וואלה!, אתר רשמי
הגבר ה-80 שנרצח מתחילת השנה במגזר הערבי. אבו ג'אבר/אתר רשמי, מערכת וואלה!

הוא הוסיף כי "הטרור שמפעילים ארגוני פשיעה נגד אזרחים ונבחרי ציבור ערבים רק הולך וגובר. שמענו הרבה הבטחות מהממשלה והמשטרה, אבל בפועל האלימות רק גוברת ונראה שארגוני הפשיעה לא מרגישים מאוימים כלל".

ח"כ יוסף ג'בארין אמר כי גל הפגיעות בנבחרי הציבור "מחייב התערבות אישית של שר הפנים כדי להבטיח את שלומם של נבחרי הציבור. הרקע לפגיעה קשור למילוי תפקידם ושימוש בסמכותם כנבחרי ציבור מול גל עכור של פשע מאורגן. כשהמשטרה מעלימה עין והממשלה מפקירה 20% מהאזרחים, הפשע משגשג ונבחרי הציבור בסכנה".

הפגנת מחאה על האלימות במגזר הערבי, אם אל פחם, 5 באוקטובר 2019. באדיבות פאנט, אתר רשמי
91 מקרי רצח בשנה. מחאה נגד הפשיעה באום אל-פחם, אוקטובר/אתר רשמי, באדיבות פאנט

יו"ר בל"ד לשעבר ג'מאל זחאלקה אמר כי "התפשטות הפשיעה והאלימות בחברה הערבית הם תוצאה ישירה לאפליה הפושעת בטיפול המשטרתי והממשלתי. אם מצב כזה היה בערים יהודיות, היו מכריזים על טיפול חירום ומגייסים את כל המשאבים לשם כך. אני מגנה את פשע הירי לעבר ביתו של ראש עיריית סכנין וקורא למשטרה לפעול מיד ובתקיפות לתפוס ולהעניש את הפושעים השפלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully