וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לבג"ץ: אתפטר מכל תפקידיי כשר עד ה-1 בינואר

12.12.2019 / 14:30

ראש הממשלה הודיע כי בסוף השנה יסיים את כהונתו כשר הבריאות, החקלאות, העבודה והרווחה והתפוצות, ולתפקידים אלו ימונו מחליפים. עם זאת, הבהיר כי יישאר בתפקידו כראש הממשלה. בעקבות זאת דחה העליון את עתירת התנועה לאיכות השלטון שדרשה לקרוא לנתניהו להתפטר

-

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (חמישי) לבג"ץ כי יתפטר מכל תפקידיו כשר עד 1 בינואר, לאור הגשת כתב האישום נגדו. עם זאת הדגיש כי יישאר בתפקידו כראש הממשלה. נתניהו מכהן כיום כשר בארבעה משרדים - הבריאות, החקלאות, העבודה והרווחה והתפוצות.

בעקבות הודעתו של נתניהו, בית המשפט העליון דחה על הסף את עתירת התנועה לאיכות השלטון ועתירה דומה של עורך דין בשם שפיק רפול, אשר דרשו מבית המשפט לקבוע כי עליו להתפטר או לצאת לנבצרות, וכן להתפטר מתפקידיו כשר. בנוסף דרשו העתירות כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יפרסם חוות דעת בשאלה האם ניתן להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה, וזאת בשל כתב האישום החמור שהוגש נגדו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך ישיבת הממשלה במשרד רה"מ, ירושלים 1 בדצמבר 2019. רויטרס
יסיים את תפקידו כשר. נתניהו/רויטרס

השופט יוסף אלרון קבע כי בעת הזו לא נדרשת הכרעה בשאלות המשפטיות שמעלה העתירה - שכן להתפטרות ראש הממשלה אין תוקף מעשי בממשלת מעבר, וכל עוד לא זכה בבחירות, שאלת הטלת הרכבת הממשלה אינה מתעוררת. בשל הודעת נתניהו על התפטרותו מתפקידיו כשר, לא נדרשת הכרעת בית המשפט גם בשאלה זו.

"ראש הממשלה נתניהו הודיע שיתפטר מתפקידיו כשר - בשל עתירת התנועה לאיכות השלטון", אמרו בתנועה. "קיבלנו את החלטת בית המשפט, ואולם לאור העובדה שעתירה זו השיגה חלקית את מטרתה, נבקש לקיים עיון נוסף בפסק הדין".

עוד בוואלה!

כשהיועמ"ש מהסס: כך הפכה ישראל לארץ הבחירות הנצחיות

לכתבה המלאה
היועמ"ש, אביחי מנדלבליט בכנס משפט במלון דן כרמל, חיפה 5 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
טען כי ממילא להתפטרות נתניהו כעת אין כל משמעות מעשית. מנדלבליט/שלומי גבאי

בשבוע שעבר מסר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבג"ץ את עמדתו לעתירת התנועה לאיכות השלטון. היועמ"ש השיב כי אף שהעתירה מעלה סוגיות מהותיות, אין מקום להכריע בה כעת שכן ממילא הנסיבות העובדתיות הרלוונטיות עתידות להשתנות בתוך ימים ספורים - בין אם יכשלו המגעים להרכבת הממשלה ויוכרז על הליכה לבחירות נוספות, ובין אם יעלה בידי מי מהח"כים להרכיב ממשלה.

על עמדתו של מנדלבליט חתומים מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ענר הלמן, ושניים מסגניו - רן רוזנברג ואודי איתן. לגופן של הטענות בעתירה השיב מנדלבליט בדומה לחוות הדעת שפרסם בתחילת השבוע שעבר. היועמ"ש טוען כי ממילא להתפטרות נתניהו כעת אין כל משמעות מעשית, שכן ראש ממשלה שמתפטר ממשיך לכהן כראש ממשלת מעבר עד לכינון ממשלה חדשה - כלומר, המצב ישאר ללא שינוי. באשר לאפשרות להורות לנתניהו לצאת לנבצרות, השיב מנדלבליט כי בנסיבות הקיימות לא ניתן מבחינה משפטית לאלץ את נתניהו לעשות זאת, ויש להותיר את הסוגיה במישור הציבורי-פוליטי.

היועץ התייחס גם לדרישה כי יחווה דעתו באשר לאפשרות להטיל על נתניהו, שנאשם כעת בפלילים את הרכבת הממשלה. הוא השיב כי מדובר כרגע בסוגיה תיאורטית, ולכן אין צורך להכריע בה. לגבי הדרישה שנתניהו יאולץ להתפטר מתפקידיו כשר, השיב מנדלבליט כי ככל שהעתירה לא תידחה על הסף, הוא מציע להגיש את עמדתו בעניין בתוך כשבוע.

(עדכון ראשון: 09:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully