וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

800 אלף ציינו חצי שנה למחאה בהונג קונג: "נילחם עד שנמות"

9.12.2019 / 2:55

מאות אלפים יצאו לרחובות הונג קונג במחאה הגדולה ביותר מאז ניצחון המפלגות הפרו-דמוקרטיות בבחירות המקומיות בחודש שעבר. בניין "בנק אוף צ'יינה" הושחת על ידי המפגינים, המשטרה עצרה 11 מתפרעים והחרימה כלי נשק

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

מאות אלפים לבושים בחולצות שחורות יצאו לרחובות הונג קונג אתמול (ראשון) בהפגנה האנטי-ממשלתית הגדולה ביותר מאז הבחירות המקומיות בחודש שעבר, בה התנועה הפרו-דמוקרטית השיגה רוב מוחץ במועצת הרשות המבצעת של הונג קונג.

זו הייתה הפעם הראשונה מאז חודש אוגוסט ש"החזית לזכויות אדם אזרחיות", התנועה הפרו-דמוקרטית שדוגלת בצמצום מעורבותה של סין באזור, קיבלה אישור מהשלטונות למצעד רשמי. לפי התנועה, שכבר ארגנה הפגנות של יותר ממיליון איש מוקדם יותר השנה, הפגנות ששיתקו את המרכז הפיננסי האסיאתי, כ-800 אלף איש יצאו לחובות העיר אתמול, בעוד שהמשטרה טוענת שהיו כ-183 אלף בלבד.

שוטרים בהפגנת הענק בהונג קונג (19\12\08). רויטרס
שוטרים שנפרסו ברחובות הונג קונג, אתמול (צילום:רויטרס)/רויטרס

קריאות "מלחמה למען החופש, עמדו עם הונג קונג" נשמעו ברקע כשהמפגינים, סטודנטים, אנשי צווארון לבן ומבוגרים, צעדו מפארק ויקטוריה לרובע הפיננסי. כשהחושך ירד, מפגינים אחדים ריססו כתובות נגד הממשל הסיני על בניין "בנק אוף צ'יינה". כוחות משטרה שהיו באזור, עמדו באיפוק בזמן שהמפגינים צעקו לעברם "כלבים" ו"ג'וקים".

המושבה הבריטית לשעבר המונה כ-7.4 מיליון תושבים, הועברה לשלטון סיני ב-1997. הונג קונג היא איזור מנהלי מיוחד, שבבסיס שלטונה עומד רעיון האיחוד בין הונג קונג, מקאו וסין, רעיון ה"מדינה אחת, שתי מערכות", לפיו יש להונג קונג ומקאו אוטונומיה שלטונית תחת השלטון בבייג'ינג. ההסכם הזה מבטיח חירויות מסוימות בהונג קונג שאין בסין היבשתית, אולם רבים מתושבי הונג קונג מרגישים שבייג'ינג לוחצת כדי להדק את שליטתה ולהצר את האוטונומיה הניתנה לאזור המנהלי המיוחד.

צעדת יום זכויות האדם בהונג קונג. רויטרס
המונים ברחובות הונג קונג אמש (צילום רויטרס)/רויטרס

"זוהי עונת חג המולד בקרוב, אבל אנחנו לא במצב הרוח לחגיגות יותר", אמר לורנס, סטודנט בן 23. הוא החזיק פוסטר בו היה כתוב: "המשאלה שלי ל-2020 היא זכות הצבעה אוניברסלית", רמיזה לדרישה לזכות לבחור את ראש הרשות המבצעת של הונג קונג באופן ישיר, ולא באופן עקיף כמו שנהוג היום. ראש הרשות המבצעת הוא האדם העומד בראש המועצה המבצעת של הונג קונג, המועצה המנהלת את חיי היום יום באזור המנהלי המיוחד. כיום ראש הרשות המבצעת היא קארי לאם שנתמכת על ידי המשטר בבייג'ינג.

סין מאשימה ממשלות זרות כולל ארצות הברית ובריטניה בליבוי המהומות שנמשכות כבר שישה חודשים. ביום שבת נמנעה כניסתם למקאו - האוטונומיה השכנה להונג קונג שגם היא אזור מנהלי מיוחד בסין, של שני אנשי עסקים אמריקנים - ללא כל הסבר.

מפגין בהונג קונג לאחר תום ההפגנות, 28 בנובמבר 2019. רויטרס, אתר רשמי
מפגין מודה לטראמפ (צילום:רויטרס)/אתר רשמי, רויטרס

קארי לאם אמרה כי היא שומעת את דרישות האנשים, אך היא לא הציעה ויתורים למרות הניצחון הבולט של המפלגות הפרו-דמוקרטיות בבחירות המקומיות שנערכו לפני כשבועיים. הניצחון הבטיח כמעט 90% מ-452 כסאות נציגי הרובעים במועצה המבצעת של הונג קונג.

"חמש דרישות, לא אחת פחות", היא אמירה נפוצה שנשמעת בהפגנות. אמירה זו מתייחסת לדרישות שונות, החל מהתפטרותה של לאם ועד חנינה לעצורים שנעצרו בזמן המחאות. "אני אלחם למען חופש עד שאני אמות, כי אני בת הונג קונג", אמרה ג'ון, אמא כבת 40 הלבושה בשחור. לטענת המשטרה נעצרו 11 מפגינים, מגילאי 20 ועד 63, והוחרמו נשקים שונים כולל סכינים צבאיות, נפצים, קליעים ואקדח חצי אוטומטי, התפיסה הראשונה של אקדח בזמן המחאות. האלימות החריפה לאורך השנה, כשהמפגינים שרפו רכבים ובניינים, השליכו בקבוקי תבערה, זרקו פסולת מגשרים על מכוניות בכבישים והשחיתו מרכזי קניות. המשטרה הגיבה עם גז מדמיע, תותחי מים ולפעמים אש חיה.

מעל 900 הפגנות, יותר מ-6,000 עצורים

ההפגנות החלו ביוני עם עליית הצעת חוק להסכם הסגרה עם סין שלפיו אנשים יישלחו לסין היבשתית כדי לעמוד למשפט, ולאחר מכן התפתחו לכדי קריאות לזכויות דמוקרטיות רחבות יותר. מאז יוני, היו יותר מ-900 הפגנות, מחאות ותהלוכות בהונג קונג, שרבות הגיעו לכדי אלימות, כאשר יותר מ-6,000 איש נעצרו מאז.

מאז הבחירות המקומיות ב-24 לנובמבר שרר שקט יחסי בהונג קונג. כן היו הפגנות קטנות באופן יום יומי, אולם הן היו שקטות יותר, בעיקר הפרעות ספורדיות לסדר הציבורי. המועצה המבצעת של הונג קונג לא הגיבה באופן רשמי לתהלוכת הענק שהתרחשה אתמול, אולם כן יצאה בהודעה ביום שבת כי "יקשיבו בענווה לדרישות ויקבלו את הביקורת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully