וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עריק סיני חשף בפני אוסטרליה את מאמצי הריגול של בייג'ינג באזור

23.11.2019 / 22:25

העריק, שזוהה בכלי התקשורת בתור וונג "וויליאם" ליקיאנג, מבקש מקלט אחרי שסיפק לשירות הביטחון את זהותם של בכירי המודיעין הצבאי של סין בהונג קונג ופירט את מאמציה להתערבות פוליטית בטייוואן ובאוסטרליה עצמה

צילום:רויטרס,עריכה:שאול אדם

אדם שטוען שהוא סוכן סיני ביקש מקלט באוסטרליה לאחר שמסר פרטים על התערבותה הפוליטית של בייג'ינג בהונג קונג, בטייוואן ובאוסטרליה - כך דיווחו היום (שבת) כלי תקשורת במדינה.

על פי הדיווח בעיתון "אייג'", העריק, שזוהה בתור וונג "וויליאם" ליקיאנג, סיפק לשירות הביטחון האוסטרלי (ASIO) את זהותם של בכירי המודיעין הצבאי של סין בהונג קונג. עוד דווח כי וונג תיאר כיצד סין מממנת ומנהלת מבצעים להתערבות פוליטית בהונג קונג, בטייוואן ובאוסטרליה. הוא נמצא כעת בסידני עם אשתו ובנו, והוא חושש שהוא ייהרג אם ישוב לסין.

"אלו דיווחים מטרידים מאוד", אמר סגן ראש ממשלת אוסטרליה ג'וש פריידנברג. הוא הוסיף כי רשויות אכיפת החוק עוסקות בנושא. שמו וזהותו לא אומתו באופן רשמי, אך יו"ר האופוזיציה אנתוני אלבניז קרא להעניק לו מקלט.

משרד הפנים סירב להתייחס ישירות לבקשת המקלט. "מטרת ויזות ההגנה היא להגן על אנשים שאינם יכולים לחזור לארץ מולדתם בשל חשש מבוסס מפני רדיפה או סכנה לפגיעה", אמר נציג המשרד, אולם הוא הוסיף בהצהרה רשמית כי כל מקרה נבחן לגופו.

בסין שללו את טענותיו ואמרו כי הוא עבריין נמלט. המשטרה בשנגחאי אמרה כי וונג הוא מובטל בן 26, ממחוז פוג'יאן, המבוקש בחשד להונאה. בהצהרת המשטרה נטען כי הוא נסע ב-10 באפריל להונג קונג עם דרכון סיני ותעודת תושב בהונג קונג מזויפים, אחרי שכבר הורשע בהונאה ב-2016.

וונג "וויליאם" ליקיאנג, עריק סיני שביקש מקלט באוסטרליה. אתר רשמי
חושש לחייו אם ישוב לסין. וונג "וויליאם" ליקיאנג/אתר רשמי

קשריה של אוסטרליה עם סין התדרדרו בשנים האחרונות בשל הטענות של קנברה כי בייג'ינג, שותפת הסחר החשובה ביותר שלה, מתערבת בענייניה הפנימיים. אוסטרליה חוששת גם שסין מחפשת לעצמה השפעה רבה באזור האוקיינוס השקט. לפני הבחירות במאי האחרון, דווח ברויטרס כי המודיעין האוסטרלי קבע שסין אחראית למתקפת סייבר נגד הפרלמנט ונגד ושלוש מפלגות מרכזיות. בסין הכחישו את ההאשמות.

"הייתי מעורב באופן אישי והשתתפתי בסדרת פעילויות ריגול", הצהיר וונג בהצהרה בת 17 עמודים שמסר לשירותי הביון. ב-ASIO סירבו להגיב ואמרו שהם לא מתייחסים לנושאים מבצעיים או לאנשים מסוימים. וונג, על פי הדיווח באייג', סיפר שהוא היה חלק ממבצע מודיעיני בתוך חברה הרשומה בהונג קונג, שהסתננה לאוניברסיטאות ולכלי התקשורת. הוא הזהיר כי סין מתכננת לשבש את הבחירות הנשיאות בטייוואן בשנה הבאה.

בריאיון לתכנית "60 דקות" האוסטרלית, שישודר במלואו מחר, הוא סיפר כי בעקבות החששות הגוברים שלו מפני עבודתו, הוא החליט לנסוע לאוסטרליה, שם אשתו לומדת וחיה עם התינוק שלהם. "ברגע שאשוב, אני אמות", הוא סיפר בקטע ששודר.

בעיתון "סידני מורנינג הרלד" דווח כי וונג סיפר שהוא היה מעורב באופן אישי בחטיפתם ובמעצרם של חמישה מוכרי ספרים בהונג קונג ב-2015. "ממשלת סין רצתה להרתיע אותם", אמר וונגן. סין הכחישה מאז ומתמיד שהיא שזו חטפה את המוכרים, שבחנויותיהם נמכרו ספרים שנתפסו בעיני בייג'ינג בעייתיים. הונג חווה בימים אלו הפגנות סוערות נגד השלטון הסיני, מאז הניסיון לקדם חוק הסגרה מהטריטוריה האוטונומית לסין היבשתית.

עוד בוואלה!

בכיר באוסטרליה: יחס המערב לסין - כמו זה לגרמניה הנאצית

לכתבה המלאה
נשיא סין שי ג'ינפינג בנאומו לציון 70 שנה למשטר הקומוניסטי שיחול ב-1 באוקטובר. 30 בספטמבר 2019. רויטרס
בוחש במדינות האזור. נשיא סין שי/רויטרס

מלשכת הנשיאות בטייוואן נמסר כי הממשלה חוקרת את הנושא. דוברת המפלגה הפרוגרסיבית הדמוקרטית השלטת קראה לפרסומים בתקשורת האוסטרלית תזכורת לאיום הנשקף מסין.

"בין אם מדובר בצבא האינטרנטי הסיני או בממשלה הסינית, הם משתמשים במערכת הדמוקרטית של טייוואן כדי לפגוע בדמוקרטיה שלנו", אמרה דוברת מטעמה של הנשיאה, שמפלגתה תומכת בבדלנות האי. סין רואה בטייוואן מחוז סורר, והיא מעולם לא הסירה מעל הפרק את האפשרות להשיבו לשליטתה באמצעות כוח הזרוע.

האן קואו-יו, המועמד לנשיאות מטעם מפלגת האופוזיציה המרכזית בטייוואן, מפלגת הקומינטאנג הידידותית לסין, האיץ בממשלה לשלוח באופן מידי צוות חקירה לאוסטרליה לחקירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully