וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף התנגדות סין: טראמפ אישר חוק התומך במפגינים בהונג קונג

נשיא ארה"ב חתם על הצעת החוק המגבה את האזרחים באזור המנהלי של סין, שהפגינו בחודשים האחרונים למען חירותם. החוק, שעבר ברוב בקונגרס, יגן על זכויות אדם וישמר את האוטונומיה בעיר. בעקבות המהלך, בבייג'ינג דרשו מהשגריר האמריקני "לחדול את ההתערבות בענייניה"

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם אמש (רביעי) על הצעת חוק המבטאת תמיכה אמריקנית במפגינים בהונג קונג, כך נמסר בהצהרה מהבית הלבן. מהלך זה עלול לפגום ביחסים עם סין וככל הנראה לעכב את מאמץ הנשיא לסיים את מלחמת הסחר שלו עם בייג'ינג.

החקיקה, S.1838, נועדה לשמור על זכויות האדם והדמוקרטיה בהונג קונג, ומחייבת סקירה שנתית של מצבה המסחרי המיוחד של העיר. בנוסף, ניתן לפי החוק להטיל סנקציות נגד גורמים רשמיים שאחראיים להפרות זכויות אדם או לערעור האוטונומיה של העיר.

בנוסף לכך, טראמפ חתם על הצעת חוק שנייה האוסרת ייצוא של כלי נשק לפיזור הפגנות, כולל גז מדמיע, כדורי גומי ואקדחי הלם, למשטרה בהונג קונג.

בתגובה, משרד החוץ של סין זימן לשיחה את שגריר ארצות הברית בבייג'ינג, טרי ברנסטאד, בדרישה שוושינגטון תחדל מיד להתערב בענייניה הפנימיים ולהפסיק לגרום נזק נוסף ליחסים הבילטרליים בין המדינות.

עימותים במהלך הסתערות המשטרה על קמפוס בהונג קונג לאחר התבצרות של מפגינים 18 בנובמבר 2019. רויטרס
עימותים עם המשטרה במהלך הסתערותה על קמפוס בהונג קונג, החודש/רויטרס

בית הנבחרים אישר ב-20 בנובמבר את הצעת החוק ברוב קולות, לאחר שגם הסנאט העביר אותה ללא התנגדות - מה שלא הותיר לטראמפ ברירה אלא לשתף פעולה. בעוד שרבים מחברי הקונגרס משתי המפלגות הביעו תמיכה במפגינים שדרשו את עצמאות העיר, טראמפ נותר דומם ברוב הזמן, אפילו בעת הסלמת ההפגנות כתוצאה מאלימות גוברת מצד המשטרה בהונג קונג.

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, קרא לנשיא להשמיע את קולו ואמר בשבוע שעבר כי "העולם צריך לשמוע ממנו ישירות שארצות הברית עומדת איתם (עם המפגינים)".

בתגובה לאישור החוק, ממשלת הונג קונג אמרה שהיא מתנגדת נחרצות למהלך, שלדבריה יפגום ביחסים עם וושינגטון ויעביר למפגינים מסר שגוי שרק יסבך את המצב הקיים. הממשלה כינתה את החקיקה "התערבות בענייניה הפנימיים", וטענה כי היא אין בה צורך ואף חסרת בסיס.

בהצהרה שפרסם משרד החוץ של סין בעקבות החקיקה, נאמר כי בייג'ינג תגיב ב"צעדים נחרצים". עוד נכתב כי אישור החוק מחבל ביחסים עם סין וכי מאמצי ארצות הברית "נידונו להיכשל". סין הזהירה כי ארצות הברית תישא בהשלכות של המהלך אם תמשיך "לפעול באופן שרירותי".

עוד בוואלה!

אירופה בת ערובה: טורקיה משתקת תכניות של נאט"ו בשל התמיכה בכורדים

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'יפינג בפסגת G-20 ביפן, 29 ביוני 2019. רויטרס, אתר רשמי
"הוא חבר שלי ואיש נהדר", טראמפ ושי בפסגת G-7 ביפן, יוני/אתר רשמי, רויטרס

עוד כשהונחה ההצעה על שולחנו של טראמפ, משרד החוץ של סין הפציר בו למנוע ממנה להפוך לחוק ואף הזהיר את האמריקנים שלא להמעיט בנחישותה של סין, להגן על "האינטרסים של הריבונות, הביטחון והפיתוח שלה". דובר המשרד, ג'נג שואנג, אמר בתדרוך ביום חמישי שעבר כי "אם ארצות הברית מתעקשת לצעוד במסלול השגוי הזה, סין תנקוט באמצעי נגד משמעותיים".

השגריר ברנסטאד זומן כבר ביום שני לשיחה עם שר החוץ של סין, ז'נג זגואנג, בכדי לשמוע את "התנגדותו הנחרצת" למה שסין החשיבה כהתערבות אמריקנית בהפגנות, כולל גיבוש הצעת החוק.

בריאיון לרשת החדשות "פוקס" ביום שישי בשבוע שעבר טען טראמפ כי אם הוא לא היה מתערב, הממשל בסין היה "משמיד את הונג קונג בתוך 14 דקות". הוא אמר כי ביקש באופן אישי מנשיא סין שי ג'ינפינג להימנע מלשלוח את כוחות הצבא להתעמת עם המפגינים. כשנשאל בזמנו אם יטיל וטו על ההצעה שהונחה על שולחנו, טראמפ לא נתן תשובה חד משמעית. "עלינו לעמוד לצד הונג קונג, אבל אני גם תומך בנשיא שי. הוא חבר שלי ואיש נהדר", אמר טראמפ. "הייתי רוצה לראות אותם מגיעים לפיתרון. הם חייבים להגיע לפתרון".

הצעת החוק הגיעה במקביל להתקדמות מאמציהם המשותפים של וושינגטון ובייג'ינג, להביא לסיום מלחמת הסחר בין המדינות. טראמפ מצדו רצה לגבש הסכם, כדי להקל על אי הוודאות הכלכלית הצפויה לקראת מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית לשנת 2020. בנוסף לכך, לטענת הנשיא המכסים שהטיל ממשלו על סחורות מסין, הכניסו כסף רב לכלכלת המדינה. על אף כל זאת, דובר משרד המסחר של סין, גאו פנג., אמר כי צוותי המשא ומתן של שתי המדינות ימשיכו להיפגש ולחתור לגיבוש הסכם הסחר.

(עדכון ראשון: 02:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully