וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה בת ערובה: טורקיה משתקת תכניות של נאט"ו בשל התמיכה בכורדים

בכירים בברית אמרו כי אנקרה מסרבת לאשר את תכניות להגנה על מזרח אירופה עד שחברות הברית יכירו במיליציה הכורדית כארגון טרור. המשבר מגיע לקראת פסגת ראשי נאט"ו בשבוע הבא, ובצל מתיחות גם מול ממשל טראמפ

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

טורקיה מסרבת לגבות את תכניות ההגנה של נאט"ו במדינות הבלטיות ובפולין עד שהארגון יעניק לה תמיכה פוליטית נוספת במאבקה בכורדים בצפון סוריה - כך אמרו היום (רביעי) ארבעה בכירים בנאט"ו וגורם דיפלומטי טורקי. לפי הגורמים, אנקרה ביקשה מנציגה בנאט"ו לא לאשר את התכניות, בעוד בפגישות ובשיחות פרטיות דורשת מהברית להכיר באופן רשמי במיליציה הכורדית כארגון טרור.

ברקע פסגה לציון 70 שנה לנאט"ו שתיערך בלונדון בשבוע הבא, הוויכוח הוא סימן לפילוג בין אנקרה לוושינגטון בסוגיית המתקפה הטורקית בסוריה נגד הכורדים, אותם היא מחשיבה כארגון טרור. המשלחת הטורקית בארגון ומשרדי ההגנה והחוץ במדינה טרם הגיבו בנושא.

נציגי נאט"ו מעוניינים לקבל את אישורן של כל 29 החברות בברית עבור התכנית להגן על פולין, ליטא, לטביה ואסטוניה במקרה של מתקפה רוסית. ללא הסכמתה של אנקרה, נאט"ו תתקשה לקדם את הגנתן של המדינות הבלטיות ופולין.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, 26 בנובמבר 2019. רויטרס
סימן לפילוג בין אנקרה לוושינגטון. ארדואן/רויטרס

לפי גורם דיפלומטי, "הם (הטורקים) לוקחים את מדינות מזרח אירופה כבנות ערובה וחוסמים את אישורה של התכנית הצבאית הזאת עד שיקבלו את מבוקשם". גורם נוסף כינה את התנהגותה של טורקיה "מפלגת", בעת שנאט"ו מנסה להוכיח את אחידותה לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הביע ספק ביעילותה ונשיא צרפת עמנואל מקרון טען כי היא נמצאת ב"מוות מוחי".

דוברת הברית אואנה לונג'סקו אמרה בתגובה כי "נאט"ו מתכננת להגן על כל חברותיה. מחויבותה של נאט"ו לבטיחות וביטחון כל חברותיה יציבה". לפי עקרון הברית, שעליו מתבססים הקשרים הטרנס-אטלנטיים מאז הקמתה ב-1949, התקפה על אחת החברות כמוה כהתקפה על כולן.

עוד בוואלה!

פומפאו: נאט"ו מוכרחה להשתנות או שתהפוך לברית שעבר זמנה

לכתבה המלאה
עצרת תמיכה בנשיא רוסיה בעיר בחצי האי קרים, 18 במרץ 2019, לציון חמש שנים לסיפוח. רויטרס
חשש מפני מתקפה. עצרת תמיכה בפוטין לרגל חמש שנים לסיפוח חצי האי קרים/רויטרס

מאוחר יותר, גם גורם דיפלומטי טורקי אישר כי אנקרה תתנגד למאמצי בעלי בריתה בנאט"ו לשכנע אותה לגבות ברית ביטחונית למדינות הבלטיות ולפולין עד שדרישותיה הביטחוניות ייענו. הגורם הטורקי אמר שנאט"ו הסכימה השנה לתמוך בתכנית ביטחונית להגנת טורקיה, כולל במקרה של מתקפה מהדרום, בגבול שלה עם סוריה.

התכנית כוללת הכרה במיליציה הכורדית כארגון טרור המאיים על טורקיה, אך וושינגטון מאוחר יותר משכה את תמיכתה ומדינות אחרות התנגדו אף הן. "לכן, אנחנו אומרים שאם התכנית שלנו לא תפורסם, לא נאפשר גם לאחרים", אמר הגורם הטורקי. "מי שרוצים שנפרסם את התכנית למדינות הבלטיות צריכים להראות את מודעותם גם לתכנית שלנו". דובר הנשיא איברהים קאלין אמר בטוויטר ביום רביעי שהאיחוד האירופי והנאט"ו צריכים לעבוד בשיתוף פעולה עם טורקיה בנוגע לדאגותיה הביטחוניות.

כלי רכב צבאיים של טורקיה בגבול עם סוריה לפני תחילת הסיורים המשותפים עם רוסיה ב-1 בנומבר 2019. רויטרס
כלי רכב צבאיים של טורקיה בגבול סוריה/רויטרס

טורקיה פתחה במתקפה בצפון סוריה אחרי שארצות הברית החליטה להסיג את כוחותיה מהאזור בחודש שעבר. בעלות בריתה של אנקרה בנאט"ו חוששת כי הפלישה תחתור תחת המאבק נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). תכנית ההגנה עבור המדינות הבלטיות ופולין שורטטה לבקשתן לאחר שרוסיה סיפחה לשטחה את חצי האי קרים האוקראיני ב-2014. למתווה אין קשר ישיר לאסטרטגיה הטורקית בסוריה, אולם היא מעלה חשש לגבי ביטחונן של כל המדינות באזור.

אנקרה דרשה מחברות הברית להכיר במיליציה הכורדית כארגון טרור בטרם הוציאה לפועל את המתקפה בצפון סוריה, אולם הסוגיה עלתה לכותרות לקראת הפסגה בשבוע הבא במהלכה צפויים המסמכים הביטחוניים לקבל אישור. לפי שני גורמים דיפלומטיים, נציגי נאט"ו עדיין מקווים להשיג פשרה מאחר ואנקרה עצמה עדיין זקוקה לאישור יתר המנהיגים בנושא תכנית צבאית משודרגת המפרטת כיצד טורקיה תוכל להגן על עצמה מפני מתקפה.

מקרון, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ייפגשו בשולי הפסגה בשבוע הבא על מנת לדון במבצע הטורקי בסוריה. "כולם מותחים עליהם (הטורקים) ביקורת, אולם אם הם יוותרו, זה יהיה במחיר של התערבות באסטרטגיה שלהם בסוריה", הסביר גורם דיפולמטי.

(עדכון ראשון: 22:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully