וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פומפאו: נאט"ו מוכרחה להשתנות או שתהפוך לברית שעבר זמנה

8.11.2019 / 21:20

לאחר שנשיא צרפת טען כי הברית נמצאת במוות מוחי בשל מדיניות טראמפ, הדגיש שר החוץ האמריקני את חשיבותה. יחד עם זאת, הזהיר כי ישנן מדינות בארגון שמסכנות אותו כי הן נהנות מהביטחון שבחברות בו, אך לא תורמות לו כלכלית

צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר היום (שישי) כי נאט"ו מוכרח "לגדול ולהשתנות" או שהוא יהפוך לארגון שעבר זמנו. פומפאו אמר את הדברים במהלך ביקורו בגרמניה, בנאום שציין 30 שנה לנפילת חומת ברלין וזאת יום לאחר שנשיא צרפת עמנואל מקרון הזהיר כי נאט"ו גוססת בגלל המדיניות האמריקנית הלא הצפויה תחת הנשיא דונלד טראמפ.

מקרון הטיל ספק בהדדיות של הברית בין חברות הארגון, שמבוססת מאז היווסדה ב-1949 על עקרון הקובע כי התקפה על אחת החברות, כמוה כהתקפה על כולן. אך קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל דחתה את התבטאויותיו של מקרון וקראה להן קיצוניות.

פומפאו הביע אמון בתוקפה של הברית וכינה אותה "הברית החשובה ביותר בכל ההיסטוריה המתועדת". עם זאת הוא הכיר בכך שנאט"ו צריכה להתפתח ו"להתמודד עם המציאות של היום והאתגרים של היום".

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בביקור בגרמניה עם קנצלרית גרמנהי אנגלה מרקל, ברלין, 8 בנובמבר 2019. רויטרס
לא מאבדים אמון בברית שהיא "החשובה ביותר בהיסטוריה המתועדת". פומפאו ומרקל, היום/רויטרס

בנאומו חזר פומפאו על המסרים של טראמפ מפסגת נאט"ו שהתקיימה ביולי, אז איים הנשיא כי "ארצות הברית תלך לבדה" אם חברות נאט"ו לא יגדילו את ההוצאות שלהן עד ינואר. היום, כחודש לפני הפסגה הבאה המתוכננת ל-4 בדצמבר, אמר שר החוץ כי "אם יש מדינות שחושבות שהן יכולות לקבל את הביטחון שנאט"ו מספקת, מבלי לתרום משאבים לקיומה, נאט"ו תהפוך לארגון לא יעיל שעבר זמנו".

כמו כן, ביקר פומפאו בנאומו את היחס קשה של רוסיה לגורמי אופוזיציה בתוך המדינה והשווה את השיטות של סין נגד תושביה ליחס הסובייטי לתושבי מזרח גרמניה. לטענת פומפאו, ההשפעה של נפילת חומת ברלין הייתה אובדן הדרך של המערב ש"הסתנוור לאורו של הרגע הגאה הזה".

לדבריו, הציפייה לסיום העימותים והמלחמות בעקבות האירוע הייתה לא מציאותית. "חשבנו שנוכל להפנות את המשאבים שלנו הרחק מהבריתות ומהצבאות שלנו, אך טעינו". הוא הוסיף כי "היום רוסיה, אותה מוביל סוכן קג"ב לשעבר שהוצב בדרזדן בעת שירותו, פולש למדינות השכנות ומחסל יריבים פוליטיים".

עוד בוואלה!

המגדל הזה שימש צלפים איראנים. עד שהמפגינים בעיראק השתלטו עליו

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 8 בנובמבר 2019. רויטרס
"סוכן קג"ב לשעבר שהוצב בדרזדן בעת שירותו". פוטין/רויטרס

נוסף על הביקורת החריפה על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמר פומפאו כי אירופה אינה יכולה להסתמך על מקורות האנרגיה שמגיעים מרוסיה ושקבלתם תלויה בפוטין. שר החוץ הדגיש כי זה יהיה "לא הגיוני" לחשוב על רוסיה כבעלת ברית ראויה במזרח התיכון. זאת למרות שוושינגטון מעוניינת בתמיכה מצד מדינות אחרות, שיפעילו גם הן לחץ על איראן כדי שזו תשוב לשולחן המשא ומתן על תכנית הגרעין שלה וכמו כן שימנעו ממנה לממן ארגוני הטרור.

פומפאו תקף גם את מפלגת השלטון בסין ואמר כי המפלגה הקומוניסטית במדינה "מעצבת חזון חדש של משטר אוטוריטרי" והזהיר את גרמניה מלעשות שימוש בציוד טלקמוניקציה של חברת הוואווי לשם התקנת רשת סלולרית דור 5 במדינה. בבייג'ינג ביקרו את דבריו של פומפאו וטענו כי "התבטאויותיו מסוכנות ביותר וחושפות את כוונותיו הזדוניות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully