וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הכריז ניצחון בתום פסגת נאט"ו המתוחה: "יש התקדמות גדולה"

12.7.2018 / 15:30

אחרי שיחות קשות עם מנהיגי הברית טען נשיא ארה"ב כי הם הסכימו להגדיל את ההוצאות הביטחוניות. לדבריו,לפי גורמים המעורים בנושא, הוא איים "ללכת לבד" אם חברות הברית לא יעמדו ביעד עד ינואר, אם כי לא ברורה כוונתו. "את, אנגלה, צריכה לעשות משהו", אמר לקנצלרית

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום (חמישי) בסוף פסגת נאט"ו כי חברות הברית הסכימו להגדיל את הוצאותיהן הביטחוניות. זאת בתום יומיים של דיונים מתוחים, שבהם תקף טראמפ את בעלות בריתה של וושינגטון, ובמיוחד את גרמניה. לפי גורמים המעורים בנושא, טראמפ איים ש"ארצות הברית תלך לבדה" אם חברות נאט"ו לא יגדילו את ההוצאות שלהן עד ינואר. ואולם, לדבריהם ולדברי מנהיגים אחרים בברית, הוא לא איים מפורשות לפרוש מהברית.

לדברי טראמפ, המדינות החברות התחייבו להגדיל את הוצאותיהן על ביטחון לשיעור של יותר מ-2% מהתמ"ג שלהן. הוא אף נשאל במסיבת עיתונאים שכינס לפני המראתו מבריסל כי ארצות הברית נותרה מחויבת לנאט"ו וכי "זה לא הכרחי בשלב זה לשקול פרישה ממנה", אף שלטענתו הוא לא זקוק לאישור הקונגרס. עוד אמר טראמפ כי "עשינו התקדמות גדולה היום". לדבריו, "היה מדהים לראות את מידת ההתלהבות בחדר הזה".

לקריאה נוספת על פסגת נאט"ו
"שאו בנטל": טראמפ דרש ממדינות נאט"ו - הכפילו את ההשקעה בביטחון
טראמפ תוקף את גרמניה לפני פסגת נאט"ו: שבויה של רוסיה

טראמפ נואם בפסגת נאטו, בלגיה 12 ביולי 2018. רויטרס
מדאיג את נאט"ו. טראמפ, היום/רויטרס

טראמפ אמר עוד כי נאט"ו היום "חזקה הרבה יותר" מאשר הייתה לפני תחילת הפסגה, ומזכ"ל הברית, ינס סטולטנברג, אמר דברים דומים. "הוא נתן לנו קרדיט מלא, כלומר לי, אני מניח, במקרה הזה, מאחר שאמרתי שזה לא הוגן", טען נשיא ארצות הברית.

טראמפ טען כי היחס כלפי ארצות הברית בנאט"ו אינו הוגן, אבל עכשיו הוא משוכנע שהמצב ישתנה. הוא הוסיף כי החברות יגדילו את הוצאותיהן ב-33 מיליארד דולר, אבל יתר עמיתיו היו פחות מפורשים בהתחייבויותיהם.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי הפסגה הייתה "מתוחה מאוד". לדבריה, כל חברות נאט"ו הבטיחו לעשות יותר בנושא ההוצאות הביטחוניות שלהן, אך לא פירטה. "הנשיא האמריקני דרש את מה שדונו בו במשך חודשים, שיהיה שינוי בחלוקה של הנטל. הבהרתי שאנחנו בדרך הזו", אמרה מרקל, יום אחרי שנאלצה להגן על ארצה מפני הטענה שהיא "שבויה" בידי רוסיה.

עוד באותו נושא

טראמפ: על חברות נאט"ו לשלם יותר; האיחוד: כבד את חבריך, אין לך הרבה

לכתבה המלאה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בפסגת נאט"ו בבריסל, 12 ביולי 2018. רויטרס
סומנה על ידי טראמפ. מרקל, היום/רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי פריז תעמוד ביעד של השקעת 2% מהתמ"ג שלה בהוצאות ביטחוניות עד 2024, בהתאם למחויבות הקודמות. השנה השקיעה צרפת 1.8% מהתמ"ג שלה בביטחון. עם זאת, מקרון אמר כי הוא לא סבור שזהו "רעיון חכם" להעלות ל-4% את שיעור ההוצאות, כפי שרוצה טראמפ. לדבריו, טראמפ הביע את מחויבותו לברית ולא איים לנטוש אותה.

טראמפ תוקף את נאט"ו

מאחורי הקלעים, תיארו גורמים המעורים בשיחות דיונים מתוחים, שהטון בהם אף עלה על זה של אתמול על אף שהיה נדמה שהרוחות נרגעו. טראמפ, לדבריהם, פתח בתקיפות את דבריו ודרש שהמדינות החברות יעמדו ביעד 2% מידית. "המילים הקשות ביותר שלו היו כלפי גרמניה", אמרו. "את, אנגלה, את צריכה לעשות משהו בנוגע לזה", פנה לקנצלרית גרמניה בשמה הפרטי, לתדהמת הנוכחים. לאחר מכן, רוב הגורמים הרשמיים והמנהיגים ממדינות שאינן חברות בנאט"ו, כמו אפגניסטן וגיאורגיה, עזבו את החדר במהרה.

פרט למרקל, טראמפ ציין גם את מנהיגי ספרד ובלגיה כמי שלא עומדים בהתחייבויותיהם, בעוד, שלדבריו, משלם המסים האמריקני נושא את רוב נטל הוצאות הברית.

טראמפ: "הכול הסתדר בסוף"

כבר אתמול, עם הגעתו לבריסל, פתח טראמפ במתקפה על חברות הברית, במיוחד על גרמניה, כחודש לאחר הפסגה הצורמת של מדינות ה-G7 בקנדה. הוא האשים אותה בכך שהיא "שבויה" של רוסיה בשל עסקה שערכה עמה על העברת צינור גז בבלקן. בהמשך, הוא אף העלה את הרף ודרש מחברות הברית הצפון-אטלנטית להגדיל את הוצאותיהן על ביטחון ל-4% מהתמ"ג שלהן - פי שניים מהיעד הנוכחי, שגם אותו מעטות מהן מילאו.

"אמרתי להם שאני אהיה מאוד לא שמח אם הם לא יעמדו בהתחייבויותיהם", אמר היום טראמפ לכתבים. "הכול הסתדר בסוף. זה היה די קשה למשך זמן מה".

טראמפ המשיך מהפסגה ללונדון, לביקור רשמי ראשון, וביום שני ייפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפסגה שממנה חוששים רבים באירופה.

כשנשאל במסיבת העיתונאים על הפסגה הקרובה, אמר טראמפ כי פוטין אינו אויב ואינו חבר, אלא "יריב". עוד אמר הנשיא, שיחסו הרך כלפי עמיתו הרוסי מדאיג גם רבים בארצות הברית, כי ייתכן שהפסגה בהלסינקי תהיה "החלק הקל" במסעו באירופה.

הוא התייחס גם לאיראן, ואמר כי בשל הפרישה מהסכם הגרעין היא "שינתה את התנהגותה" וכי הוא סבור שבקרוב מאוד היא "תתקשר" אליו ותבקש להגיע לעסקה חדשה.

(עדכון ראשון: 12:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully