וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ תוקף את גרמניה לפני פסגת נאט"ו: שבויה של רוסיה

11.7.2018 / 14:00

במהלך פגישתו עם מזכ"ל הברית, אמר נשיא ארה"ב כי לא ייתכן שוושינגטון משלמת על הוצאות הביטחון של אירופה מפני מוסקבה - ובסוף ברלין חותמת עמה על עסקאות גז. הוא גם ביקר אותה על כך שלא הגדילה את הוצאות הביטחון. ברלין דחתה את דבריו

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תקף היום (רביעי) בחריפות את תמיכתה של גרמניה בפרויקט צינור הגז עם גרמניה, ואמר כי היא "שבויה" של מוסקבה. הוא ביקר את ברלין גם על כך שהיא לא הגדילה את הוצאות הביטחון שלה בצורה משמעותית יותר, אך קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הדפה את דבריו ואמרה כי גרמניה היא מדינה עצמאית.

בדברים שאמר למזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג לפני תחילת הפסגה בבריסל, הדגיש טראמפ כי זה "מאוד לא הולם" שארצות הברית משלמת על הגנתה של אירופה מפני רוסיה, בזמן שהמדינה העשירה ביותר ביבשת - גרמניה - תומכת בעסקאות גז עם מוסקבה. הוא התייחס לפרויקט "נורד סטרים 2", שעלותו 11 מיליארד דולר.

טראמפ אמור להיפגש עם מרקל בהמשך היום, עם תחילת הפסגה שתימשך יומיים, והוא ייפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בהלסינקי ביום שני. "גרמניה היא מדינה עשירה, אז היא יכולה להגדיל מידית עוד מחר ללא שום בעיה", אמר טראמפ על תקציב הביטחון של גרמניה. "אנחנו לא נסכים לכך, זה לא ראוי".

לקריאה נוספת בנושא
טראמפ: על חברות נאט"ו לשלם יותר; האיחוד: כבד את חבריך, אין לך הרבה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ לפני ארוחת בוקר לקראת פסגת נאט"ו בבריסל. רויטרס
מצב רוח קרבי לפני הפסגה. טראמפ בבריסל, הבוקר/רויטרס

כמה שעות אחרי ההשתלחות של טראמפ, הגיעה לבריסל גם מרקל, שלא נותרה חייבת. היא אמרה כי היא צופה "שיחות שנויות במחלוקת" בפסגה וציינה את העובדה שגדלה במזרח גרמניה כמי שיודעת איך זה לחיות תחת כיבוש רוסי. לדבריה, גרמניה תרמה רבות לנאט"ו.

שרת ההגנה שלה, אורסולה פון דר ליין, אמרה כי "יש לנו סוגיות רבות עם רוסיה ללא ספק", אך הוסיפה: "מצד שני, צריך לשמור על תקשורת בין מדינות או בריתות לבין יריבים". היא אמרה את הדברים באירוע שהתקיים בשולי הפסגה בבריסל.

תמיכתה של מרקל בפרויקט הגז זכתה לביקורת מצד מדינות אחרות באיחוד האירופי, אך בברלין מתעקשים כי המימון מגיע מכספים פרטיים ללא שימוש בכספי הציבור. לפי נתונים רשמיים, 35.3% מנפט והגז של המיובא של גרמניה מגיע מרוסיה.

עוד באותו נושא

ארה"ב תטיל מכסי מגן על סחורות מסין בשווי 200 מיליארד דולר

לכתבה המלאה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בפסגת נאט"ו בבריסל, 11 ביולי 2018. רויטרס
תיפגש עם טראמפ בפסגה. מרקל, היום/רויטרס

לדברי טראמפ, מדינות נאט"ו תורמות יותר בשל מאמציו, אך הוסיף כי זה עדיין לא מספיק כדי להקל על הנטל על משלם המסים האמריקני.

"בשנה החולפת, כ-40 מיליארד דולר נוספים ניתנו על ידי מדינות אחרות כדי לסייע לנאט"ו, אך זה לא קרוב להיות מספיק", אמר. "ארצות הברית מוציאה יותר מדי ומדינות אחרות לא משלמות מספיק, במיוחד כמה מהן.

מזכ"ל נאט"ו הודה כי יש מחלוקות בשורות הברית, כולל ביחס לצינור הגז עם רוסיה, אך לדבריו הברית נותרה חזקה. הוא הבטיח כי המדינות החברות יעמדו ביעד - השקעת 2% מהתמ"ג שלהן על הביטחון עד 2024.

עוד לפני תחילת הפסגה, היו באירופה מי שהביעו חשש לעתידה של הברית עצמה, שהוקמה ב-1949 כדי להוות משקל נגד לברית המועצות. טראמפ אף אמר עם המראתו מוושינגטון כי ייתכן שהפסגה עם פוטין, שארצו רואה בנאט"ו איום עליה, תהיה פחות קשה מזו עם בעלי בריתה של ארצות הברית באירופה.

(עדכון ראשון 10:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully