וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שאו בנטל": טראמפ דרש ממדינות נאט"ו - הכפילו את ההשקעה בביטחון

11.7.2018 / 22:35

נשיא ארה"ב דרש מבעלות בריתו להגדיל את הוצאותיהן הביטחוניות אחרי שהצהיר כי המצב הנוכחי "לא הוגן כלפי משלם המסים האמריקני". על אף הביקורת שהשמיע, טראמפ חתם על ההצהרה המשותפת של הארגון, שגינתה את סיפוח חצי האי קרים בידי רוסיה

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: אורן אלבלק

ועידת נאט"ו המתקיימת בבריסל ממשיכה לעורר חילוקי דעות בין ארצות הברית לבין בעלות בריתה, וכעת הנשיא דונלד טראמפ אמר כי על המדינות החברות להשקיע 4% מהתמ"ג שלהן בביטחון. בכך הוא חזר על דרישתו מהחברות בארגון לשאת יותר בנטל, מאחר שלדבריו ארצות הברית "מוציאה פי כמה יותר במטרה להגן עליהן".

בשנת 2014 הסכימו חברות נאט"ו להשקיע 2% מהתמ"ג על צבא עד שנת 2024, אך רבות מהן עדיין מוציאות סכומים נמוכים משמעותית מסכום היעד. מזכ"ל נאט"ו יינס סטולטנברג הגיב לדברי טראמפ: "עלינו להגיע קודם ל-2%". הוא הוסיף עוד כי שמונה מתוך 29 המדינות החברות בנאט"ו כבר הגיעו היום אל היעד הזה, בעוד שמדינות אחרות מתכוונות לעשות כן ומגבירות לשם כך את ההשקעה בביטחון אחרי שנים של קיצוצים.

לקריאה נוספת:
טראמפ: על חברות נאט"ו לשלם יותר; האיחוד: כבד את חבריך, אין לך הרבה
טראמפ תוקף את גרמניה לפני פסגת נאט"ו: שבויה של רוסיה

פסגת נאט"ו בבריסל, בלגיה 11 ביולי 2018. רויטרס
מנהיגי נאט"ו בפסגה שהתקיימה בבריסל, הערב/רויטרס

דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס מסרה לכתבים בבריסל כי דבריו של טראמפ לא היוו הצעה רשמית: "הוא הציע שמדינות לא רק יגיעו אל רף המחויבות שלהן, העומד על 2%, אלא יגבירו אותו לכיוון 4%". לדבריה, "טראמפ רוצה לראות את בעלות בריתנו נושאות יותר בנטל, ולכל הפחות עומדות ביעדים עליהן הצהירו".

על אף דבריו של טראמפ, נתוני נאט"ו מראים כי ארצות הברית עצמה אינה מגיעה לרף ההוצאות שאותו דרש טראמפ ממדינות נאט"ו. על פי ההערכות, ארצות הברית צפויה להוציא 3.5% מהתמ"ג שלה על ביטחון ב-2018 - שיעור נמוך מאשר בשנה הקודמת, אז הוא עמד על 3.5%. בגרמניה, לעומת זאת, ההוצאות הביטחוניות עומדות על 1.21%, מעט יותר מאשר בשנה שעברה.

למרות הביקורת, טראמפ חתם על ההצהרה המשותפת של מדינות נאט"ו, המאשררת את המחויבויות הקיימות של בנות הברית ובין היתר דוחה את סיפוח חצי האי קרים בידי רוסיה. בהצהרת הסיכום נכתב כי נאט"ו "מגנה בתקיפות את הסיפוח הלא חוקי והלא לגיטימי של חצי האי קרים, אר אינו מוכר ולעולם לא יהיה מוכר". לפני כשבוע אמר טראמפ לכתבים שהתלוו אליו במטוס האייר פורס 1 כי הוא שוקל להכיר בסיפוח חצי האי מאוקראינה, שהתרחש בשנת 2014.

עוד באותו נושא

הפיל ייכנס לחנות החרסינה: טראמפ מגיע שוב לזעזע את אירופה

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם מנהיגי נאט"ו בוועידה בבריסל ב-11 ביולי 2018. רויטרס
טראמפ עם מנהיגי נאט"ו בוועידה בבריסל, הערב/רויטרס

טראמפ הצהיר כבר אתמול כל כוונתו לדרוש מחברות נאט"ו להגדיל את הוצאותיהן הביטחוניות. בציוץ שכתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב כי "ארצות הברית מוציאה פי כמה יותר מכל מדינה אחרת במטרה להגן עליהן (על נאט"ו). לא הוגן עבור משלם המסים האמריקני".

על דבריו מיהר להגיב נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, שהפציר בטראמפ לחדול מלתקוף את בעלות בריתו בנאט"ו. "אמריקה היקרה, העריכי את בעלות בריתך, אחרי הכול, אין לך כל כך הרבה", אמר טוסק, ששימש בעבר ראש ממשלת פולין, אחרי שחתם על הצהרה על שיתוף פעולה בין האיחוד לבין הברית הצפון-אטלנטית.

לפני הפסגה טראמפ תקף בחריפות את תמיכתה של גרמניה בפרויקט צינור הגז עם גרמניה, ואמר כי היא "שבויה" של מוסקבה. בדברים שאמר למזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג לפני תחילת הפסגה בבריסל, הדגיש טראמפ כי זה "מאוד לא הולם" שארצות הברית משלמת על הגנתה של אירופה מפני רוסיה, בזמן שהמדינה העשירה ביותר ביבשת - גרמניה - תומכת בעסקאות גז עם מוסקבה. הוא התייחס לפרויקט "נורד סטרים 2", שעלותו 11 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully