וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין לארה"ב: ננקוט צעדים חריפים בשל התמיכה במפגינים בהונג קונג

לאחר שטראמפ חתם על החוק להגנה על המפגינים, זימנה בייג'ינג את השגריר האמריקני והיא מפצירה בוושינגטון להימנע מהתערבות במשבר בטריטוריה שלה. "ארה"ב מתעלמת מהעובדות ומעוותת את האמת"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

סין הזהירה היום (חמישי) את ארצות הברית שהיא תנקוט "צעדי נגד חריפים" אם היא תמשיך בתמיכה במפגינים הפרו-דמוקרטים בהונג קונג. זאת אחרי שהנשיא דונלד טראמפ חתם הלילה על אישור החוק שעבר בקונגרס ונועד להגן על זכויותיהם של המפגינים בטריטוריה הסינית שחווה הפגנות סוערות בחצי השנה האחרונה. בתגובה, בייג'ינג זימנה לשיחה את השגריר האמריקני טרי ברנסטאד, בדרישה שוושינגטון תחדל מיד להתערב בענייניה הפנימיים ולהפסיק לגרום לנזק נוסף ביחסים בין המדינות.

"ארצות הברית מתעלמת מהעובדות ומעוותת את האמת", נמסר בהודעת משרד החוץ של סין. "היא תומכת בלוי בפושעים אלימים שמרסקים מתקנים, מציתים ותוקפים אזרחים חפים מפשע, המפרים את שלטון החוק ומסכנים את הסדר החברתי". משרד החוץ איים ב"צעדי נגד" אם ארצות הברית היא תמשיך "ללכת בנתיב השגוי". הוא לא פירט אילו צעדי נגד.

כוחות הביטחון הסיניים שומרים על הסדר בהונג קונג לאחר תום ההפגנות, 28 בנובמבר 2019. רויטרס, אתר רשמי
כוחות מסיירים ברחובות הונג קונג לאחר תום ההפגנות/אתר רשמי, רויטרס

החקיקה נועדה לשמור על זכויות האדם והדמוקרטיה בהונג קונג, ומחייבת סקירה שנתית של מצבה המסחרי המיוחד של העיר. בנוסף לכך, ניתן לפי החוק להטיל סנקציות נגד גורמים רשמיים שאחראיים להפרות זכויות אדם או לערעור האוטונומיה של העיר. כמו כן, נאסר על יצוא אמצעים לפיזור הפגנות למשטרת הונג קונג, כולל גז מדמיע, כדורי גומי ורימוני הלם.

בית הנבחרים אישר ב-20 בנובמבר את הצעת החוק ברוב קולות, לאחר שגם הסנאט העביר אותה ללא התנגדות - מה שלא הותיר לטראמפ ברירה אלא לשתף פעולה. בעוד שרבים מחברי הקונגרס משתי המפלגות הביעו תמיכה במפגינים שדרשו את עצמאות העיר, טראמפ נותר דומם ברוב הזמן, אפילו בעת הסלמת ההפגנות כתוצאה מאלימות גוברת מצד המשטרה בהונג קונג.

טראמפ אמר כי הוא חתם על החוקים "מתוך כבוד לנשיא שי, סין ותושבי הונג קונג". הנשיא הוסיף כי הוא מקווה ש"מנהיגי ונציגי סין והונג קונג יוכלו ליישב את המחלוקות ביניהם באופן ידידותי, ויובילו לשגשוג ולשלום ארוכי-טווח עבור כולם".

בתגובה לאישור החוק, ממשלת הונג קונג אמרה שהיא מתנגדת נחרצות למהלך, שלדבריה יפגום ביחסים עם וושינגטון ויעביר למפגינים מסר שגוי שרק יסבך את המצב הקיים. הממשלה כינתה את החקיקה "התערבות בענייניה הפנימיים", וטענה כי היא אין בה צורך ואף חסרת בסיס.

עם זאת, ג'ושוע וונג, אחד ממנהיגי המחאה, אמר כי החוקים שעברו הם "הישג ראוי לציון" עבור כל "ההונג קונגים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
כוחות הביטחון הסיניים מצאו בקבוקי תבערה בהונג קונג לאחר תום ההפגנות, 28 בנובמבר 2019. רויטרס, אתר רשמי
שוטרים אוספים בקבוקי תבערה שהוכנו לשימוש בהונג קונג/אתר רשמי, רויטרס

הצעת החוק הגיעה במקביל להתקדמות מאמציהם המשותפים של וושינגטון ובייג'ינג, להביא לסיום מלחמת הסחר בין המדינות. טראמפ מצדו רצה לגבש הסכם, כדי להקל על אי הוודאות הכלכלית הצפויה לקראת מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית לשנת 2020. בנוסף לכך, לטענת הנשיא המכסים שהטיל ממשלו על סחורות מסין, הכניסו כסף רב לכלכלת המדינה. על אף כל זאת, דובר משרד המסחר של סין, גאו פנג, אמר כי צוותי המשא ומתן של שתי המדינות ימשיכו להיפגש ולחתור לגיבוש הסכם הסחר.

מפגין בהונג קונג לאחר תום ההפגנות, 28 בנובמבר 2019. רויטרס, אתר רשמי
מפגין בהונג קונג מודה לארה"ב לאחר תום ההפגנות/אתר רשמי, רויטרס

לא ברור כיצד תשפיע החקיקה בארצות הברית על הלך הרוח בהונג קונג, שחווה רגיעה אחרי ימים של אלימות קשה בין המשטרה למפגינים.

ההפגנות החלו ביוני במחאה על קידום חוק שהיה מאפשר להסגיר חשודים לסין היבשתית, אך למרות ביטולו המפגינים המשיכו למחות נגד שחיקת החירויות בקולוניה הבריטית לשעבר. במסגרת ההבנות בין סין לבין בריטניה על החזרת השלטון הסיני להונג קונג ב-1997, הובטחה אוטונומיה לאזור המנהלי המיוחד במסגרת השיטה "שתי מערכות, מדינה אחת". עם זאת, המפגינים חשים שחיקה הולכת וגוברת באותן חירויות בשנים האחרונות, ואלו יפקעו ב-2049 כשלא ברור מה יקרה לאחר מכן.

סין, שמזהירה כי היא תמחוץ כל מהלך לקבלת עצמאות של הונג קונג, מאשימה מדינות זרות בתמיכה במפגינים ובליבוי האלימות. זהו האתגר הגדול ביותר לשלטונו של שי, שרמז לא אחת לאפשרות שצבא סין יתערב ישירות במשבר. עד כה, החיילים המוצבים בבסיסם בהונג קונג נמנעו מפעולה נגד המפגינים, ונראו רק פעם אחת ברחובות כשעזרו לפנות הריסות ואשפה.

ביום ראשון רשמו הכוחות הפרו-דמוקרטיים ניצחון מוחץ בבחירות המקומיות בהונג קונג, ו-17 מתוך כלל 18 הרשויות בעיר נשלטות בידיהם. עם זאת, סין ניסתה להמעיט בחשיבות התוצאות.

(עדכון ראשון: 15:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully