וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירה ישירה, ממשלה צרה ובקעת הירדן: כל הספינים בדרך לבחירות

9.12.2019 / 6:08

לא מעט גורמים במערכת הפוליטית העלו בשבועות האחרונים יוזמות, מתווים והצעות תיווך בניסיון למנוע בחירות בפעם השלישית תוך שנה. אולם כעת, שלושה ימים לקראת פיזורה של הכנסת באופן אוטומטי, מתברר בדיעבד כי אלו היו ספינים חלולים שנועדו להטיל את האשמה אחד על השני

עריכה: אסף דרורי

אף על פי שנותרו עוד שלושה ימים עד לפיזור הכנסת והפוליטיקאים עדיין ממשיכים להבטיח שיעשו הכול כדי למנוע זאת, כבר כעת ניתן לומר שהדרך לבחירות שלישיות בתוך שנה בלבד הייתה ידועה מראש. הצדדים התבצרו בעמדותיהם ומוקדם מהצפוי, כל הדרכים להקמת ממשלת אחדות, מיעוט או ממשלה צרה - הובילו למבוי סתום.

לא מעט גורמים במערכת הפוליטית העלו בשבועות האחרונים יוזמות, מתווים והצעות תיווך בניסיון למנוע בחירות. אולם בדיעבד התברר שרובן ככולן היו ספינים חלולים והטעיות שמטרתן העיקרית לגלגל את האחראיות לבחירות מאחד לשני.

מתווה הנשיא

בסוף חודש ספטמבר, זמן קצר לאחר שהתפרסמו תוצאות הבחירות לכנסת ה-22, הציג נשיא המדינה ראובן ריבלין את המתווה להקמת ממשלת אחדות בראשות נתניהו וגנץ. לפי ריבלין, נתניהו היה אמור לכהן כראש ממשלה ולצאת לנבצרות כשמצבו המשפטי לא יאפשר זאת.

נציגי סיעת יהדות התורה ליצמן וגפני נכנסים לבית הנשיא להמליץ על המועמד שלהם להרכבת הממשלה, 23 בספטמבר 2019. הדס פרוש/פלאש9, אתר רשמי
הציע מתווה לנבצרות. נשיא המדינה ראובן ריבלין/אתר רשמי, הדס פרוש/פלאש9

הנשיא לא פירט מהי נקודת הזמן שבה נתניהו ייצא לנבצרות, אך בליכוד קבעו זאת בשמו, והבהירו: הנבצרות רק במהלך המשפט. עיוות נוסף במתווה נוצר כשהנשיא התכוון לכך שנתניהו יצא לנבצרות מלאה אך בליכוד ביקשו בשיחות עם כחול לבן שנתניהו ימשיך לכהן כחבר קבינט או בתפקידים נוספים. קביעות אלה לא היו חלק ממתווה הנשיא, ושרי הליכוד שניהלו את המשא-ומתן, יריב לוין וזאב אלקין, הציגו זאת כחלק ממנו והאשימו לאורך הדרך את כחול לבן בסירובם לקבלו.

ממשלת מיעוט

עוד בתחילת הדרך הסיכויים להקמת ממשלת מיעוט - ממשלה שנשענת על קואליציה שמונה פחות מ-61 חברי כנסת, בראשות כחול לבן, העבודה-גשר, המחנה הדמוקרטי ובתמיכה מבחוץ של ישראל ביתנו והרשימה הערבית המשותפת - היו נמוכים עד כדי קלושים לגמרי. זה לא מנע מכל השחקנים במגרש הפוליטי לעשות בכך שימוש לצרכים פוליטיים.

בני גנץ, אקספו תל אביב, 23 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
הסיכויים לממשלת מיעוט היו נמוכים עד קלושים לגמרי. גנץ/ראובן קסטרו

נתניהו ראה בכך הזדמנות לסמן את גנץ, לפיד ושאר אנשי מפלגת כחול לבן ככאלו שמשתפים פעולה עם הח"כים הערבים "תומכי טרור", כלשונו, בניסיון להקים ממשלה, וגם כחול לבן עשתה בכך שימוש וכינתה ממשלה כזו "ממשלת מעבר", במטרה להפעיל לחץ על הליכוד שתצטרף לממשלת אחדות בתנאיה. לניצול הספין, היה הפעם גם שותף שלישי - ישראל ביתנו ששמרה על ערפל מוחלט סביב השאלה האם תתמוך בממשלה כזו ובכך הצטרפה ללחץ על נתניהו זאת בעוד לא התכוונה לתמוך בממשלה כזו מלכתחילה.

בחירה ישירה

את היוזמה העלה לראשונה יו"ר ש"ס השר אריה דרעי באחת מישיבות הבלוק, דרעי אמר כי יש למנוע בחירות כלליות ובמקומן לערוך בחירות ישירות בין נתניהו לגנץ. המטרה הייתה להפעיל לחץ על ליברמן אבל נתניהו דחה את היוזמה. מאז, היא הפכה לספין שעבר הכי הרבה ידיים בתקופה הזו, זאת, למרות שהאפשרות לקדם אותה בזמן כה קצר תוך אי הסכמה של חלק מהסיעות בכנסת הייתה כמעט בלתי אפשרית.

מדרעי, היוזמה עברה לידיו של שר הביטחון נפתלי בנט שטען כי הציג אותה בפני הנשיא ריבלין כ"יוזמה היחידה" שתפתור את הפלונטר הפוליטי ומבנט הלאה לח"כ שלמה קרעי מהליכוד שאף ניסח הצעת חוק לצורך קידומה בפועל, זאת למרות שליברמן וכחול לבן הודיעו כי לא יתמכו בה. שיאו של הספין נרשם ביממה האחרונה, ימים בודדים לפני פיזור הכנסת, נתניהו חזר בו מהתנגדותו, אימץ את הרעיון, וקרא לקדמו, ככל הנראה כחלק מהניסיון להטיל את אשמת הבחירות על כחול לבן, למרות שגם כעת אין כל סיכוי לקדם יוזמה זו.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יחתום לנתניהו ולגנץ

בתחילת החודש, בשיאה של תקופת ה-21 יום להרכבת הממשלה, ליברמן אותת שיסכים להמליץ לנשיא על נתניהו וגנץ להרכבת הממשלה, זאת בניסיון לאפשר שבועיים נוספים למיצוי האפשרות להקמת ממשלת אחדות. ליברמן התבסס על חוות הדעת של היועמ"ש לכנסת עו"ד איל ינון שקבע כי אפשר לחתום לשני מועמדים במקביל, ובהודעתו פתח מעין מירוץ ריאליטי שבמסגרתו עלתה השאלה מי יגיע ראשון לנשיא עם 61 חתימות.

אביגדור ליברמן בכנסת, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
היוזמה נקברה. ליברמן/רויטרס

אלא שפחות מ-12 שעות אחרי, יוזמת ליברמן נקברה. חלק מראשי בלוק הימין, ובראשם בצלאל סמוטריץ' ואריה דרעי, הודיעו כי אין מקום לספינים אלא יש להקדיש מאמצים להקמת ממשלת אחדות. יממה נוספת אחרי, ליברמן הודיע כי לבסוף אין בכוונתו לחתום לאף אחד מהמועמדים היות ושניהם לא עושים כל מאמץ להקים ממשלת אחדות.

יוזמת המו"מ של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין

בזמן שגדעון סער פתח באופן רשמי את מאבק הירושה בליכוד, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין סרב להישאר מאחור. הוא נועד עם נתניהו, והוא ביקש לערוך ניסיון נוסף כדי למנוע בחירות שלישיות. זו הייתה משימה חסרת סיכוי לאור העובדה שצוותי הליכוד וכחול לבן לא הצליחו להגיע להסכמות על העקרונות הבסיסיים להקמת ממשלת אחדות במשך שבועות ארוכים.

למרות זאת, יו"ר הכנסת אדלשטיין נפגש עם צוותי המו"מ של הליכוד, כחול לבן ושאר ראשי המפלגות, אך הפגישות לא העלו דבר. מלבד תמונות והודעות לעיתונות או ניסיונות לכאורה להקמת ממשלת אחדות, זה היה נראה יותר כמו ניסיון למצב עצמו בעמדה ממלכתית.

הקמת ממשלת אחדות כדי לספח את בקעת הירדן

ראש הממשלה בנימין נתניהו שב ואמר בתקופה האחרונה כי אסור יהיה לפספס הזדמנויות כמו סיפוח בקעת הירדן. כדי לקדם אותן, הבהיר, יש להקים ממשלת אחדות. במערכת-הפוליטית, בדגש על כחול לבן, טענו בתגובה כי נתניהו עושה שימוש ביוזמה זו כדי להפעיל לחץ על המפלגה אך בפועל היה יכול לספח את בקעת הירדן 14 שנה ולא עשה זאת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הבלוק, כנסת, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"אסוף לפספס הזדמנויות". נתניהו/ראובן קסטרו

ח"כ צבי האזור מכחול לבן, לשעבר מזכיר הממשלה טען כי אין צורך בחוקים מיוחדים לצורך סיפוח וניתן לממש את המהלך על בסיס החוק הקיים מבלי להקים ממשלת אחדות.

ליברמן ילך לממשלה צרה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נשאל במספר הזדמנויות במהלך המו"מ להרכבת הממשלה, האם יש סיכוי שיצטרף לממשלת ימין וחרדים ככל שהאחרונים יסכימו להתפשר בנושאי דת ומדינה, והשיב בשלילה. כך גם היה בפתח ישיבת הסיעה בשבוע שעבר בכנסת.

כעבור יממה בלבד, בישראל ביתנו הדליפו לתקשורת על דרישה לכאורה מצד חברי כנסת במפלגה להצטרף לממשלת ימין צרה לאור סירובה של כחול לבן להצטרף לממשלת אחדות עם נתניהו. ליברמן נשאל על כך בראיון לערוץ הכנסת והגיב: "לא בטוח מה יותר גרוע, ממשלת ימין צרה או בחירות", באופן שעשוי להתפרש כאילו הוא לא שולל אפשרות כזו.

לא רבים הם הספינים שמחולליהם מודים בדיעבד כי נועדו רק כדי להפעיל לחץ על גורם נוסף, אבל במקרה הזה, ליברמן הודה כי דבריו היו סך הכל מנוף לחץ על גנץ כדי אולי לגרום לו להיכנס לממשלת אחדות עם הליכוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully