וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניסיון למנוע בחירות: ליברמן יסכים להמליץ על נתניהו וגנץ לנשיא

יו"ר ישראל ביתנו הודיע כי אם יתבקש לכך יהיה מוכן לתת את המלצתו על רה"מ וגם על יו"ר כחול לבן במסגרת המאמצים להקמת ממשלה. אם נתניהו יציג 61 חתימות, הנשיא ככל הנראה יבקש חוות דעת מהיועמ"ש אם ניתן להטיל עליו את המנדט. גם בכחול לבן מאיצים את איסוף החתימות

צילום: שי מכלוף, עריכה: אסף דרורי

הפלונטר הפוליטי - כל העדכונים

  • ליברמן יסכים להמליץ לריבלין על נתניהו וגנץ להרכבת הממשלה
  • הליכוד וכחול לבן החלו באיסוף חתימות לקראת הגשת בקשה לנשיא
  • אם נתניהו יציג 61 חתימות, הנשיא ככל הנראה יצטרך חוו"ד משפטית
  • צוותי המו"מ של כחול לבן והליכוד ייפגשו היום בלשכת יו"ר הכנסת

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יסכים לחתום גם לראש הממשלה בנימין נתניהו וגם ליו"ר כחול לבן בני גנץ על המלצה לנשיא המדינה להרכבת הממשלה הבאה, אם יתבקש לכך. המטרה היא לאפשר שבועיים נוספים, מעבר ל-21 יום, לנסות להקים ממשלה ולמנוע בחירות שלישיות.

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, קבע בחוות דעת שפרסם לאחרונה כי כל אחד מחברי הכנסת יכול לחתום עבור יותר ממועמד אחד. עם זאת קבע עוד ינון כי הראשון שיציג בפני הנשיא את 61 החתימות הוא זה שיקבל את המנדט ל-14 יום שניתנים לו על פי חוק. החתימה אינה מחייבת את חבר הכנסת שחתם להצטרף לממשלה בראשות המועמד שעליו המליץ.

אם נתניהו ירצה לנצל את השבועיים האלה לניסיונות להרכיב ממשלה ויציג בפני הנשיא 61 חתימות לצורך כך, הנשיא ככל הנראה יצטרך לבקש חוות דעת משפטית מהיועץ המשפטי אביחי מנדלבליט שבה יוכרע האם ניתן להטיל עליו את המנדט להרכבת הממשלה לאחר ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום. בשבוע שעבר מנדלבליט הודיע כי הוא לא מתכוון להכריע בסוגיה "ההיפותטית", לדבריו, של הטלת הרכבת הממשלה על מועמד שיש נגדו כתב אישום, אך אם לנתניהו יהיו 61 חתימות הוא יהפוך שוב למועמד להרכבת הממשלה והסוגיה עשויה לעורר קשיים משפטיים.

אביגדור ליברמן בכנסת, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
ממשיך בניסיונות למנוע בחירות. ליברמן/רויטרס

חברי סיעת הליכוד התבקשו לחתום עד היום בשעה 09:00 על בקשה לנשיא להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה, ולהעביר את הבקשות החתומות להנהלת הסיעה. נתניהו החל באיסוף החתימות גם של חברי בלוק הימין-חרדים בעקבות האיתותים של ליברמן שיחתום גם לליכוד וגם לכחול לבן. לפי ההערכה בליכוד, איסוף החתימות לנתניהו כעת נועד בין היתר כדי לדכא אפשרות למרד בקרב חברי סיעת הליכוד ולבחון אם כל חברי הסיעה, כולל ח"כ גדעון סער ומקורבתו מיכל שיר, יחתמו לנתניהו.

גם בכחול לבן החלו להאיץ באיסוף החתימות לגנץ, שבו החלו כבר בשבוע שעבר. לגנץ צפויים לחתום כל 57 הח"כים בכחול לבן, מפלגת העבודה, המחנה הדמוקרטי והרשימה המשותפת. תחילה אמרו ‏‎בכחול לבן כי הם ממתינים לפגישת המו"מ עם צוות הליכוד היום ולהבהרות על כוונותיו של ליברמן, אך הבוקר גורם במפלגה אמר כי "גם אנחנו מאיצים את תהליך ההחתמות ונפנה לליברמן, בכדי למצות את האופציה להקמת ממשלת אחדות בראשות גנץ".

גורמים בליכוד אמרו כי מטרת איסוף החתימות כעת נועדה להקדים את כחול לבן ולמנוע מגנץ לקבל 61 חתימות ולקבל את המנדט לשבועיים, שבהם יוכל לנסות להרכיב ממשלה ולמנוע בחירות. בליכוד חוששים שהאופציה של ממשלת מיעוט תעלה שוב. זאת מאחר שאם נתניהו יקדים את גנץ הוא זה שיקבל את המנדט לשבועיים, בהם הוא יישאר ראש ממשלה, ואם הוא לא יצליח - הכנסת תתפזר אוטומטית ותלך לבחירות.

במסגרת איסוף החתימות, פנה הערב יו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר ליו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ עודד פורר במטרה לקבל את חתימותיהם של שמונת הח"כים במפלגתו של ליברמן. פורר אמר כי יתייעץ על כך במפלגתו וישוב עם תשובה.

עוד בוואלה!

ליברמן הציג דרישותיו בענייני דת ומדינה; גנץ: "עושה הכול למנוע בחירות"

לכתבה המלאה
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, הקריה ת"א, 27 באוקטובר 2019. אלעד מלכה
אוספים חתימות. נתניהו וגנץ/אלעד מלכה

גם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ממשיך במאמצים להקמת ממשלה ולמנוע בחירות שלישיות. אדלשטיין יקיים היום (ראשון) בלשכתו פגישה משותפת של צוותי המשא ומתן של כחול לבן והליכוד. בהמשך היום ייפגש בנפרד גם עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן וראשי יהדות התורה, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני.

צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן צפויים לדון בפגישה בהצעות הפשרה והמתווים השונים להקמת ממשלת אחדות, שמסתובבים במערכת הפוליטית בימים האחרונים. בליכוד דורשים שראש הממשלה בנימין נתניהו יהיה ראשון ברוטציה לפחות לחצי שנה ורק אחר כך יו"ר כחול לבן בני גנץ ימונה לראשות הממשלה, ואילו בכחול לבן באופן רשמי ממשיכים לדרוש שגנץ יהיה ראשון ברוטציה ונתניהו אחריו.

בימים האחרונים אמרו בכחול לבן כי בכירים בליכוד העבירו להם הצעות הכוללות תקופת כהונה קצרה יותר של 3-4 חודשים, אך בליכוד הכחישו שמדובר בהצעות מטעמו של נתניהו. מלבד ההסכמה על מספר החודשים, המלכוד המרכזי שמונע התקדמות נוגע לביטחונות ולערבונות שכחול לבן דורשים לקיום הסכם הרוטציה. החשש בכחול לבן הוא שנתניהו יפזר את הכנסת לפני העברת הרוטציה לגנץ ודורשים מנגנון משפטי שיבטיח את קיום ההסכם.

נשיא המדינה ראובן ריבלין ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין במעמד החזרת המנדט להטלת הרכבת הממשלה על יו"ר הכנסת, 21 נובמבר 2019. מיכאל דימנשטיין, לע"מ, עיבוד תמונה
יקיים רצף פגישות במסגרת המאמצים להקמת ממשלה. אדלשטיין/עיבוד תמונה, מיכאל דימנשטיין, לע"מ

פחות משבועיים לפיזור האוטומטי של הכנסת, גנץ הדגיש כי הוא עושה הכול כדי למנוע בחירות נוספות. יו"ר כחול לבן אמר כי "הנחיתי את צוותי המו"מ של כחול לבן להיפגש עם יו"ר הכנסת וצוותי הליכוד, כדי להפוך כל אבן בניסיון למצוא את הנתיב שיוביל לאחדות". יחד עם זאת, האשים את נתניהו בכישלון הרכבת ממשלת אחדות. "נתניהו הפך לנטל על חברי הליכוד, שבינם לבין עצמם ובשיחות שלי איתם, מבינים שהדבר הנכון יהיה לאפשר להרכיב ממשלת אחדות בלבד".

מנגד, בליכוד תקפו את גנץ. "בני גנץ די לתירוצים, אתה בעצמך הודאת שהסיבה האחת והיחידה שאין אחדות היא לא נתניהו, אלא: יאיר לפיד שרוצה רוטציה לעצמו", מסרו במפלגה.

(עדכון ראשון: 21:14, 30/11/2019)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ייפגשו שוב. ראשי צוותי המו"מ של כחול לבן והליכוד - טורבוביץ', לוין ואלקין/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully