וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן הציג דרישותיו בענייני דת ומדינה; גנץ: "עושה הכול למנוע בחירות"

יו"ר ישראל ביתנו חשף רשימת דרישות "מקלות", שאת חלקן צפויות המפלגות החרדיות לדחות על הסף. גנץ תקף את רה"מ: "מסרב להכיר בתוצאות הבחירות". הליכוד ליו"ר כחול לבן: הודית בעצמך שהסיבה שאין אחדות היא לפיד. לוין הכחיש הצעה לפיה נתניהו יפרוש אחרי ארבעה חודשים

צילום: שי מכלוף, עריכה: אסף דרורי

לאחר שאתמול אמר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כי לו היה נתניהו היה מתפשר מולו בנושאי דת ומדינה, ישראל ביתנו הייתה מוכנה לשבת עם המפלגות החרדיות באותה ממשלה, היום (שישי) הוא הציג את רשימת דרישותיו בנושאי דת ומדינה. בין הדרישות שהציג ליברמן נכללות: חוק הגיוס בנוסחו המקורי; ביטול חוק המרכולים; גיור על ידי רבני עיר; נישואים אזרחיים לכל; אשרור מחדש של מתווה הכותל; ותחבורה עירונית בשבת בהתאם להחלטת הרשות המקומית. ליברמן כינה את אלו "דרישות מקלות".

דרישותיו של ליברמן בנושאי דת ומדינה אינן מקובלות על המפלגות החרדיות שהסכימו בשבועות האחרונים להתפשר על סוגיית הגיוס ופתיחת מרכולים בשבת באזורים מסוימים בארץ. עם זאת, לדרישות כמו נישואין אזרחיים או אישור להפעלת תחבורה ציבורית בשבת וגיור על ידי רבני ערים המפלגות לא צפויות להסכים והן צפויות לדחות אותן על הסף, משום שלטענתן זה נוגד את ההלכה היהודית. כיוון שכך, הלכה למעשה, באמצעות דרישות אלה שולל ליברמן אפשרות של ממשלת ימין-חרדים.

אביגדור ליברמן בכנסת, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
"דרישות מקלות". ליברמן, בכנסת שלפני שבוע/רויטרס

"לא נוותר על העברת חוק הגיוס, ככתבו וכלשונו, לא נוותר על ביטול חוק המרכולים, לא נוותר על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, לא נוותר על נישואים אזרחיים, ונדרוש הכנסת לימודי ליבה לחינוך החרדי. אלה הם תנאי הסף", כתב ליברמן בפייסבוק. "אנחנו רוצים מדינה נורמלית, שבה האזרחים יחיו על פי העיקרון של חיה ותן לחיות. אני לא מבקש לפתוח מרכולים בשבת בבני ברק, ולא מוכן שיסגרו מרכולים בשבת באשדוד, נקודה". הוא קרא שוב להקמת ממשלת אחדות בשיתוף הליכוד וכחול-לבן.

בראיון שהתקיים אתמול ברדיו רק"ע אמר ליברמן כי המכשול להקמת ממשלה הוא התעקשות נתניהו שלא להיפרד מבלוק הימין - בדגש על המפלגות החרדיות. "הוא תמיד מוותר לאורתודוקסים", אמר ליברמן. "כל הניסיונות שלנו שיעזבו בשקט את כל הקשור לתחבורה ציבורית. מכיוון שנתניהו נתן הכל לחרדים, לליצמן וגפני, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיכנס לכזאת קואליציה".

עוד בוואלה!

מתווה יולי, מתווה אוגוסט: כשהמערכת הפוליטית דופקת את הראש בקיר

לכתבה המלאה

גנץ: "נתניהו מסרב להכיר בתוצאות הבחירות"

בתוך כך, יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר כי הוא "עושה הכל כדי למנוע" בחירות נוספות. "בעוד 13 ימים, אם נתניהו לא יתעשת ויבין שהפסיד את הבחירות ושראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום לא יכול להמשיך ולכהן בתפקידו, מדינת ישראל עלולה לצערי להידרדר למערכת בחירות נוספת. הנחיתי את צוותי המו"מ של כחול לבן להיפגש עם יו"ר הכנסת וצוותי הליכוד, כדי להפוך כל אבן בניסיון למצוא את הנתיב שיוביל לאחדות. גם היום - נתניהו מסרב להכיר בתוצאות הבחירות ובמצבו המשפטי. נתניהו הפך לנטל על חברי הליכוד, שבינם לבין עצמם ובשיחות שלי איתם, מבינים שהדבר הנכון יהיה לאפשר להרכיב ממשלת אחדות בלעדיו. אם הוא יזוכה, הוא יוכל לחזור ולכהן במשך שנתיים כראש ממשלה".

"בסוף, אני נאבק כדי שתהיה לכם ממשלה שהעומד בראשה יהיה עסוק בכם ולא בעצמו. שיהיה ראש ממשלה שמעצים את השרים כדי שיצליחו - ולא אחד שעסוק בהישרדותו", הוסיף גנץ, "מדינת ישראל זקוקה למנהיג מאחד, שמכבד את רשויות אכיפת החוק ולא תוקף אותן, שמתייחס לחבריו בפוליטיקה כיריבים ולא כאויבים, שמבין שעל אף כל המחלוקות - אנו עם אחד".

מנגד, יו"ר הימין החדש איילת שקד קראה לכחול לבן להסכים למתווה שהציג הליכוד. "ההצעה שראש הממשלה נתניהו העביר לכחול לבן מאוד הוגנת: להיות ראשון ברוטציה למשך פחות מחצי שנה. אני מקווה שכחול לבן או ישראל ביתנו יגלו אחריות ותוקם ממשלה. גם הפערים בין מה שישראל ביתנו דורשת לבין מה שהחרדים יכולים להסכים ניתנים לגישור. הכל עניין של רצון", כתבה בפייסבוק.

בתגובה, בליכוד תקפו את יו"ר כחול לבן. "בני גנץ די לתירוצים, אתה בעצמך הודאת שהסיבה האחת והיחידה שאין אחדות היא לא נתניהו, אלא: יאיר לפיד שרוצה רוטציה לעצמו", מסרו במפלגה.

יו"ר כחול לבן בני גנץ בהצהרה בכנסת ב-25 בנובמבר 2019. רויטרס
"אני נאבק כדי שתהיה לכם ממשלה שהעומד בראשה יהיה עסוק בכם ולא בעצמו". גנץ, השבוע/רויטרס

לאחר שבימים האחרונים טענו בכחול לבן כי קיבלו הצעות לא רשמיות מבכירים בליכוד על תקופת כהונה מקוצרת לנתניהו בשל האישום נגדו, השר יריב לוין, ראש צוות המו"מ של הליכוד הכחיש את ההצעה לפיה נתניהו יהיה ראשון ברוטציה במשך ארבעה חודשים ואחר כך יפרוש, וגנץ ימונה לראשות הממשלה למשך שנתיים. בהכחשה לוין מבהיר כי לא מדובר בהצעות מטעמו או בשמו של ראש הממשלה או בכלל הצעות רשמיות של הליכוד. "הפרסומים כאילו היתה הצעה לפיה ראש הממשלה יכהן ארבעה חודשים ואז יפרוש לצמיתות הם חסרי שחר. לא הועברה לכחול לבן שום הצעה כזאת", אמר לוין.

(עדכון ראשון: 11:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully