וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: חסינות לנתניהו תהווה פגיעה באמון הציבור במערכת

יו"ר ישראל ביתנו התנגד לאפשרות שתוענק חסינות לראש הממשלה, על רקע החלטת היועמ"ש להגיש נגדו כתב אישום. הוא קרא לנשיא וליו"ר הכנסת למנוע בחירות. גנץ לבכירי הליכוד: זה הזמן להחלטות מנהיגותיות. נתניהו: המגעים לאחדות לא נפסקו, האזרחים צריכים לקבוע מי רה"מ

עריכה: טל רזניק

הפלונטר הפוליטי - עדכונים אחרונים:

  • ליברמן: חסינות לנתניהו תהווה פגיעה באמון הציבור במערכת
  • גנץ קרא לבכירי הליכוד לבצע שינויים בהנהגת המפלגה: "הזמן לקבל החלטות הוא כאן ועכשיו"
  • נתניהו: המגעים לאחדות לא נפסקו, האזרחים צריכים לקבוע מי רה"מ
  • יו"ר העבודה פרץ: האינטרסים של מדינת ישראל קודמים לכל אינטרס אישי

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הביע היום (שני) התנגדות למתן חסינות לראש הממשלה בנימין נתניהו, זאת על רקע החלטת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להגיש נגדו כתב אישום בשלושת התיקים העומדים נגדו. "ראש הממשלה אמר שהוא לא צריך חסינות, אז אני מניח שכך או אחרת, בגלל ההד הציבורי, הדבר היחיד שיתקבל על כל אזרחי המדינה הוא רק על ידי בית המשפט", אמר ליברמן בישיבת סיעתו. "כל הניסיונות האחרים, כמו חסינות בכנסת, הם פגיעה באמון הציבור במערכת. המגרש הנכון הוא בבית המשפט, ואנחנו יודעים שיש שופטים בירושלים". הוא הוסיף כי ראש הממשלה יכול לכהן עד פסק דין חלוט: "כל עוד לא יתקיימו בחירות, הוא צריך להמשיך".

בפתח הישיבה, איחל ליברמן לנתניהו "שייצא זכאי" ולאחר מכן הזהיר כי "ישראל דוהרת לבחירות". הוא העריך כי "ראשי המפלגות מיצו את כל המאמצים וספק אם פה בכנסת יש סיכוי למנוע את הבחירות החדשות. לכן, קריאתי לנשיא המדינה וליו"ר הכנסת שיחד יזמנו את כל ראשי המפלגות ויישבו איתם עד שייצא עשן לבן. כולנו מבינים שאין דבר מיותר, לא נחוץ לישראל ולאזרחיה כמו בחירות". הוא הוסיף כי הוא "לא רואה שום אפשרות מלבד ממשלת אחדות. ממשלה צרה היא אופציה מאוד מאוד פרובלמטית אבל יותר גרוע זה בחירות שלישיות".

בהמשך הישיבה תקף ליברמן את יו"ר ש"ס אריה דרעי, לאחר שהאחרון טען בשבוע שעבר כי הוא הוליך שולל את גנץ ונתניהו כדי שלא תוקם ממשלת אחדות: "זו גרסה נבזית של דרעי שכנראה מת מקנאה, הוא חשש שתוקם ממשלת אחדות, ואז חלילה יהיה קרדיט לליברמן. זו התנהלות נבזית שלהערכתי כמה שהכרתי אותו, הוא לא בפוקוס ומאבד עשתונות. זו התנהלות מלוכלכת".

אביגדור ליברמן בכנסת, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
"דוהרים לבחירות נוספות". ליברמן/רויטרס

זמן קצר לאחר מכן קרא יו"ר כחול לבן בני גנץ לבכירי הליכוד לבצע שינויים בהנהגת המפלגה. "אני פונה למנהיגי הליכוד - האם נבחרנו לטפל בחינוך, בבריאות ובביטחון או לטפל במצבו המשפטי של נתניהו? נותרו לנו רק שבועיים וחצי, הזמן לקבל החלטות הוא כאן ועכשיו". אמר בישיבת הסיעה. "המצב הנוכחי שבו בלוק של 55 ח"כים נוקט בגישה של כולם בשביל אחד ואחד בשביל עצמו גורם נזק אדיר למדינה".

הוא אף התייחס להפגנות שצפויות להתקיים מחר ואמר כי "זכותו של כל אדם להביע את דעתו אבל אני קורא למפגינים בעד ונגד נתניהו לשמור על מוסדות אכיפת החוק וממלכתיות ולהמנע מכל סוג של אלימות פיזית ומילולית כאחד. נתניהו אמר שיש בישראל הפיכה שלטונית אבל בישראל יש שיתוק שלטוני.

שותפו להנהגה, יאיר לפיד, האשים את נתניהו במתקפה על שלטון החוק. "הוא הפסיד בבחירות ומסית לאלימות" אמר. "אנחנו עושים כל מאמץ למנוע בחירות ולהקים ממשלה בראשות גנץ. לא יהיה טריקים ושטיקים, לא נציע חתימות לגדעון סער, רק ממשלה בראשות גנץ. לא תהיה מלחמת אחים, אחים לא נלחמים אחד בשני".

יו"ר כחול לבן בני גנץ בישיבת סיעה, 11 בנובמבר 2019. אלעד מלכה
"שיתוק שלטוני". גנץ/אלעד מלכה

בכיר נוסף בכחול לבן, ח"כ משה יעלון, פנה גם הוא לחברי הכנסת מהליכוד וביקר את "שתיקתם" לדבריו. "חבריי בליכוד, מה צריך עוד לקרות כדי שתעזו? חלקכם אמר שתצאי נגדו אחרי המלצות המשטרה, חלקכם אמר אחרי ההחלטה על כתב אישום. איפה אתם היום? חוץ מגדעון סער שמנמק את התמודדותו מנימוקים פוליטיים ולא מוסריים, כולכם שותקים. ההיסטוריה תשפוט אתכם בחומרה".

אחריו נאם ח"כ גבי אשכנזי, ואמר כי עוד לא מאוחר לנסות להרכיב ממשלה: "זו קריאה אחרונה להציל את רכבת הבחירות, עדיין לא מאוחר למנוע את יציאתה מהתחנה. זו קריאה אחרונה לחברים האחראים בליכוד ובלוק הימין, יכולה לקום פה ממשלה והרכבת לא תעזוב את התחנה".

נתניהו: האזרחים צריכים לקבוע מי ראש הממשלה

נתניהו, שנפגש עם ראשי רשויות תומכי ליכוד מרחבי הארץ, אמר היום על רקע הביקורת נגדו כי "מי שצריך לבחור את ראש הממשלה זה אזרחי ישראל ולא אף אחד אחר". הוא הוסיף כי "שלטון החוק מחייב שיהיה שיוויני ושלא היו דברים שהתבררו כמו במקרה שלי ובמקרים רבים. אזרחי ישראל מכירים את זה. מי שקובע מי יהיה ראש ממשלה זה אזרחי ישראל. זאת מהות הדמוקרטיה, הרוב קובע וזה לא נקבע ולא מסוכל במקום אחר".

לדבריו, "צריך לאפשר בדיקה של כל הקלקולים הללו. אי אפשר שתהיה הדחת עדים בסחיטה באיומים. זאת לא דמוקרטיה. למען הדמוקרטיה ולמען שלטון החוק צריך לתקן את הקלקולים. אף אחד לא מעל החוק - לא ראש ממשלה, לא נשיא, לא משטרה ולא פרקליטות".

דברי נתניהו בפגישה עם ראשי רשויות תומכי ליכוד

צילום: מתוך ה-youtube של "באזזנט Buzznet", עריכה: שאול אדם

כמו כן, נתניהו הוסיף כי המגעים לממשלת אחדות נמשכים. "יש לנו עדיין משימה והיא במידת האפשר להקים ממשלת אחדות", אמר. "המגעים לא נפסקו - הם מתקיימים. הדבר דרוש דווקא מטעמים שלא את כולם אני יכול לפרט. יש אתגרים מידיים והם לא קטנים".

בתגובה לדברי נתניהו על המשך המגעים, גורמים בכחול לבן אמרו כי "כפי שאמר יו"ר כחול לבן במוצאי שבת - כחול לבן ממשיכה לעשות כל מאמץ להקמת ממשלת אחדות רחבה וליברלית ולמניעת בחירות יקרות ומיותרות. זאת לפי המתווה שבמסגרתו בשנתיים הראשונות גנץ יהיה ראש ממשלה, ולאחר מכן אם נתניהו יזוכה, הוא יוכל לחזור לתפקיד. יש רק גורם אחד שדוחף לבחירות בשל האינטרסים המשפטיים שלו - בנימין נתניהו".

מוקדם יותר תקף יו"ר העבודה-גשר בישיבת סיעתו את ראש הממשלה נתניהו ומתח ביקורת על הקיפאון השלטוני. "ישראל נמצאת שנה במצב שאין ממשלה", אמר והטיל את האשמה על נתניהו מאחר שלטענתו הדבר קשור במצבו המשפטי. "החלטת היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט מזעזעת את אמות הסיפים של ישראל".

ישיבת סיעת העבודה - גשר 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"נקטנו צעד מוסרי". פרץ/ראובן קסטרו

"אין כאן שמחה לאיד, אך האינטרסים של מדינת ישראל קודמים לכל אינטרס של איש כזה או אחר", אמר פרץ. "עכשיו ברור לכולם שעמדתנו העקבית לא להצטרף לממשלה בראשות נתניהו הייתה עקבית ומוסרית. הקמנו צוות משפטי שיפנה לבגץ בשאלה על מעמדו של נתניהו בממשלת המעבר תחת כתב אישום. היום ברור, וגם בליכוד יודעים, שהאחריות לכך שישראל הולכת לבחירות שלישית מוטלת על כתפיו של נתניהו. נגמרו התירוצים והספינים, השבוע יצא המרצע מהשק. נתניהו עושה הכל כדי להבטיח שישראל הולכת לבחירות שלישיות".

לדברים הצטרפה גם שותפתו של פרץ, ח"כ אורלי לוי אבקסיס. "עוד באפריל אמרתי שראש ממשלה תחת כתב אישום לא יוכל לכהן, במיוחד לא במדינה מאתגרת כמו שלנו", אמרה. "אנחנו צריכים ראש ממשלה במשרה מלאה. השעות שהוא ייאלץ לבלות עם הפרקליטים שלו ובבית המשפט עשויות לגזול זמן יקר מעיסוק בנושאים שנוגעים לכולנו. מנדלבליט לא היה נותן את ידו אם היו לו ספקות, אם לכתב האישום אין רגליים מוצקות. יש לגלות אחראיות לאומית".

יאיר לפיד בישיבת סיעת כחול לבן בכנסת 25 בנובמבר 2019. אלעד מלכה
"לא נציע חתימות לגדעון סער, רק ממשלה בראשות גנץ". לפיד בישיבת סיעת כחול לבן, היום/אלעד מלכה

אחרי החלטת היועמ"ש אביחי מנדלבליט להגיש כתב אישום נגד נתניהו, עומד לראש הממשלה פרק זמן של חודש ימים בלבד כדי להגיש בקשה לחסינות מהכנסת. אם נתניהו יחליט להגיש בקשה כזו, הרי שלכנסת לא תהיה אפשרות לדון בבקשתו היות שאין ועדת כנסת, וכתב האישום לא יוגש לבית המשפט עד לדיון בבקשתו.

לפי החוק, עד לכינון ועדת כנסת קבועה, דבר שניתן לעשות רק לאחר גיבוש קואליציה, מקבלת את סמכויותיה ופועלת במקומה, ועדה זמנית המכונה "הוועדה המסדרת". לאחרונה, לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגד ח"כ חיים כץ מהליכוד, ביקש יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין את חוות דעתו של עו"ד איל ינון, היועץ המשפטי לכנסת, האם הוועדה הזמנית יכולה לדון בבקשה זו. ינון הבהיר כי הוועדה המסדרת אינה מוסמכת לקיים דיון כזה. כתב האישום של כץ נותר מאז בהקפאה, ואם לא תוקם קואליציה, הרי שגם האישום נגד נתניהו לא יגיע לבית המשפט.

(עדכון ראשון: 13:53)

משה (בוגי) יעלון בישיבת סיעת כחול לבן בכנסת 25 בנובמבר 2019. אלעד מלכה
"חבריי בליכוד, מה צריך עוד לקרות כדי שתעזו?", יעלון בישיבת הסיעה, היום/אלעד מלכה
גבי אשכנזי בישיבת סיעת כחול לבן בכנסת 25 בנובמבר 2019. אלעד מלכה
"קריאה אחרונה להציל את רכבת הבחירות", ח"כ אשכנזי, היום/אלעד מלכה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully