וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו קורא לבחירות ישירות לראשות הממשלה; כחול לבן: "ספינים חלולים"

ארבעה ימים לפיזור הכנסת, רה"מ הציע לקיים בחירה ישירה בינו לבין גנץ כדי למנוע בחירות נוספות. "בכחול לבן אומרים שהם יודעים מה העם רוצה, אז אני בעד שהעם יחליט". כחול לבן: "שיטת בחירה שניפצה את המשילות והמערכת הפוליטית ונכשלה כישלון חרוץ"

תוכן גולשים - שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

4 ימים לפיזור הכנסת - כל העדכונים

  • נתניהו קרא לבחירה ישירה לראשות הממשלה: "אני בעד שהעם יחליט"
  • כחול לבן בתגובה לדברי נתניהו: "לא עוסקים בספינים חלולים"
  • דרעי לגנץ: אם אתה לא יכול לעבוד תחת נתניהו - תן לציבור להכריע"
  • בנט הביע תמיכה: "בחירה ישירה - הדרך היחידה למנוע בחירות"
  • לקידום בחירה ישירה נדרש שינוי בחוק יסוד ברוב של 61 חברי כנסת

ארבעה ימים לפיזור הכנסת, ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא הערב (שבת) לקיים בחירה ישירה לראשות הממשלה בינו לבין יו"ר כחול לבן בני גנץ. לדברי נתניהו, אם המגעים להקמת ממשלת אחדות לא יצלחו, בחירה ישירה תאפשר למנוע בחירות "מיותרות" לכנסת. "בכחול לבן אומרים שהם יודעים מה העם רוצה, אז אני בעד שהעם יחליט ולא אף אחד אחר - גם לא התקשורת".

הכנסת צפויה להתפזר ביום רביעי בחצות אוטומטית, וכמעט חסר סיכוי לקדם חקיקה כזו לבחירה ישירה בתוך זמן כה קצר כשחלק מהסיעות לא מסכימות לה. כדי לקדם בחירה ישירה, יש לערוך שינוי בחוק יסוד, ברוב של 61 חברי כנסת בשלוש קריאות.

"בשבועות האחרונים הלכתי כברת דרך", אמר נתניהו. "לא חסכתי שום מאמץ כדי להקים ממשלת אחדות ולהימנע מבחירות מיותרות. עדכנתי את בני גנץ ואחרים בכחול לבן בחומר מודיעיני ומדיני רגיש מאוד. הם יודעים היטב מהם האיומים מצד איראן, הם יודעים היטב על ההזדמנויות הכבירות מול ארצות הברית ומדינות ערב. ובכל זאת הם לא שמים את האינטרס הלאומי בראש מעייניהם אלא את הפנטזיה האישית של יאיר לפיד להיות ראש ממשלה. זה עדיין לא מאוחר מדי".

בכחול לבן תקפו את הצעתו של נתניהו, וטענו כי מדובר "בספינים חלולים להחזרת שיטת בחירה שניפצה את המשילות והמערכת הפוליטית ונכשלה כישלון חרוץ". במפלגה אמרו כי "שינוי שיטת הבחירות בהליך בזק עלול להביא אותנו בדיוק לאותו המקום בו אנחנו נמצאים היום ולכן מדובר בהצעה חלולה שכל מטרתה להסיט את האש מנתניהו הנאשם בשלושה תיקי שחיתות חמורים, שהוא האחראי היחיד בגרירת מדינת ישראל לבחירות בפעם השלישית".

השבעת חברי כנסת לכנסת ה21, ירושלים, 30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
ארבעה ימים לפיזור הכנסת. נתניהו וגנץ/ראובן קסטרו

נתניהו מתייחס להצעתו של ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) לערוך בחירות ישירות לראשות הממשלה במקום בחירות כלליות. לפי ההצעה של קרעי, המנצח בבחירות הישירות יקבל תוספת כוח פרלמנטרית בשיעור של 10%. כלומר, עוד 12 חברי כנסת מיוחדים שיחולקו על ידו בין סיעות הקואליציה מתוך הרשימות שלהן.

את הרעיון של קיום בחירות ישירות במקום כלליות יזם יו"ר ש"ס אריה דרעי, והוא זוכה לתמיכה בקרב סיעות בלוק הימין, אך יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר בעבר כי לא יתמוך בה. ליברמן התייחס לאחרונה לאפשרות הזו, ואמר כי "אי אפשר לשנות את כללי המשחק תוך כדי תנועה, לכן זה צריך לחכות לכנסת הבאה או לממשלה הבאה". הוא ציין כי "זה חוק שדורש המון עבודה והשלמה, כרגע אין שום סיכוי שנתמוך בחוק בחירה ישירה".

שר הביטחון, נפתלי בנט, מראשי הימין החדש, הביע תמיכה בבחירה ישירה. "בחירה ישירה היא הדרך היחידה לקבל הכרעה ולמנוע בחירות שלישיות, רביעיות וחמישיות", אמר.

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, טען כי ‏כחול לבן מפחדים מבחירה ישירה כי הם יפסידו. "רוב עם ישראל בטוח שנתניהו טוב יותר מגנץ בתפקיד ראש הממשלה", טען זוהר. "לעניין החוקתי, אפשרי גם אפשרי לחוקק את החוק הזה בשבוע כשיש הסכמה, מה גם שאין מניעה להמשיך בחקיקה גם אחרי פיזור הכנסת הלכה למעשה".

עוד בוואלה!

מסתמן: הכנסת תקדם חקיקה לקיום הבחירות ב-3 במרץ

לכתבה המלאה
אריה דרעי, השקת קמפיין הבחירות - ש"ס, ירושלים , 22.07.2019. ראובן קסטרו
"אני והגוש הולכים על זה בכל הרצינות". דרעי/ראובן קסטרו

בריאיון ל"פגוש את העיתונות", דרעי הציע שתי אפשרויות להימנע מבחירות - הסכמה של כחול לבן למתווה כהונת חצי שנה של נתניהו ויציאה לנבצרות, או הליכה לבחירה ישירה לראשות הממשלה תוך 30 יום. "אם כבר נגזר עלינו ללכת לבחירות, תוך 30 יום נלך לבחירה ישירה לראשות ממשלה, תהיה הכרעה ברורה ומיד לאחר מכן תקום ממשלה".

לדברי דרעי, "ראש הממשלה לא אהב את זה בהתחלה, אבל אני חושב שהיום הוא יתמוך בזה. הוא יודע שאני והגוש הולכים על זה בכל הרצינות". יו"ר ש"ס פנה לגנץ: "אם אתה לא יכול לעבוד תחת נתניהו - תן לציבור להכריע".

יו"ר ש"ס התחייב כי אם גנץ יסכים לשבת תחת נתניהו במשך חצי שנה, הוא בעצמו ידאג כי גנץ יהיה ראש הממשלה אם נתניהו יסרב ללכת. "אם נתניהו לא יעמוד בהתחייבותו, ש"ס תתמוך בגנץ", הכריז.

דרעי סיפר כי "מעולם לא היה כל כך קל להקים ממשלה. מעולם לא ראיתי מערכת בחירות שהכול זה חשבונות אישיים. כל אחד פועל מנקמה, אין מפלגות". יחד עם זאת, הבהיר כי לא יסכים ליוזמתו של ח"כ עמר בר לב (העבודה-גשר) לאסוף 61 חתימות עבור יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, והדגיש כי מפלגתו נאמנה לנתניהו. "הוא ראש הממשלה עם הכי הרבה ניסיון והחוק מאפשר לו את חזקת החפות. אלך איתו גם בבחירות הבאות גם אם יהיה תיקו".

אביגדור ליברמן בכנסת, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
"ממשלה צרה לא תתפקד, בעיקר תדמם". הליברמן/רויטרס

בריאיון ל"מטה המרכזי", ליברמן טען כי שתי המפלגות הגדולות החליטו שהן הולכות לבחירות. לדבריו, רוב הח"כים בכחול לבן חושבים שגנץ עשה טעות שלא קיבל את מתווה הנשיא, ורוב הח"כים בליכוד מעדיפים אחדות. ליברמן הזהיר כי "ממשלה צרה לא תתפקד, בעיקר תדמם".

ליברמן סירב להתחייב כיצד יצביע בסוגיית חסינות של נתניהו, אם אכן יבקש. "בניגוד לאחרים אני הצבעתי על חוק שמאפשר לראש הממשלה לכהן תחת כתב אישום, עד פסק דין חלוט. אני הייתי בין הבודדים שהצבעתי", הוסיף.

קיש הודיע: תומך בסער בפריימריז על ראשות הליכוד

ברקע הקריאה לבחירה ישירה, ח"כ יואב קיש (הליכוד) הודיע כי הוא תומך בח"כ גדעון סער בפריימריז על ראשות הליכוד. קיש, שאמר את הדברים בריאיון ל"פגוש את העיתונות", הוא הח"כ השני בליכוד שהודיע על תמיכה בסער, אחרי ח"כ מיכל שיר, בנוסף לשורה של ראשי רשויות ומועצות מקומיות ופעילים בכירים בליכוד שהתייצבו מאחוריו, בהם גם בכירים בפלג המתנחלים בליכוד. במצודת זאב החלו להיערך לקיום פריימריז לראשות המפלגה ב-22 בדצמבר, ובינתיים צפויים להתמודד בהם נתניהו וסער בלבד, אך לפי ההערכה בכירים נוספים בליכוד עשויים להצטרף למירוץ בהמשך.

קיש נחשב בעבר למי שתומך ומגבה את נתניהו, אך לאחר שראש הממשלה תמך בח"כ מיקי זוהר בהתמודדות ביניהם על ראשות סיעת הליכוד בכנסת עבר ביניהם חתול שחור.

(עדכון ראשון: 20:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully