וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: הכנסת תקדם חקיקה לקיום הבחירות ב-3 במרץ

7.12.2019 / 22:15

הכנסת צפויה להתפזר באופן אוטומטי ביום רביעי בחצות, אך במליאה יפעלו כבר השבוע לשינוי של חוק יסוד כך שהבחירות יתקיימו שבוע לפני המועד המקורי. שינוי החקיקה דורש רוב של 61 ח"כים בשלוש קריאות. הקלפיות היו אמורות להיפתח ב-10 במרץ בו מציינים את חג הפורים

צילום: לע"מ

מסתמן: הכנסת תקדם השבוע שינוי של חוק יסוד כך שהבחירות הבאות יתקיימו ב-3 במרץ 2020, שבוע לפני המועד המקורי, זאת ככל שהמגעים להרכבת הממשלה ייכשלו סופית. השינוי דורש רוב של 61 ח"כים בשלוש קריאות, והוא נדרש היות ולפי החוק הנוכחי, הבחירות אמורות להתקיים ב-10 במרץ שבו מציינים את חג הפורים, תאריך שלטענת רוב הסיעות בכנסת הינו בעייתי לקיום בחירות.

הכנסת צפויה להתפזר באופן אוטומטי ביום רביעי בחצות, המועד שבו יסתיימו 21 יום שניתנו לכנסת להרכבת הממשלה לאחר ששני המועמדים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ נכשלו כשהמנדט היה בידם. לכן, את שינוי החוק נדרש לקדם עוד קודם מועד זה.

מצביעים בקלפי ירושלים, בחירות לכנסת ה-22, 17 בספטמבר 2019. אסתי דזיובוב, TPS
הכנסת צפויה להתפזר באופן אוטומטי ביום רביעי בחצות/TPS, אסתי דזיובוב

במהלך השבוע האחרון, ניהלו ראשי הסיעות בכנסת דיונים סביב תאריך מוסכם לקיום הבחירות השלישיות. בדיונים עלו שלושה תאריכים מרכזיים: 25 בפברואר, 3 במרץ או 17 במרץ. בנוסף, עלתה אפשרות לדחות את הבחירות ל-24 במרץ, אך הצעה זו נדחתה לאור כך שמדובר בדחייה ארוכה מדי מהתאריך המקורי.

בכחול לבן העדיפו להקדים את הבחירות ככל שניתן במטרה לחסוך זמן ותקציב, ובסיכום עם ועדת הבחירות המרכזית, ביקשו לערוך את הבחירות ב-25 בפברואר, בליכוד ובש"ס התנגדו לכך היות ולטענתן מדובר בתאריך מוקדם מדי שאינו מאפשר הכנה יסודית ליום הבחירות. ביהדות התורה, בדגש על סיעת אגודת ישראל, הטילו וטו על קיום הבחירות ב-17 במרץ לאור כך שמדובר ביום הילולת רבי אלימלך מליז'נסק, שבו חלק ממצביעי המפלגה טסים לחו"ל כדי להשתטח על קברו.

בשיחה של נתניהו הערב (שבת) עם ראשי בלוק הימין והשרים זאב אלקין ויריב לוין, הוחלט: אם יהיו בחירות, יתקיימו ב-3 במרץ. עם זאת, האישור הסופי יינתן עם הסכמת כחול לבן ושאר הסיעות. מחר צפויה פגישה של יו"ר סיעת כחול לבן אבי ניסנקורן ושרי הליכוד לוין ואלקין.

עוד בוואלה!

ח"כ בר לב: מנסה לאסוף 61 חתימות עבור יולי אדלשטיין

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יו"ר כחול לבן, בני גנץ, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ויולי אדלשטיין  במהלך טקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, ירושלים 10 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
נכשלו כשהמנדט היה בידם. גנץ, אדלשטיין, ריבלין ונתניהו/ראובן קסטרו

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הדגיש כי הוא ממשיך במאמצים לתווך בין הצדדים בניסיון להקים ממשלת אחדות. בהודעה מטעמו נכתב כי "הדרך היחידה למנוע את הבחירות המיותרות והיקרות הללו היא באמצעות ממשלת אחדות עם רוטציה בין נתניהו לגנץ. נותרו ארבעה ימים כדי להתעשת ולעשות את הדבר הנכון היחיד למען מדינת ישראל ואזרחיה".

"ספק אם רואים את המוצא"

היועץ המשפטי לכנסת איל ינון הבהיר אתמול כי אם יתקיימו בחירות שלישיות הן תערכנה ב-3 במרץ זאת מאחר וב-10 באותו חודש יחול חג הפורים. ברקע המבוי הסתום במשא ומתן להקמת ממשלת אחדות והבחירות הצפויות במידה שלא תוקם ממשלה עד יום רביעי בחצות, הסביר יועמ"ש הכנסת כי לא ניתן להגיע לא מוכנים לבחירות השלישיות. "אנחנו לא יכולים להיות רגועים, שמא ביום רביעי ב-23:59 נקבל פתאום הודעה שיש ממשלת אחדות, שלפי הפרסומים תדרוש גם היא שינויי חקיקה כמו עיגון הרוטציה בחוק. אנחנו לא יכולים להגיע לדברים האלה לא מוכנים, כי הם קורים מרגע לרגע בהתרעות קצרות ביותר".

בפאנל שנערך במהלך כנס משפט ציבורי בחיפה הביע ינון דאגה מהמשבר הפוליטי. "ישראל נמצאת במשבר פוליטי-חוקתי עמוק שכמוהו לא היה וספק אם אנחנו רואים את המוצא לצאת ממנו".

(עדכון ראשון: 18:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully