וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועמ"ש הכנסת: "ישראל נמצאת במשבר פוליטי עמוק שכמוהו כנראה לא היה"

6.12.2019 / 10:17

ברקע המבוי הסתום במו"מ להקמת ממשלה אמר איל ינון כי הצוותים במשרדו עוסקים בשני מהלכי חקיקה סותרים של רוטציה או בחירות שלישיות ולא יכולים להגיע לא מוכנים. לדבריו, "הבחירות יתקיימו ב-3 במרץ". המשנה ליועמ"ש תקפה את "מסע הדה-לגיטימציה נגד מערכת אכיפת החוק"

אתר רשמי

היועץ המשפטי לכנסת איל ינון אמר היום (שישי) כי אם יתקיימו בחירות שלישיות הן תערכנה בשלישי במרץ זאת בשל העובדה שבתאריך ה-10 באותו חודש יחול חג הפורים. הוא הביע דאגה מהמשבר הפוליטי בישראל ואמר כי "ישראל נמצאת במשבר פוליטי-חוקתי עמוק שכמוהו לא היה וספק אם אנחנו רואים את המוצא לצאת ממנו". ינון אמר את הדברים במהלך פאנל שנערך בכנס משפט ציבורי בחיפה. בפאנל השתתפו גם המשנה ליועמ"ש דינה זילבר ושופט בית המשפט העליון לשעבר יצחק זמיר.

ברקע המבוי הסתום במשא ומתן להקמת ממשלת אחדות והבחירות הצפויות במידה שלא תוקם ממשלה עד יום רביעי בשבוע הבא בחצות - הסביר יועמ"ש הכנסת כי לא ניתן להגיע לא מוכנים לבחירות השלישיות. "אנחנו לא יכולים להיות רגועים, שמא ביום רביעי ב-23:59 נקבל פתאום הודעה שיש ממשלת אחדות, שלפי הפרסומים תדרוש גם היא שינויי חקיקה כמו עיגון הרוטציה בחוק. אנחנו לא יכולים להגיע לדברים האלה לא מוכנים, כי הם קורים מרגע לרגע בהתרעות קצרות ביותר".

ינון הסביר כי הצוותים המשפטיים במשרדו עוסקים שבימים אלה בשני מהלכים סותרים. "אנחנו לא יכולים לבוא בלתי מוכנים לשני מהלכי חקיקה. כנראה שהבחירות יהיו ביום ג' ה-3 במרץ, וזה דורש תיקוני חקיקה בשבוע הבא כי התאריך המקורי שבו הן אמורות להתקיים הוא 10 במרץ, אבל זה יוצא בפורים".

איל ינון, מזכיר הכנסת בשנים 2010-2007. הכנסת, אתר רשמי
מתכוננים לבחירות ב-3 במרץ. ינון/אתר רשמי, הכנסת

ינון פרט את התקדימים החוקתיים עמם נאלץ להתמודד בשל המשבר החריג במערכת הפוליטית. "זה התחיל מהשאלה אם אפשר לפזר את הכנסת בעיצומו של הליך הרכבת הממשלה. התשובה הייתה חיובית, מצאנו איזה סעיף שמעולם לא נעשה בו שימוש והיינו צריכים לקבוע אם הוא חל בסיטואציה".

בהמשך, בשל רצונה של קבוצת ח"כים לחזור בהם מפיזורה לפני הבחירות השניות שנערכו ב-17 בספטמבר, נאלץ היועמ"ש לכנסת לעסוק בביטול החוק. "חלק מחברי הכנסת חשבו שזו הייתה טעות ועלתה השאלה האם אחרי שהתקבל חוק לפיזור הכנסת, ניתן לבטל את הפיזור, וגם בכך נאלצנו לעסוק. לאחר מכן עלתה שאלת 21 הימים - שאף פעם לא היינו במצב הזה. מה הם כללי המשחק בתקופה הזו. מתברר שכשהמחוקקים הכניסו את הסעיף הזה לחוק היסוד, הם לא דמיינו שנגיע למצב הזה, ולא הושקעה הרבה מחשבה בכללי המשחק של התקופה הזו ונאלצנו לקבוע אותה יש מאין".

יועמ"ש הכנסת העלה גם את שאלת החסינות שעשויה להיות נידונה במקרה שראש הממשלה, בנימין נתניהו יגיש בקשה לכך. "עולה עכשיו שאלת החסינות - האם ניתן לקיים דיון בבקשות חסינות כשאין ועדת כנסת והכנסת לא מתפקדת".

עוד בוואלה!

מליסבון לבקעת הירדן: נתניהו "לא רוצה בחירות", אבל משדר בדיוק ההיפך

לכתבה המלאה
דינה זילבר בטקס פרידה משרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, משרד המשפטים, ירושלים. ניב אהרונסון
"מסע דה-לגיטימציה", זילבר/ניב אהרונסון

"מתנהל מסע דה-לגיטימציה נגד מערכת אכיפת החוק"

לפני ינון דיברה בכנס המשנה ליעומ"ש דינה זילבר. היא תקפה בדבריה את "מסע הדה לגיטימציה חסר התקדים", המתנהל לטענתה נגד מערכת אכיפת החוק. "זו כבר לא נחלתם של שוליים סהרוריים. מנטרות כמו 'שלטון היועמשים' ו'פרקליטות רקובה' הופכים נפוצים". "מזה זמן מתנהל מסע דה-לגיטימציה נגד מערכת אכיפת החוק. זהו קמפיין מוצלח, לא מדובר רק בנחלתם של פקידים זוטרים. מנטרות כמו פרקליטות רקובה הולכות ותוספות מקום אצל הציבור הרחב", אמרה זילבר במהלך כנס של העמותה למשפט ציבורי בחיפה.

"אי אפשר להתעלם מכך שבתקופה האחרונה אמון הציבור במוסד הזה פוחת", המשיכה זילבר בדבריה. "יש לכך סיבות מגוונות. גם בלי לפרטן השורה התחתונה הינה שמאחר והאמון הציבורי הוא סלע קיומנו, הגברת אמון הציבור הפכה במובן מסוים לתפקיד נוסף של המוסד הזה". זילבר הוסיפה כי "עצוב שזה כך, כי מוסד היועץ המשפטי לממשלה לא צריך להתנצל על היותו שומר סף, הוא לא צריך להיות נתון באופן תדיר בעמדת מגננה והוא לא אמור לעסוק בפופולריות שלו בקרב הציבור. אבל במציאות הנוכחית, אין לו ברירה אלא להתמודד גם עם האתגר הזה, לפעול כדי להגביר את אמון הציבור בו".

היא פנתה אל הציבור ואמרה: "תעזרו לנו. להתמודד עם המיסקונספציה, עם הניסיון לייצר תפיסה מעוותת של המוסד הזה, עם הפייקניוז, עם המנטרות השגויות והשקריות שחוזרות על עצמן שוב ושוב". היא הסבירה כי "המנטרות של מי שמנסים לפגוע באמון הציבור בנו, קליטות יותר, נאמרות יותר, חודרות יותר. אנחנו לא עובדים בזה. העבודה שלנו - המקצועית, העניינית, היא אחרת". זילבר סיכמה את דבריה בכך ש"לא באנו לדברר את עצמנו, את תום ליבנו, יושרנו, מקצועיותינו, ענייניותנו, מסירותנו למדינה, לאזרחיה. כל אזרחיה. את אהבת הארץ שלנו, את דאגתנו לדמותה של החברה הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully