וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אש התגלתה לפני התקלה, ההנחיות לא שונו: גילויים חדשים על תאונת היסעור

8.12.2019 / 15:10

לטענת גורמים בחיל האוויר, דווח על אש חריגה באותו מסוק ימים אחדים לפני התקלה, אך הטייסים לא הונחו בעקבות זאת לצמצם את טווחי הטיסה מטעמי זהירות. דובר צה"ל: לא ניתן להתייחס לטענות לפני סיום התחקיר

צילום: שי מכלוף, דיווחים חמים מהשטח ודוברות מרחב נגב, עריכה: עמית שמחה

גורמים בחיל האוויר טוענים כי ימים אחדים לפני שאירעה התקלה במסוק היסעור שהביאה לנחיתת חירום כשעליו 11 לוחמי שלדג בדרום הארץ לפני כשבועיים, טייס בחיל זיהה אש חריגה בממסר באותו מסוק, דיווח עליו - ואף על פי כן טייסי המסוק לא קיבלו הוראה לטוס רק בקרבת הבסיס.

לדברי הגורמים, באותו אירוע טסו במהלך אימון מספר מסוקי יסעור בצפון הארץ, כשאחד הטייסים זיהה את אש בממסר של אותו מסוק - שלא נחת והמשיך בטיסה. המקרה דווח לגף הטכני בטייסת, והסוגיה נבחנה אמנם, אך לטענת הגורמים הבדיקה לא העמיקה בניסיון להבין מה הייתה הסיבה לאותה בערה. גורם מקצועי שבקיא בפרטי התחקיר הסביר כי לעתים בהמראה נכנסים חלקי קש או עשב לממסר, נשרפים בעת ההנעה ולפעמים מעלים אש לזמן קצר ביותר, אך במקרה המדובר הטייס במבנה זיהה את האש בממסר בשלב טיסה מתקדם - ולא בשלב ההמראה, שלפי ההגדרה המקצועית הוא זמן סביר להופעת הגיצים.

נתון זה היה אמור לעורר חשד (מאחר ובשלב זה אותו קש או חלקי עשב יבשים היו אמורים להישרף כבר בשלב ההמראה, א"ב) ולאחר בחינה של הגף הטכני בטייסת להוביל ולהוראה לטייסי המסוק המדובר לטוס רק בקרבת הבסיס בימים שלאחר הבדיקה ולא לטווחים ארוכים - כדי שאם חלילה תהיה תקלה כפי שאירעה סמוך לבית קמה, יוכל המסוק לנחות במהרה חזרה בבסיס. גורמים בחיל האוויר מתחו ביקורת על מקבלי ההחלטות שאישרו את טיסת המסוק לאימון מאוד מורכב כשהוא נושא בתוכו 11 לוחמים.

גורם נוסף המצוי בפרטי התחקיר הביע זעזוע מהאפשרות שהמסוק המדובר היה עשוי להטיס לוחמים לקפריסין במסגרת תרגיל גדול של חטיבת הקומנדו. "אירוע כפי שהתרחש סמוך לבית קמה, אם היה קורה מעל הים היה מסתיים בתוצאות קשות ביותר. אני אפילו לא רוצה לחשוב מה היה קורה", אמר בשיחה סגורה.

מסוק יסעור צבאי נחת נחיתת חירום בשטחים הפתוחים של קיבוץ רוחמה, סמוך לבית קמה, 26 בנובמבר 2019. תיעוד מבצעי כבאות והצלה, דוברות כב"ה
שריפת מסוק היסעור, לפני כשבועיים/דוברות כב"ה, תיעוד מבצעי כבאות והצלה

ממצאי דוח הביניים של צוות תחקיר המומחים לבדיקת נסיבות התקלה הצביעו כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS כי התקלה נגרמה ככל הנראה בעקבות כשל טכני בגלגל השיניים המצוי בממסר המחובר למנוע השמאלי של המסוק ולא כתוצאה משריפה במנוע. לדברי גורמים מקצועיים בלהק ציוד של חיל האוויר, מפקד החיל האלוף עמיקם נורקין הגדיר את ממצאי התחקיר כשלב ביניים מאחר והצוות גילה פרטים מסעירים נוספים פרט לכיוון שהצביע על הסיבה לשריפה ונחיתת חירום של המסוק בשדה פתוח.

עוד התברר בתחקיר כי צוות המומחים גילה כי גלגל השיניים המדובר שככל הנראה היה המקור לפרוץ השריפה הוחלף לאחרונה ובנוסף לכך הוא נמצא במחסני בחיל משנת 2007. צוות המומחים בודק כעת את כלל הנהלים, כולל את רמת האחזקה של חלקי החילוף, האם הוציאו אותם מהאריזות, בחנו אותם מדי שנה (בדיקת ספקטרו-מטרייה א"ב) ושימנו את החלקים כדי שלא יגרם להם נזק.

עוד בוואלה!

העסקה שמתעכבת, העיתוי הרגיש: תאונת היסעור חושפת את דילמת המסוק העתידי

לכתבה המלאה
מסוק יסעור צבאי נחת נחיתת חירום בשטחים הפתוחים של קיבוץ רוחמה, סמוך לבית קמה, 26 בנובמבר 2019. יניר יגנה
גלגל השיניים שככל הנראה היה המקור לפרוץ השריפה הוחלף לאחרונה. מסוק היסעור/יניר יגנה

הגורמים המקצועיים בחיל האוויר אחידים בדעת כי האלוף נורקין החליט על המשך קרקוע מסוקי היסעור למרות הנחיצות המבצעית שלהם והפגיעה בגרף האימונים כדי להגיע לחקר האמת, לבחון תהליכי אחזקה ונהלים שככל הנראה השתבשו עם השנים.

בתוך כך, בתקופה הקרובה אמור חיל האוויר להעביר את המלצתו בתהליך בחירות מסוק התובלה הכבד העתידי להכרעת המטה הכללי. ההתלבטות בחיל האוויר היא בין מסוק הצ'ינוק של חברת בואינג למסוק ה-CH53K של חברת סיקורסקי-לוקהיד מרטין.

"לא ניתן להתייחס לטענות הכתב מאחר והתחקיר המקצועי של האירוע טרם הסתיים", נמסר מדובר צה"ל. "כשיסוכם התחקיר, יהיה ניתן למסור את מסקנותיו ונתונים נוספים, כפי שנעשה עד כה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully