וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר חיל האוויר: השריפה במסוק היסעור לא נגרמה עקב אש במנוע

5.12.2019 / 21:46

השריפה שהביאה לנחיתת החירום של המסוק עמוס הלוחמים בדרום לפני כשבוע, פרצה בגלל כשל טכני בגלגל שיניים המצוי בממסר המחובר למנוע השמאלי של המסוק - כפי שפורסם בוואלה! NEWS. צוות הבדיקה קבע כי הפעולה המקצועית של הטייסים הביאה להנחתה מהירה, לפינוי הלוחמים והצוות

צילום: שי מכלוף, דיווחים חמים מהשטח ודוברות מרחב נגב, עריכה: עמית שמחה

ממצאי דוח הביניים של התחקיר לבדיקת נסיבות תקלת מסוק היסעור במהלך טיסת אימונים בחודש שעבר, עולה היום (חמישי) כי התקלה נגרמה ככל הנראה בעקבות כשל טכני בגלגל שיניים המצוי בממסר המחובר למנוע השמאלי של המסוק, ולא כתוצאה מהתפרצות שריפה במנוע עצמו. בעקבות החום הגבוה שנוצר התלקח הממסר, דבר שהביא להתלקחות המסוק. עוד עולה מהדוח כי הפעולה המקצועית והתכליתית של הטייסים הביאה להנחתה מהירה, לפינוי הלוחמים והצוות ומנעה פגיעה בנפש. עם זאת, מדובר צה"ל נמסר כי מדובר בממצאי ביניים בלבד.

צוות תחקיר האירוע כלל גורמי מקצוע, חילות אוויר עמיתים שמטיסים גם הם מסוקי CH-53, יצרן המסוק וגורמי התעשייה הישראלית, ואת דוח הממצאים הגישו הבוקר למפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין.

"בשלב זה, כשבוע בלבד מאז האירוע, אנחנו מבינים מה אירע, אך לא את הגורמים שהביאו לכשל הטכני", אמר האלוף נורקין עם קבלת דוח הביניים. "הצוות ימשיך בתחקיר עד להשלמתו ומערך מסוקי היסעור בשלב זה עדיין מקורקע".

מסוק יסעור צבאי נחת נחיתת חירום בשטחים הפתוחים של קיבוץ רוחמה, סמוך לבית קמה, 26 בנובמבר 2019. יניר יגנה
מסוק יסעור צבאי נחת נחיתת חירום בשטחים הפתוחים של קיבוץ רוחמה, סמוך לבית קמה, 26 בנובמבר 2019/יניר יגנה

עוד בחודש שעבר פורסם בוואלה! NEWS כי גורמים בחיל האוויר, שעסקו בממצאי התחקיר הראשוני של התקלה במסוק, העריכו את האפשרות כי האש לא החלה להתפשט מהמנוע, אלא רכיב המניע את מערכות הלהבים המחוברות לגוף המסוק, התפרק וכתוצאה מכך נגרם חיכוך בין המתכות השונות. מכאן, עשויים ממצאי התחקיר להצביע על כשל אחזקתי כסיבה אפשרית לדליקה.

בנוסף, לוואלה! NEWS נודע כי אחת הסיבות להערכה זו נובעת מכך שגלגל השיניים של ממסר האף נמצא רחוק מאוד מהמסוק. לאחר כיבוי השריפה, לא אותר מכסה מיכל שמן המנוע במהלך תיעוד ואיסוף החלקים בשטח. עם זאת, עדיין נבדקות כמה אפשרויות.

מסוק יהסעור היה חלק ממבנה של שלושה כלי טיס שביצע טיסת אימונים בדרום הארץ. במהלך הטיסה, זיהה טייס אחד המסוקים כי מסוק אחר עולה באש ודיווח על כך ברשת הקשר. לדברי גורמים מקצועיים, הצוות הפגין תושייה ורמה מקצועית גבוהה מאוד, ותוך כדי תהליך קבלת החלטות מהיר נחת בלב השטח, סמוך לקיבוץ בית קמה במועצה האזורית בני שמעון, כשבבטן המסוק חיילים נוספים.

  • עוד באותו נושא:
  • יסעור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully