וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחיתת החירום של מסוק היסעור: מפקד חיל האוויר הקים צוות בדיקה

27.11.2019 / 16:49

בעקבות התקלה שבעקבותיה התבצעה נחיתת חירום בדרום, נורקין מינה צוות תחקיר בראשות אלוף-משנה. בנוסף לכך, נמצאה הקופסה השחורה של המסוק, והיא תישלח לבדיקה. מפקד החיל: "צוות המסוק פעל היטב והציל את חיי הלוחמים". מערך היסעורים בחיל האוויר מושבת

צילום: שי מכלוף, דיווחים חמים מהשטח ודוברות מרחב נגב, עריכה: עמית שמחה

מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין מינה היום (רביעי) צוות תחקיר מומחים לתקלת המנוע במסוק ה"יסעור" אמש, שבעקבותיה התבצעה נחיתת חירום בדרום. מדובר צה"ל נמסר כי הצוות, שבראשו יעמוד קצין בדרגת אלוף-משנה, יחל מיד בעבודת התחקיר. בנוסף לכך, נמסר כי מצאה אתמול הקופסה השחורה של המסוק והיא תישלח לבדיקה.

בעקבות התקלה, מערך מסוקי היסעור מקורקע עד לסיום הבדיקות הנדרשות להחזרתו לפעילות מבצעית ולאימונים. נורקין אמר כי "צוות המסוק פעל היטב וההחלטות המהירות והנכונות שלקחו הטייסים עם גילוי האש במנוע היסעור, הצילו את חייהם ואת חיי הלוחמים במסוק".

מסוק יסעור צבאי נחת נחיתת חירום בשטחים הפתוחים של קיבוץ רוחמה, סמוך לבית קמה, 26 בנובמבר 2019. יניר יגנה
יוקם צוות בדיקה. המסוק שביצע נחיתת חירום בדרום, אמש/יניר יגנה

נחיתת החירום התבצעה אתמול סמוך לקיבוץ בית קמה במועצה האזורית בני שמעון. מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי המסוק היה חלק ממבנה של שלושה כלי טיס שביצע טיסת אימונים בדרום הארץ. במהלך הטיסה, זיהה טייס אחד המסוקים כי מסוק אחר עולה באש ודיווח על כך ברשת הקשר.

לדברי גורמים מקצועיים, הצוות הפגין תושייה ורמה מקצועית גבוהה מאוד, ותוך כדי תהליך קבלת החלטות מהיר נחת בלב השטח, סמוך לאזור מיושב, כשבבטן המסוק חיילים נוספים. בעת גילוי התקלה במנוע היו על המסוק שני טייסים, מכונאי מוטס, ו-11 לוחמי שלדג שהיו בדרכם לאימון בדרום הארץ. למרות מאמצי הכיבוי, המסוק נשרף כליל.

עוד בוואלה!

העסקה שמתעכבת, העיתוי הרגיש: תאונת היסעור חושפת את דילמת המסוק העתידי

לכתבה המלאה
מסוקי סער של חיל האוויר, במלאת 20 שנים לאסון המסוקים, בסיס תל נוף. פברואר 2017. ראובן קסטרו
המערך מקורקע. מסוקי יסעור בבסיס תל נוף/ראובן קסטרו

קצין בכיר בחיל האוויר, שבקיא בתחקור האירוע, אמר כי המסוק טס בגובה של כ-170 מטרים. מרגע זיהוי השריפה במנוע, המסוק נחת תוך דקות בודדות. הוא הסביר שהמטוס אמנם ותיק, אך "המנוע הוא לא בן 50 (כמו המסוק)". הקצין הוסיף כי "ההחלטה לנחות במהירות הצילה חיים בסבירות גבוהה".

הקופסה השחורה נמצאה למרות הערכת גורמים בשטח כי הסיכויים להצילה נמוכים. "לא זכור לנו אירוע כזה", הם העידו. גורם הבקיא בפרטי האירוע סיפר כי "ברגע שצוות האוויר זיהה שריפה במנוע ודיווח עליה, הופעל אמצעי כיבוי אש במנוע, אבל האש כבר התפשטה מעבר למנוע והיה מאוחר מדי".

מסוק יסעור צבאי נחת נחיתת חירום בשטחים הפתוחים של קיבוץ רוחמה, סמוך לבית קמה, 26 בנובמבר 2019. תיעוד מבצעי כבאות והצלה, דוברות כב"ה
הקופסה השחורה נמצאה. זירת התרסקות המסוק, אמש/דוברות כב"ה, תיעוד מבצעי כבאות והצלה

נחיתת החירום של היסעור התרחשה סמוך למועד ההכרעה של צה"ל בנושא המסוק הכבד העתידי של חיל האוויר. שני המסוקים שמתמודדים על המכרז הם מסוק הצ'ינוק של חברת בואינג ומסוק ה-CH-53 K של לוקהיד-מרטין וסיקורסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully