וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זריף על הניסוי במרכז הארץ: "טיל גרעיני המכוון לאיראן"

שר החוץ האיראני טען כי הניסוי שמערכת הביטחון ביצעה מבסיס במרכז היה שיגור של טיל גרעיני. לדבריו, אירופה וארה"ב "מלאות בטענות" על טהראן, אף שהן "מעולם לא התלוננו על הארסנל הגרעיני היחיד במערב אסיה". המעצמות פנו למזכ"ל האו"ם בטענה שאיראן מפתחת טילים בליסטיים

אתר רשמי

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף טען הערב (שישי) כי ישראל ביצעה היום ניסוי בטיל גרעיני המכוון לעבר איראן. זאת, לאחר שמערכת הביטחון ביצעה הבוקר ניסוי שיגור של מערכת הנעה רקטית מבסיס במרכז הארץ.

זריף אמר כי המעצמות האירופיות החתומות על הסכם הגרעין - צרפת, גרמניה ובריטניה המכונות "E3" - וארצות הברית, "מעולם לא התלוננו על הארסנל הגרעיני היחיד במערב אסיה, החמוש בטילים שמלכתחילה תוכננו לשאת ראשי קרב גרעיניים, אבל הן מלאות בטענות על הטילים הקונבנציונליים שלנו שנועדו לצרכי הגנה".

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן, 08.09.19. AP
מאשים את ישראל בניסוי בשיגור טיל גרעיני לעבר איראן. זריף/AP

על פי הודעת משרד הביטחון, הניסוי שנערך הבוקר במרכז הארץ נקבע מראש ובוצע כמתוכנן. על פי פרסומים זרים, מדובר בטיל של עשרות אלפי קילומטרים שמסוגל לשאת ראש נפץ לא קונבנציונלי, הכולל גם נשק גרעיני. הניסוי מתקיים מידי שנה על ידי עמרכת הביטחון במסגרת בדיקת שיפורים ואיכות הטיל.

הניסוי מתקיים ברקע המתיחות הקיימת במזרח התיכון, במקביל לאיומים הניבטים מאיראן, שבאו לידי ביטוי לאחרונה בדיווחים אמריקניים על הגדלת ארסנל הטילים קצרי הטווח של איראן בעיראק, וכן על הפצצה מהאוויר של מחסן נשק איראני באזור נמל התעופה אל-חמדאן הסמוך לגבול בין סוריה-עיראק. בנוסף, לפני יומיים דווח כי ארצות הברית תפסה משלוח ימי של חלקי טילים איראניים בדרכם למורדים החות'ים בתימן.

עוד בוואלה!

מערכת הביטחון ביצעה ניסוי רקטי מבסיס במרכז הארץ

לכתבה המלאה
ניסוי שיגור של מערכת הנעה רקטית שביצעה מערכת הביטחון, 6 בדצמבר 2019. אבי כהן, אתר רשמי
על פי פרסומים זרים, הטיל מסוגל לשאת ראש נפץ לא קונבנציונלי. ניסוי השיגור במרכז הארץ, היום/אתר רשמי, אבי כהן

צרפת, גרמניה ובריטניה אמרו אתמול כי איראן פיתחה טילים בליסטיים המסוגלים לשאת נשק גרעיני, וזאת בניגוד לקריאת מועצת הביטחון לטהראן שלא לנקוט כל פעולה ביחס לטילים כגון אלו. שגרירים מטעם שלוש המדינות קראו למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש במכתב שנשלח על ידן לעדכן את המועצה שהפעילות של איראן בנושא הטילים הבליסטיים "אינה מתיישבת" עם החלטה המועצה התומכת בהסכם הגרעין עם איראן משנת 2015. במכתבם ציינו השגרירים ארבע דוגמאות לכך. לבד מארצות הברית, שפרשה מההסכם, ארבע החברות הקבועות האחרות במועצה - צרפת, בריטניה, סין ורוסיה - עדיין תומכות בו, כמו גם גרמניה.

נציגי המעצמות נועדו עם משלחת איראנית בווינה

מוקדם יותר היום, נציגי המעצמות החתומות על ההסכם נועדו בווינה עם משלחת של בכירים איראנים. לפי גורמים רשמיים, במהלך הפגישה אמרו נציגי אירופה לאיראן כי אם לא תפסיק להפר את הסכם הגרעין - הן יחדשו את הסנקציות הגלובליות של האו"ם נגדה. מנגד, טהראן ממשיכה לזעום על המדינות הנותרות בהסכם, שלטענתן לא עושות מספיק כדי להגן על הכלכלה שלה מפני הסנקציות האמריקניות.

מעצמות ה-E3 האירופיות - צרפת, בריטניה וגרמניה - שוקלות להפעיל מנגנון בהסכם, שעשוי להוביל להחלטה להטיל מחדש את הסנקציות הגלובליות של האו"ם. שלושה דיפלומטים אמרו שלא סביר שהחלטה זו תתקבל עד חודש ינואר, אז איראן צפויה לבצע נסיגה נוספת מהתחייבויותיה, שבמסגרתן היא צמצמה את פעילותה הגרעינית בתמורה להקלה בסנקציות. בכיר איראני אמר כי "הצדדים האירופיים בהסכם צריכים לדעת שהשעון מתקתק עבורם. הם מנסים להשאיר את איראן בהסכם, אבל אז לא נוקטים אף צעד נגד הבריונות והלחץ של אמריקה".

טיל קרקע-קרקע של משמרות המהפכה של איראן, 7 בפברואר 2019. AP
באירופה טוענים כי איראן פיתחה טילים בליסטיים המסוגלים לשאת נשק גרעיני. טיל קרקע-קרקע איראני/AP

שליח סין לשיחות אמר שהצדדים האירופים לא הודיעו על הפעלת את הנוהל שמאפשר את חידוש סנקציות האו"ם, אך הפצירו באיראן לשוב באופן מלא להתחייבויותיה. "כל המדינות צריכות להימנע מנקיטת פעולות שיסבכו עוד יותר את הסיטואציה", אמר פו קונג, מנכ"ל מחלקת בקרת הנשק במשרד החוץ הסיני, אחרי השיחות. "לראייתנו, יש רכיב של אוטומטיות ואנחנו לא בטוחים שמדינות יכולות להמשיך בתהליך הזה תחת שליטה. זה עלול לעורר מתיחות".

בניו יורק טיימס דווח מפי מקורות מודיעיניים וצבאיים אמריקניים כי איראן מנצלת את הכאוס שנוצר בעיראק כדי להחביא שם ארסנל של טילים קצרי טווח. על פי הדיווח, טהראן נעזרת במיליציות השיעיות בעיראק לצורך החבאת הטילים והעברתם ממקום למקום. לטענת הגורמים המודיעיניים, הטילים מהווים איום על בעלות בריתה של וושינגטון במזרח התיכון, בהן ישראל וערב הסעודית, ויכולים לסכן כוחות אמריקנים המוצבים באזור במקרה של עימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully