וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעצמות לאיראן: הפסיקו להפר את ההסכם - או שנחדש את הסנקציות

נציגי המדינות האירופיות נפגשו עם משלחת איראנית בווינה, והביעו את התנגדותם להפרת התחייבויותיה של טהראן במסגרת ההסכם שנחתם ב-2015. סין קראה "להימנע מפעילות שיסבכו עוד יותר את הסיטואציה". דיפלומטים מעריכים שהסיכוי לפריצת דרך נמוך: "החלון בקושי קיים"

אתר רשמי

המעצמות האירופיות דרשו היום (שישי) בשיחות שנציגיה קיימו עם איראן שתפסיק להפר את הסכם הגרעין - או שיחדשו את הסנקציות של האו"ם נגדה. מנגד, טהראן ממשיכה לזעום על המדינות הנותרות בהסכם, שלטענתן לא עושות מספיק כדי להגן על הכלכלה שלה מפני הסנקציות האמריקניות.

הפגישה נערכה על רקע החיכוכים המתגברים בין איראן לבין מדינות המערב. איראן נסוגה מחלק מהתחייבויותיה במסגרת העסקה שנחתמה בשנת 2015, בתגובה להחלטתה של וושינגטון לפרוש ממנו בשנה שעברה ולחדש את הסנקציות עליה, שמסבות נזק לכלכלת הרפובליקה האסלאמית.

ראש צוות המשא ומתן של איראן עבאס אראקצ'י בפגישה עם המעצמות החתומות על הסכם הגרעין בווינה ב-6 בדצמבר 2019. רויטרס
פגישת נציגי המעצמות ואיראן בווינה, היום/רויטרס

אתמול, המדינות האירופיות התעמתו עם איראן על תכנית הטילים הבליסטיים שלה. היום, הצדדים הנותרים בהסכם - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - נפגשו עם בכירים איראניים בווינה בניסיון להעריך את מצבו של ההסכם. לפי גורמים רשמיים, נציגי אירופה העלו בפגישה את דרישתם שאיראן תפסיק את התחייבויותיה, או שהסנקציות עליה יחודשו.

בצעד שאיים להחריף את המתיחות, המשלחת האיראנית איימה להחרים את השיחות אחרי שגילתה שארגון האופוזיציה שהוגלה מהמדינה תכנן להפגין נגד הממשלה בטהראן, מחוץ לבית המלון שבו הפגישה תתקיים. האיחוד האירופי, שמארח את השיחות, התערב כדי להעביר את השיחות למשלחתה שלה לאו"ם בווינה.

טיל קרקע-קרקע של משמרות המהפכה של איראן, 7 בפברואר 2019. AP
באירופה התעמתו עם איראן על הטילים הבליסטיים שברשותה. טילי קרקע-קרקע איראני/AP

שליח סין לשיחות אמר שהצדדים האירופים לא הודיעו על הפעלת את הנוהל שמאפשר את חידוש סנקציות האו"ם, אך הפצירו באיראן לשוב באופן מלא להתחייבויותיה. "כל המדינות צריכות להימנע מנקיטת פעולות שיסבכו עוד יותר את הסיטואציה", אמר פו קונג, מנכ"ל מחלקת בקרת הנשק במשרד החוץ הסיני, אחרי השיחות. "לראייתנו, יש רכיב של אוטומטיות ואנחנו לא בטוחים שמדינות יכולות להמשיך בתהליך הזה תחת שליטה. זה עלול לעורר מתיחות".

"השעון מתקתק"

לאחר שהעימות בין איראן לבין ארצות הברית ערער את שרידותו של הסכם הגרעין, האירופים נותרו קרועים בין הניסיון לשמור עליו לבין החשש מצעדיה של איראן, שבחודשים האחרונים בחנה את סבלנותם. צעדים אלה כללו הגדלה של רף המקסימום של האוראניום המועשר וחידוש הפעילות במתקן בפורדו, הפועל במבנה תת-קרקעי בתוך הר והוסתר מעיניהם של פקחי האו"ם, עד שנחשף על ידי מרגלים מערביים בשנת 2009. "אני חושב שהחלון למשא ומתן ולשמירה על ההסכם בקושי קיים", אמר דיפלומט אירופי.

בנוסף אליו, דיפלומט מערבי אמר כי "אני לא חושב שהאירופים הגיעו עדיין לקו האדום, אבל ההפרות החוזרות והנשנות מראות שהאמינות שלהם מוטלת על הכף".

המשטרה מחוץ למבנה שבו מתקיימות שיחות בין איראן לבין נציגי המעצמות החתומות על הסכם הגרעין בווינה שבאוסטריה ב-6 בדצמבר 2019. AP
גולים מהאופוזיציה תכננו הפגנת נגד. המשטרה מחוץ למבנה שבו התקיימו השיחות בווינה, היום/AP

מעצמות ה-E3 האירופיות - צרפת, בריטניה וגרמניה - שוקלות להפעיל מנגנון בהסכם, שעשוי להוביל להחלטה להטיל מחדש את הסנקציות הגלובליות של האו"ם. שלושה דיפלומטים אמרו שלא סביר שהחלטה זו תתקבל עד חודש ינואר, אז איראן צפויה לבצע נסיגה נוספת מהתחייבויותיה, שבמסגרתן היא צמצמה את פעילותה הגרעינית בתמורה להקלה בסנקציות.

בכיר איראני אמר כי "הצדדים האירופיים בהסכם צריכים לדעת שהשעון מתקתק עבורם. הם מנסים להשאיר את איראן בהסכם, אבל אז לא נוקטים אף צעד נגד הבריונות והלחץ של אמריקה".

בכירת האיחוד האירופי הלגה שמידט עם סגן שר החוץ של איראן עבאס אראקצ'י בשיחות בווינה שבאוסטריה ב-6 בדצמבר 2019. AP
בכירת האיחוד האירופי הלגה שמידט עם סגן שר החוץ האיראני עבאס אראקצ'י בשיחות בווינה, היום/AP

טהראן מבקרת פעם אחר פעם את המעצמות האירופיות בכך שהן אינן פועלות מספיק כדי להגן על הכלכלה של איראן, שנפגעה אחרי שחברות זרות עזבו את שטחיה בעקבות הסנקציות. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הדגיש את הפער המתרחב בין הצדדים כשאמר ששלוש המדינות הציגו את "כישוריהן האומללים" במילוי התחייבויותיהן. הוא דיבר אחרי שמועצת הביטחון של האו"ם האשימה את טהראן באחזקת טילים בליסטיים שיכולים לשאת נשק גרעיני.

(עדכון ראשון: 17:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully