וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצן: פרשת הצוללות טלטלה את ישראל, עמדנו בהבטחה להילחם בשחיתות

5.12.2019 / 22:11

פרקליט המדינה התייחס להחלטתו להגיש כתב אישום בתיק 3000, ואמר כי "חשדות לשוחד ביחס למערכות ביטחוניות זה משהו שקשה לשמוע, והיא החמורה בעבירות השחיתות". עוד אמר ניצן כי העמדתו לדין של עד המדינה לשעבר גנור היא בגדר "הסכם שיש לקיים" משום שלא מילא את חובותיו

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ליר שפיגלר

פרקליט המדינה, שי ניצן, התייחס הערב (חמישי) בנאומו בכנס העמותה למשפט ציבורי בחיפה לכתבי החשדות בפרשת הצוללות, ואמר כי "אחד הערכים שיש להילחם עליו הוא כמובן ערך של טוהר המידות וניקיון כפיים. מדינה שאינה פועל ככל יכולתה לבצר את הערכים הללו - אוי לה. היום התפרסמה החלטתי, אימצתי את החלטת פרקליטת מחוז להעמיד לדין שורת בכירים לשעבר בשוחד - החמורה בעבירות השחיתות".

"זו פרשה שטלטלה את המדינה ובצדק - עמדנו בהבטחה להילחם בשחיתות. ביטחון המדינה הוא קודש הקודשים", הוסיף ניצן. "חשדות לשוחד ביחס למערכות ביטחוניות, זה משהו שקשה לשמוע. אני רוצה להזכיר - לכל החשודים עומדת חזקת החפות, וכמובן שהודעתנו הייתה שאנחנו שוקלים להעמיד לדין בכפוף לשימוע, בו אנחנו תמיד מקשיבים בלב פתוח ובנפש חפצה".

פרקליט המדינה, שי ניצן במהלך כנס משפט במלון דן כרמל, חיפה 5 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
"ביטחון המדינה הוא קודש הקודשים", ניצן בכנס בחיפה, הערב/שלומי גבאי

ניצן התייחס להחלטתו להמליץ להגיש כתב אישום נגד עד המדינה לשעבר מיקי גנור, "אחד האנשים שהחלטתי לשקול להגיש נגדו כתב אישום, נחתם עמו הסכם עד מדינה. מטבע הדברים הוא עבריין. זהו הכרח בל יגונה. אולם הסכם יש לקיים. עד מדינה שלא ממלא את חובותיו לפי ההסכם, בל יתפלא אם המדינה תעמידו לדין". לדבריו, "זוהי אחת משרשרת החלטות שקיבלנו. בראש המערכת עומד עמיתי וידידי, היועץ המשפטי לממשלה שפועל באומץ ובנחישות נגד עבריינות בכלל, ובמאבק בשחיתות הציבורית. אני מודה לו על שותפות ארוכת שנים".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, נאם גם הוא בכנס, ואמר כי "יש תחושה של רבים בציבור שערכי המשפט הציבורי והמוסדות שלו נמצאים תחת ניסיונות החלשה ודה-לגיטימציה. חשוב להבין שלא מדובר על סוגיה משפטית או על מוסד כזה או אחר, אלא על עצם היותה של המדינה יהודית ודמוקרטיה ליברלית".

לדברי מנדלבליט, ערכי המשפט הציבורי ומוסדותיו "הם הקיום שלנו כמדינה שהדמוקרטיה שלה לא מתמצית בבחירות כל כמה שנים, או חודשים. הערכים הללו הם הערובה לכך שבמדינת ישראל יישמרו זכויות אדם, ואלו המחזיקים בסמכויות השלטוניות לא יפעלו משיקולים זרים או תוך ניגוד עניינים. הם הערובה לכך שלא יהיה אף אדם או מוסד שלטוני שיהיה מעל החוק".

עוד בוואלה!

פרשת הצוללות: גנור ומרום יואשמו בשוחד, שמרון בהלבנת הון

לכתבה המלאה
היועמ"ש, אביחי מנדלבליט ונשיאת בית המשפט העליון  אסתר חיות במהלך בכנס משפט במלון דן כרמל, חיפה 5 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
עוד נאמו בכנס, חיות ומנדלבליט/שלומי גבאי

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, התייחסה בתורה למתקפות האחרונות על מערכת המשפט, ואמרה כי "כשמתערער אצל האזרח האמון במערכות החוק, מתערערת האפשרות להגן על זכויותיהם של פרטים בחברה, מתערער הסדר החברתי ותחושת הביטחון של הפרט נפגעת. ככל בשר ודם איש מאיתנו אינו חף מטעויות ועל כן בהחלט נדרשים מנגנוני בקרה ופיקוח גם על כל אחד ממשרתי הציבור שהזכרתי. אך בין מנגנונים כאלה ובין ביקורת שלוחת רסן החותרת תחת הלגיטימיות של מוסדות משפטיים במדינת ישראל, תוך הטלת דופי אישי, חסר שחר וחסר אחריות במשרתי הציבור הללו, רב המרחק".

דיון בעניינו של מיקי גנור, שלום ראשל"צ 26 במרץ 2019. אתר רשמי
"עד מדינה שלא ממלא את חובותיו לפי ההסכם, בל יתפלא אם המדינה תעמידו לדין". גנור/אתר רשמי

הפרקליטות הודיעה מוקדם יותר היום למעורבים בפרשת הצוללות כי יועמדו לדין בכפוף לשימוע. במרכז הפרשה, המכונה תיק 3000, עומדות עסקאות בשווי מיליארדי שקלים לרכישת צוללות וכלי שיט עבור מדינת ישראל מהתאגיד הגרמני "טיסנקרופ" (Thyssenkrupp). על פי כתב החשדות, העסקאות המדוברות הושפעו מהצד הישראלי על ידי שורה של אנשי ציבור וקצינים בכירים במיל' שביצעו עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, וביקשו לגזור לעצמם קופוני עתק.

הפרשה נחשפה בערוץ 10 (היום ערוץ 13) בסוף 2016, והפכה לחקירה משטרתית חודשים ספורים לאחר מכן. דמות המפתח הפרשה, מיקי גנור, שכיהן כנציג טיסנקרופ בישראל, יואשם בעבירות של הצעה ומתן שוחד, הלבנת הון, עבירות מס ועבירות על חוק המפלגות. במהלך חקירת הפרשה הפך גנור לעד מדינה אולם לאחר מכן חזר בו. מפקד חיל הים לשעבר, אליעזר מרום (צ'ייני) יואשם בלקיחת שוחד, הלבנת הון ועבירות מס. לעומתו, עו"ד דוד שמרון, מקרבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא יואשם בשוחד,

  • עוד באותו נושא:
  • שי ניצן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully