וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מביטים קדימה: טראמפ היה מפויס, ומנהיגי נאט"ו נמנעו מהתנגשות חזיתית

5.12.2019 / 19:19

למרירות והבלבול שקדמו לפסגת המנהיגים בלונדון לא נותר כמעט זכר עם סיומה, לאחר שהוסכם על הקמת צוות אסטרטגי לקראת בחינה מחודשת של יעדי הברית הטראנס-אטלנטית. הדיפלומטים תלו את הצלחת הפסגה בהתנהגות של נשיא ארה"ב: "הוא נהג כשחקן קבוצתי יותר מאשר גורם משבש"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

זה נראה בתחילה כשחזור של הפסגה הנוראית של נאט"ו ביולי 2018, כשנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ החל להטיף מוסר לחברות הברית האירופיות ואיים בפרישה של וושינגטון מהברית הצבאית הטראנס-אטלנטית שהוקמה לאחר מלחמת העולם השנייה. נשיא צרפת עמנואל מקרון הדהים את עמיתיו המנהיגים לקראת הפסגה שהתקיימה בפאתי לונדון כשהכריז כי נאט"ו "חווה מוות מוחי", הערה שטראמפ כינה "מאוד, מאוד נבזית".

אולם, במפגש שארך שלוש שעות, מנהיגי המדינות הסכימו למנות קבוצה של מומחים כדי לנסח במשך שנתיים סקירה אסטרטגית כדי להכין את הברית המערבית לקראת העתיד - ובדרכם הביתה לא נרשמו כמעט עדויות למרירות שקדמה לפסגה. דיפלומטים אמרו כי הוויכוח על "המוות המוחי" היה מפתח בהימנעות מפיצוץ, ואולי אף דרבן את טראמפ להציג עמדה חיובית יותר על הברית מאשר אלו שהציג בעבר.

מעבר לתדהמה ולבלבול שפרצו בעקבות הערתו של מקרון, צרפת וגרמניה הציעו בחודש שעבר לערוך מחקר שינתח את עתיד הברית על ידי קבוצה של "אנשים חכמים". הרעיון שלהם היה מעורפל, אבל, לדברי דיפלומט בכיר בנאט"ו, מזכ"ל הברית ינס סטולטנברג ניצל זאת כדי להפיג מעט מן המתיחות בפסגה.

בוריס ג'ונסון, עמנואל מקרון, וג'נס סטולטנברג בפסגת נאטו, 4 נובמבר 2019. רויטרס
הסכמות החליפו את הבלבול. ג'ונסון, מקרון וסטולטנברג/רויטרס

"זה היה נחוץ", אמר יועץ של מקרון. "אילולא הוא הצית הדיון, הם היו באים לכאן, מרימים כוסית לחיי המלכה ו... חוזרים לביתם למרות שאנו ניצבים בפני זמן מאתגר מבחינה בינלאומית". מקרון בעצמו אמר לכתבים שתוצאות הפסגה "הפגינו את הנחיצות של ההערות שלנו", ודימה את עצמו לספינה השוברת קרח במהלך שיוטיה בים קפוא. "זה הותיר את הקרח סדוק, אך גם פתח דרך מעבר", הוא אמר.

דיפלומטים תלו את ההצלחה היחסית של הפסגה בהתנהגות של טראמפ, שבמהלך הפסגה שהתקיימה בשנת 2018 פקפק בערך של נאט"ו בציוציו וגער בחברות הברית על שאינם מוציאות מספיק כספים על ביטחון. לבד מהערתו על ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, אותו כינה "דו פרצופי" לאחר שהוקלט לועג לנשיא האמריקני, דיפלומטים טענו כי טראמפ היה מפויס בצורה יוצאת דופן.

עוד בוואלה!

לנווט בין טראמפ לארדואן: נאט"ו מציינת 70 שנה להקמתה, ועתיד לא ידוע

לכתבה המלאה

"ראינו טראמפ מתון מאוד"

כך, בפגישה עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הוא מחה בעדינות כי ברלין היא "מעט מתחת" ליעד לפיו על חברות הברית להוציא 2% מהתמ"ג שלהן על ביטחון. "אני יכולה רק לומר שהיה לנו דיון טוב על שעסק בתוכן", אמרה מרקל לכתבים. "היה מקום גם לשאלות אחרות, יותר אסטרטגיות. היה לי הרושם שהבנה הדדית של הסיטואציות הגיאוגרפיות השונות גדלה".

"ראינו טראמפ מתון מאוד", אמר דיפולמט אירופי אחד, ואילו דיפלומט נוסף אמר שהנשיא האמריקני היה "יותר שחקן קבוצתי מאשר גורם משבש". גורמים אמריקנים אמרו שהגדלת ההוצאות של חברות נאט"ו על ביטחון הרגיעה את טראמפ, ונראה כי מנהיגים אחרים למדו להתמודד עם אופיו ההפכפך באירועים שכאלה.

טראמפ ניצב בפני הליכי הדחה בבית ועליו להתכונן למה שצפוי להיות קרב קשה על היבחרו מחדש בבחירות בשנה הבאה. "האם יהיה זה האינטרס שלו לפתוח בעימות בינלאומי ברקע קמפיין פוליטי בבית? אני לא חושב שזה היה משתלם", אמר הדיפלומט השני.

נשיא ארה"ב טראמפ, נשיא טורקיה ארדואן ומנהיגים אחרים בסיום פסגת נאט"ו בלונדון, 4 בדצמבר 2019. רויטרס
"מפויס בצורה יוצאת דופן". טראמפ יחד עם ארדואן בפסגת נאט"ו/רויטרס

כשריד של המלחמה הקרה, וגוף שזכה לביקורות במשך שנים על כישלונותיו בהתמודדות עם אתגרים ביטחוניים כמו הטרור העולמי, הברית מצאה אתגר מחודש באגף המזרחי שלה לאחר הסיפוח הרוסי של חצי האי קרים ב-2014. אלא שהמבצע הצבאי שטורקיה פתחה בו בסוריה באוקטובר, בניגוד לרצון חברותיה לברית, ומדיניות הזיג-זג של טראמפ בנוגע לנאט"ו, הובילו דיפלומטים לתהות בנוגע לעיקרי האסטרטגיה של הברית כיום. בהצהרה הסופית שלהם, המנהיגים אמרו כי הם "לוקחים בחשבון את הסביבה האסטרטגית המשתנה" והנחו את סטולטנברג למסור להם, ככל הנראה באפריל הבא, תכניות ל"תהליך בחינה עצמית עם המבט קדימה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו במהלך פסגת נאט"ו - 4 דצמבר 2019. רויטרס
פסגה גמישה יותר. טרודו וטראמפ/רויטרס

בין הרעיונות שהועלו על ידי הדיפלומטים הייתה הצעה לשנות את יעדה של הברית, כפי שהוגדר מאז הקמתה ב-1949 כהגנה על אירופה ואמריקה הצפונית, כך שסמכויותיה יוכלו לכלול גם פעילות באזורים נוספים, וכך למשל להתערב במלחמת האזרחים בת שמונה השנים בסוריה.

כמה דיפלומטים אמרו כי הסקירה עשויה להתארך, וכי היא עלולה להפוך את נאט"ו לעוד גוף פוליטי נטול סמכויות חקיקה המפרסם הצהרות הנוגעות לסכסוכים שהם מעבר לשליטתו. על כל פנים, פריז וברלין אמרו כי הן רוצות ברית שהיא יותר מהירת החלטה, וטראמפ - שבעבר תיאר את נאט"ו בתור כגוף "מיושן" - שיבח במהלך הפסגה את הברית כ"גמישה" יותר.

(עדכון ראשון: 9:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully