וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגי נאט"ו: "פעולותיה האגרסיביות של רוסיה - איום על הביטחון"

4.12.2019 / 18:13

בהודעה שפורסמה בתום הפסגה, 29 מנהיגי נאט"ו הצהירו מחדש על המחויבות לעקרון ההגנה ההדדית. זאת לאור המשברים הפנימיים והמתיחויות בין מדינות אירופה לארה"ב וטורקיה. טראמפ נפגש עם ארדואן: "האזור הבטוח בסוריה עובד, בזכות טורקיה"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

מנהיגי נאט"ו אמרו היום (רביעי) בהצהרת הסיכום של הפסגה בלונדון כי "פעולותיה האגרסיביות של רוסיה" מציבות איום על ביטחונן של מדינות הברית הצפון-אטלנטית, והשפעתה הגוברת של סין מציגה הזדמנויות ואתגרים לברית. בנוסף, מנהיגי המדינות הצהירו כי "יגבירו את עוצמת התגובה" נגד הטרור העולמי.

בהודעה שפורסמה בתום הפסגה, 29 מנהיגי נאט"ו הצהירו מחדש על "הקשר הטרנס-אטלנטי המתמשך" בין אירופה לצפון אמריקה, ועל המחויבות לעקרון ההגנה ההדדית, שלפיו כל מתקפה נגד מדינה אחת, כמוה כמתקפה נגד כל חברות הברית.

הן גם הזמינו את מזכ"ל הברית להתחיל בתהליך שיעסוק בעתידה של הברית, שסובלת ממשברים פנימיים שמציבים איום על המשך הישרדותה, 70 שנה אחרי שקמה כדי לבלום את ברית המועצות.

נשיא ארה"ב טראמפ, נשיא טורקיה ארדואן ומנהיגים אחרים בסיום פסגת נאט"ו בלונדון, 4 בדצמבר 2019. רויטרס
טראמפ וארדואן בתמונת הסיכום של הפסגה, היום/רויטרס

הפסגה התקיימה אחרי שנשיא צרפת עמנואל מקרון תיאר את הברית כמי שנמצאת במצב של "מוות מוחי", בשל המדיניות הלא צפויה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והמתקפה של טורקיה נגד הכורדים בסוריה, בניגוד לעמדתן של יתר חברות נאט"ו. טראמפ ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן תקפו אותו על כך שניהם, אולם היום אמר מקרון כי הוא עומד מאחוריו דבריו, שבעיניו עורר את הדיון הנדרש על הכיוון שאליו צועדת הברית הצבאית. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שמר על עמימות יחסית ואמר כי ברצונו "להמנע מאי הבנות בכל הקשור לבעלות הברית ולתכניותיה של טורקיה".

במקביל, טראמפ וארדואן נפגשו בשולי הפסגה, ודנו בין היתר במצב בסוריה, אחרי המתקפה של טורקיה נגד הכורדים שהחלה באוקטובר אחרי שארצות הברית נסוגה מצפון-מזרח סוריה.

"דנו על סוריה, דנו על הכורדים", אמר טראמפ על הפגישה הלא מתוכננת עם ארדואן. "הגבול והאזור הבטוח עובדים טוב מאוד, ואני נותן הרבה קרדיט לכך לטורקיה".

טראמפ ביטל את מסיבת העיתונאים שהיה אמור לכנס בסיום הפסגה, ככל הנראה אחרי שכמה מנהיגים תועדו כשהם לועגים לו במרומז. הנשיא תקף את ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, שנראה מבודח במהלך התיעוד, וכינה אותו "צבוע".

עוד בוואלה!

על מי צחקו מנהיגי נאט"ו? ככל הנראה על מי שלא היה בתמונה: טראמפ

לכתבה המלאה
הצהרת הסיכום של מנהיגי נאט"ו: "פעולותיה האגרסיביות של רוסיה
 - איום על הביטחון". רויטרס
ניסו להפגין אחדות. מנהיגי הברית, היום/רויטרס

גם היחסים בין ארצות הברית לטורקיה עצמה נקלעו למשבר, הן בשל המתקפה בסוריה והן בשל עסקת רכישת מערכות ה-S-400 מרוסיה. אנקרה מסרבת לבטל את העסקה, שכבר החלה להתממש, אך טראמפ הזהיר כי הוא עשוי להטיל עליה סנקציות, בהתאם לחוק שהעביר הקונגרס. מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג הדגיש היום כי מערכות ההגנה הרוסיות לעולם לא יוכלו להשתלב במערכות של נאט"ו.

ואולם, בסימן להפשרה מסוימת, מזכ"ל נאט"ו אמר כי טורקיה הסירה את התנגדותה לתכנית ההגנה על המדינות הבלטיות ועל פולין מפניה של רוסיה, שאותה סירבה לאשר לפני הפסגה עד שנאט"ו לא תכיר במיליציה הכורדית בסוריה, YPG, ארגון טרור. לדברי סטולטנברג, מנהיגי הברית לא דנו במיליציה, המשמשת בעלת ברית חשובה של ארצות הברית במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). לעניין זה התייחס גם נשיא צרפת, שהדגיש כי "אינו רואה שום אפשרות להגיע לקונצנזוס" בנושא.

בוריס ג'ונסון, עמנואל מקרון, וג'נס סטולטנברג בפסגת נאטו, 4 נובמבר 2019. רויטרס
מקרון, ג'ונסון וסטולטנברג, היום/רויטרס

סטולטנברג הוסיף כי נאט"ו תומכת בדיאלוג וביחסים טובים יותר עם רוסיה. אתמול אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי התרחבות הברית מהווה סכנה לביטחונה של המדינה, אולם הוסיף כי הוא תומך בשיפור היחסים בין הצדדים.

סוגיה נוספת שמעיבה על היחסים בין ארצות הברית ליתר חברות הברית היא הוצאותיהן על הביטחון. טראמפ איים בעבר לפרוש מהברית, אם הן לא יעמדו ביעד התקציבי של השקעת 2% מהתמ"ג שלהן בהוצאות ביטחוניות. לפי הערכות נאט"ו, שמונה מדינות כיום - בנוסף לארצות הברית - הגיעו ליעד זה.

(עדכון ראשון: 15:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully