וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הנבחרים קורא להטיל סנקציות על סין בשל יחסיה לאויגורים

רוב מוחלט מקרב המחוקקים תמך בחקיקה שכוללת הענשת בכירים בבייג'ינג האחראים לרדיפת המיעוטים המוסלמים, וכליאתם במחנות מעצר בשינג'יאנג. הסנאט וטראמפ עוד צריכים לאשר, אך בייג'ינג מזהירה: "מישהו ישלם את המחיר"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

סין הזהירה היום (רביעי) כי ארצות הברית "תשלם מחיר" אחרי שבית הנבחרים העביר כמעט פה אחד חקיקה הקוראת להטיל סנקציות על בכירים בסין בשל רדיפת מיעוטים מוסלמים, בעיקר האויגרים, במחוז שינג'יאנג. החוק, שעוד זקוק לאישור הסנאט והנשיא דונלד טראמפ, מחריף את המתחים בין שתי מעצמות העל בזמן שהן מצויות במבוי סתום במשא ומתן לגיבוש הסכם "שלב אחד" לסיום מלחמת הסחר הממושכת ביניהן.

טראמפ כבר העלה את חמתה של בייג'ינג לאחר שחתם על חוק התומך במפגינים הפרו-דמוקרטיים בהונג קונג, ובתגובה הטילה סין סנקציות על ארגוני זכויות אדם שפועלים בארצות הברית, תוך השעיית ביקורי כלי שיט וטיס באזור האוטונומי למחצה.

שעות לאחר שהחוק עבר, הזהיר משרד החוץ של סין כי החקיקה לא צריכה להפוך. "על המחיר להיגבות על כל המעשים והמילים שגויות", אמרו בבייג'ינג. הוא לא פירט אם זה יפגע במשא ומתן על הסכם הסחר. עם זאת, דוברת משרד החוץ אמרה כי אין ספק שיהיו לך השלכות על יחסי המדינות, ושיתוף הפעולה ביניהן. בהצהרה מוקדמת יותר היא אמרה כי החוק "מכפיש" את מאמציה של סין לחסל את "הקיצוניות" ולהיאבק בטרור במחוז.

בתחילה הכחישה בייג'ינג את קיומם של המחנות, אך בהמשך היא תיארה אותם כ"מרכזי חינוך והכשרה" שבה "לומדים" מנדרינית וכישורי עבודה במאמץ להרחיק את המוחזקים בהם מקיצוניות דתית, טרור ובדלנות.

מגדל שמירה בסמוך למחנה מעצר של אויגורים, שינג'יאנג, סין, מאי 2019. AFP, GettyImages
מגדל שמירה בסמוך למחנה מעצר של אויגורים/GettyImages, AFP

החקיקה מגנה את "ההפרות הבוטות של זכויות האדם בשינג'יאנג, שבצפון-מערב סין, שם לפי ההערכות יותר ממיליון אויגורים ומוסלמים מוחזקים במחנות לחינוך מחדש. החקיקה, שעברה ברוב של 407 קול מול מתנגד בודד, היא גרסה נוקשית יותר מההצעה שהתקבלה בסנאט בספטמבר. בטרם יעלה החוק לאישורו של טראמפ, על שני בתי הקונגרס לתאם את נוסח החוק.

בית הנבחרים קרא לסגירת המחנות החינוך, שבהם, לפי ארגוני זכויות ומחוקקים אמריקנים, עצורים המוסלמים. הצעת החוק קוראת לטראמפ להשית עיצומים על בכירים סינים האחראים למדיניות דיכוי ההאויגורים, כולל על צ'ן קוואנגו, מנהיג המפלגה בשינג'יאנג.

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה למחוקקים לפני ההצבעה כי "הכבוד האנושי וזכויות האדם של קהילת האויגורים נתונים תחת איום בשל מעשיה הברבריים של בייג'ינג, המהווים כתם על מצפונו הקולקטיבי של העולם". לדבריה, הקונגרס "נוקט מהלך קריטי כדי להתמודד עם הפרות זכויות האדם המחרידות של בייג'ינג נגד האויגורים", אמרה.

פלוסי תקפה את את הרשויות הסיניות בשל המדיניות הכוללת מעקבים המוניים, כליאה בבידוד, הכאות, עיקור בכפייה "וצורות אחרות של עינויים".

עוד בוואלה!

במחנות המוסלמים בסין, הדרך שבה אתה מתקלח עלולה לחרוץ גורלות

לכתבה המלאה

העיתון הסיני "הגלובל טיימס", שבבעלות הממשל, ציטט מומחים שאמרו כי בייג'ינג תנקוט "אמצעי תגובה חזקים", כולל פרסום רשימת גופים אמריקניים שעליהם ניתן להטיל סנקציות, הגבלת פעילות ישויות אמריקניות בסין והטלת סנקציות על בכירים אמריקנים.

בחודש שעבר הודלפו מסמכים רשמיים שחשפו פרטים נוספים על רשת מחנות המעצר. בין הית, נשיא סין שי ג'ינפינג הורה לבכירים לנהוג "ללא רחמים" נגד הבדלנות והקיצוניות בשינג'יאנג עוד ב-2014 בעקבות מתקפת טרור קטלנית.

ארגוני זכויות אדם ועצירים לשעבר מאשימים את סין בכך בניסיון להטמיע בכוח את האויגורים בתוך בני ההאן, הקבוצה האתנית הגדולה ביותר בסין, דרך מחיקת תרבותם ודתם. החקיקה בבית הנבחרים תדרוש ממחלקת המדינה לגבש דוח בתוך שנה על הדיכוי בשינג'יאנג, ותחייב את משרד המסחר לאסור על ייצוא ציוד אמריקני לגופים בשינג'יאנג המשמש למעצרם של מיעוטים מוסלמים, כולל טכנולוגיית זיהוי פנים.

תומאס מאסי הרפובליקני, החבר היחיד בבית הנבחרים שהצביע נגד החקיקה על האויגורים ועל הונג קונג, אמר שהוא עשה זאת מכיוון שהוא סבור שאלו סוגיות פנימיות של סין. "כשממשלתנו מתערבת בענייניהן הפנימיים של מדינות זרות, היא מזמינה את הממשלות הללו להתערב בעניינינו", כתב בטוויטר.

הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו הזהיר כי ממשלת סין והמפלגה הקומוניסטית "פועלים למיגור שיטתי של הזהות האתנית והתרבותית" של האויגורים.

ארגון פרויקט זכויות האדם של האויגורים (UHRP) אמר כי המהלך האמריקני "סולל את הדרך למדינות אחרות לפעול" ו"מעניקה תקווה לאויגורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully