וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה גירשה שני דיפלומטים רוסים בשל רצח הגולה הצ'צ'ני

יותר משלושה חודשים אחרי חיסולו של זלימחאן חנגושבילי, שנורה בראשו בפארק בלב ברלין, החליטו הרשויות לגרש שני עובדים בשגרירות הרוסית. החשוד ברצח הוא אזרח רוסיה, אך מוסקבה מתנערת מאחריות ומבטיחה להגיב

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

גרמניה גירשה היום (רביעי) שני דיפלומטים רוסים בשל רצח הגולה הצ'צ'ני, אחרי שהרשויות במדינה אמרו כי מוסקבה אחראית להתנקשות בזלימחאן חנגושבילי, שנורה בראשו בפארק בלב ברלין בחודש אוגוסט. המשטרה עצרה אזרח רוסיה בחשד לרצח, אך מוסקבה מתנערת מאחריות ומבטיחה להגיב.

החשוד רכב על אופניים ונצפה על ידי עוברי אורח משליך את האופניים שלו ותיק עמוס עם אקדח לנהר. שמו זוהה רק בתור ואדים ס. בהצהרת משרד החוץ של גרמניה נמסר כי שני עובדי השגרירות הרוסית בברלין הוכרזו אישיות לא רצויה. "למרות דרישות חוזרות ונשנות מגורמים בכירים, הרשויות ברוסיה לא שיתפו מספיק פעולה בחקירת הרצח".

התובעים הפדרליים המופקדים על תיקי מודיעין הכריזו מוקדם יותר כי הם לקחו את החקירה מהרשויות הברלין. לדבריהם, "יש מספיק ראיות עובדתיות המצביעות על כך שההרג בוצע מטעם סוכנויות ממשלתיות של רוסיה או של הרפובליקה הצ'צ'נית האוטונומית".

בעקבות המהלך של גרמניה, הודיע משרד החוץ של רוסיה כי מוסקבה תגיב לכך. היא תיארה את גירוש שני הדיפלומטים שלה כצעד "לא חברי ולא מבוסס".

ההרוג (מימין) שנורה למוות בפארק בברלין, גרמניה. אתר רשמי
נורה למוות בלב ברלין. חנגושבילי/אתר רשמי

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שתיפגש בשבוע הבא עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמרה מפסגת נאט"ו בלונדון כי היא תעלה את הנושא מולו. "קיבלנו את ההחלטה הזו מכיוון שלא ראינו שרוסיה עוזרת לנו בפענוח הרצח הזה", אמרה.

שר הפנים הורסט זיהופר אמר כי העובדה כי שהתובעים הפדרליים התערבו בתיק, מצביעה על חומרת הפשע. לדבריו, ברלין עשויה לנקוט צעדים נוספים. "הממשלה עדיין מנהלת בדיונים בהשלכות אפשריות נוספות", אמר.

המשבר עלול לפגוע בקשרים בין המדינות. גרמניה מסתמכת על רוסיה ביותר מ- 40% מייבוא הגז וכ-30% מייבוא נפט השלה.

זירת רצח של גולה צ'צ'ני בפארק בברלין, גרמניה, 29 באוגוסט 2019. AFP, GettyImages
זירת הרצח בפארק בברלין, אוגוסט/GettyImages, AFP

באתר התחקירים בלינגקט דווח אתמול כי האזרח הרוסי שבמעצר השתמש בזהות בדויה, וכי שמו הוא ואדים ניקולאביץ' קרסיקוב, בן 54. הוא גדל בקזחסטן כשהייתה עוד חלק מברית המועצות לפני שעבר לגור בסיביר. עוד דווח באתר כי הוא הואשם בעבר ברצח של איש עסקים רוסי במוסקבה ב-2013, שגם במהלכו נעשה שימוש באופניים כדי להתקרב לקורבן. רוסיה הכניסה את קרסיקוב לרשימת המבוקשים של אינטרפול, אך בהמשך הסירה את שמו וארגנה את הנפקת הזהות הבדויה חדשה בשבילו.

בכלי התקשורת בגרמניה דווח כי החשד הוא שסוכנויות הביון הרוסיות גייסו אותו. בספטמבר אמרו גורמים אמריקניים כי וושינגטון הגיעה למסקנה שמוסקבה אחראית להתנקשות למפקד המורדים לשעבר, שלחם בשורות הבדלנים בצ'צ'ניה בזמן שאלו נלחמו ברוסיה בתחילת העשור שעבר.

התנקשות הושוותה להרעלת הסוכן הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל בבריטניה בשנה שעברה, שלפי בריטניה הייתה מעשה ידיו של המודיעין הרוסי. היחסים בין בריטניה לרוסיה נכנסו להקפאה עמוקה לאחר ניסיון החיסול, שכלל שימוש בגז עצבים, ועשרות דיפלומטים רוסים גורשו מעשרות מדינות מערביות. מדינות המערב הטילו בשנים האחרונות סנקציות על רוסיה גם בגלל סיפוח חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014 ותפקידה בסכסוך במזרח המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully