וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים אמריקניים: רוסיה אחראית לחיסול הגולה הצ'צ'ני בברלין

בוול סטריט ג'ורנל דווח כי ארה"ב סבורה שמוסקבה הורתה על ההתנקשות בזלימחאן חאנגושבילי, שלחם בצבא רוסיה במהלך המלחמה. בגרמניה טרם הצליחו לזהות את החשוד שבמעצר, שככל הנראה השתמש בדרכון מזויף

ההרוג (מימין) שנורה למוות בפארק בברלין, גרמניה. אתר רשמי
זלימחאן חאנגושבילי/אתר רשמי

רוסיה אחראית לרצח המורד הצ'צ'ני לשעבר בגרמניה בחודש שעבר - כך דווח אתמול (שלישי) בוול סטריט ג'ורנל, שציטט גורמים אמריקניים. ההתנקשות בו היא האחרונה בסדרת חיסולים וניסיונות חיסולים של מתנגדי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בהם הרעלתו של המרגל לשעבר סרגיי סקריפל בבריטניה בשנה שעברה.

זלימחאן חאנגושבילי, אזרח גיאורגיה בן 40, פיקד בעבר על כוחות מורדים במהלך המלחמה בצ'צ'ניה. הוא נורה למוות בברלין ב-23 באוגוסט, בעת שהיה בדרכו למסגד מקומי. כמה דקות לאחר מכן, משטרת גרמניה עצרה אזרח רוסיה שניסה להימלט מהמקום על קורקינט חשמלי אחרי שהשליך את האקדח ואת משתיק הקול שלו.

זאת הפעם הראשונה שבה ארצות הברית קושרת את רוסיה ישירות להתנקשות, אולם בקרמלין מכחישים קשר. בתחילה אמרו בברלין כי ייתכן שהרצח היה חלק מסגירת חשבונות בעולם התחתון, אולם לא שללו אפשרות שהרקע היה פוליטי. החקירה עכשיו מתנהלת על ידי גרמניה, פולין וצרפת.

לקריאה נוספת על הפרשה
ההתנקשות בברלין: "החשוד קשור לשירותי הביטחון של רוסיה"
ירי מאופניים, בלב פארק בברלין: מי התנקש בגולה צ'צ'ני?

הגורמים האמריקניים סירבו לומר איזו גורמי ממשל או ארגונים ברוסיה הם סבורים שהיו אחראים להתנקשות ב חאנגושבילי, הגורמים האמריקניים וגורם גרמני המעורים בנוש אמרו כי גם שירותי הביון של גרמניה (BND) הצטרפו לחקירה, מה שעשוי להצביע על כך שממשלת גרמניה סבורה שמדובר במזימה רוסית. סירובה של הממשלה להגיב על כך רשמית עורר ביקורת מהאופוזיציה, שהאשימה אותה בחשש מפני עימות דיפלומטי עם מוסקבה.

אחד הגורמים האמריקניים אמר כי החשוד שוחרר לאחרונה מבית כלא ברוסיה, אחרי שריצה עונש מאסר. עם שחרורו, הוא קיבל דרכון, עם השכם ודים סוקולוב, שלפי החשד היה שם בדוי. בתוך כמה ימים, הוא השתמש במסמך כשהגיש בקשה לשגרירות צרפת במוסקבה עבור אשרה מיוחדת שמאפשרת תנועה חופשי בשטחי האיחוד האירופי.

"זהות בדויה בדרכון מקורי יכולה להיות רק מעשה ידי הרשויות ברוסיה", אמר אחד הגורמים. לדבריו, החשוד טס לפריז, משם לוורשה. גורם פולני אמר כי הוא שהה במלון והותיר את המזוודה שלו כשעזב לברלין, מתוך כוונה לשוב לשם.

עוד בוואלה!

הקשר הבולגרי: הרעלה מסתורית בסופיה הותירה עקבות המובילות לרוסיה

לכתבה המלאה
הלוויית מתנגד משטר צ'צ'ני שחוסל בברלין בפנקיסי, גיאורגיה, 29 באוגוסט 2019. AP
ביקש מקלט מדיני בגרמניה. הלווייתו של חאנגושבילי בגיאורגיה, בחודש שעבר/AP

בברלין, החשוד, שזהותו האמתית עדיין לא ידועה, תודרך על ידי שותפיו על השגרה היומית של חאנגושבילי. הוא נסע לעברו על אופניים, שלפי הגורמים הוצבו במקום עוד לפני הירי. הוא האיץ לעברו ואז ירה בו פעמיים בראש, עם אקדח גלוק 26 מ"מ שהיה עם משתיק קול, לנגד העוברים ושבים.

לפי המשטרה, בשלב זה, המתנקש הסתתר בשיחים, החליף את בגדיו והשליך את האקדח ואת האופניים לנהר השפרה בסמוך לפארק שבו התרחש הרצח. עדי ראיה התקשרו למשטרה, שעצרה את החשוד בזמן שניסה להימלט כשהוא רוכב על קורקינט חשמלי. הוא תכנן לטוס בחזרה לפולין, והמשטרה חוקרת עכשיו מי סיפק לו את האופניים ואת הקורקינט.

משימת זיהוי שולחיו של המתנקש לא תהיה פשוטה. גורמים מערביים אומרים כי המתנקשים של רוסיה בדרך כלל מופעלים ישירות על ידי הממשל הפדרלי במוסקבה או על ידי מנהיג צ'צ'ניה רמזן קדירוב, בעל ברית קרוב של פוטין, המפקד על שירות ביטחון של צ'צ'נים אתניים.

הגורמים המעורים בחקירה אמרו כי תיתכן אפשרות אחרת - הרצח היה בהוראת צ'צ'ניה, ולא מוסקבה, אך הוא בוצע בסיוע פעילים רוסים שציידו את המתנקש עם זהות בדויה ודרכון חדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully