וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירי מאופניים, בלב פארק בברלין: מי התנקש בגולה צ'צ'ני?

זלימחאן חאנגושבילי נלחם נגד צבא רוסיה בעת המלחמה ההרסנית בקווקז, ונמלט לגרמניה מחשש לחייו. אזרח רוסי ירה בו פעמיים בראש, ונתפס כשניסה להיפטר מהראיות. האם היה זה חיסול פוליטי נוסף של הקרמלין - או חיסול חשבונות בעולם התחתון?

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

גולה צ'צ'ני נורה למוות בפארק בברלין ביום שישי האחרון, וייתכן שהוא נרצח בידי סוכן רוסי - כך דווח ברשת BBC. המשטרה בגרמניה עצרה אזרח רוסי בן 49 אחרי הירי, ואיתרה את האקדח ואת האופניים ששימשו לתקיפה. היעד, זלימחאן חאנגושבילי, נלחם בכוחות הרוסיים במלחמת צ'צ'ניה השנייה, שנמשכה בין 2001 ל-2005.

עדי ראיה סיפרו לכלי תקשורת מקומיים כי המתנקש ניגש אל חאנגושבילי, בן 40, וירה בראשו פעמיים מאחור, ואז נמלט מפארק קליינר טיגרדן שבמרכז בירת גרמניה. החשוד נעצר במהירות על ידי המשטרה, אחרי שנצפה משליך את האופניים, האקדח וראיות אחרות לנהר השפרה הסמוך.

לפי לשכת התביעה של ברלין, צוללנים של המשטרה איתרו את האקדח, שהיה עם משתיק קול, ואת האופניים בנהר. המתנקש זוהה רק בתור ואדים אס, ובביתו נמצא סכום כסף גדול, ונאשם ברצח. לפי הדיווחים בגרמניה, הוא הגיע לברלין ממוסקבה דרך פריז כמה ימים לפני ההתנקשות, וברשותו היה כרטיס חזרה למוסקבה.

עם זאת, על פי דיווחים אחרים, ייתכן שהוא נרצח כחלק מסגירת חשבונות של העולם התחתון ולא בשל עברו הפוליטי. הוא היה חשוד בקשרים עם ארגוני פשיעה. אשתו וארבעת ילדיו נותרו בברלין. גרמניה ומדינות אחרות באיחוד האירופי הן בית למהגרים צ'צ'נים רבים, אולם רבים מהם מתקשים להשיג מקלט.

רוסיה היא החשודה המידית, לאור ההתנקשויות הרבות במתנגדי משטר גולים שיוחסו לה בשנים האחרונות. עם זאת, בקרמלין הכחישו את ההאשמות ומסרו כי לרוסיה אין כל קשר למקרה הרצח.

בין ההתנקשויות הבולטות ביותר שיוחסו לרוסיה היו הרעלתו של קצין הקג"ב לשעבר אלכנסדר ליטביננקו בלונדון ב-2006, וניסיון החיסול של המרגל לשעבר סרגיי סקריפל, שהורעל גם כן, בתחילת השנה שעברה.

ההרוג (מימין) שנורה למוות בפארק בברלין, גרמניה. אתר רשמי
חאנגושבילי לצד מנהיג המורדים הצ'צ'נים מחסדוב/אתר רשמי

חאנגושבילי היה חלק מקהילת הקיסט הצ'צ'נית, והתגורר באזור הררי בגיאורגיה. עם זאת, הוא נמלט לגרמניה אחרי ששרד ניסיון התנקשות קודם, בבירה טביליסי, ב-2015. הוא היה בעל ברית של הנשיא הצ'צ'ני לשעבר אסלאן מחסדוב, שנהרג על ידי כוחות רוסיים מיוחדים ב-2005. כמה מחבריו האחרים לנשק נהרגו אחרי המלחמה גם כן. לפי ארגון זכויות אדם בגיאורגיה, לצבא רוסיה היה עניין רב בו בשל ניסיון הלחימה שלו.

הוא השתמש בשמות בדויים מאז תום המלחמה בצ'צ'ניה, אך לא קיבל מקלט בגרמניה כפי שבירש. הוא היה חשוד למשך זמן מה בהיותו אסלאמיסט, אבל הוא הוסר מרשימת המעקב של המשטרה לאור מחסור בראיות.

לפי רשת BBC, בקהילתו בגיאורגיה, שחלק מחבריה הצטרפו לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), הביעו צער כבד על הרצח שלו. הוא נחשב ל"מנהיג בעל השפעה רבה" שם.

(עדכון ראשון: 21:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully