וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון נגד ארדואן: נלחם במי שנאבקו איתנו נגד דאעש

נשיא צרפת נשא דברים במהלך פסגת נאט"ו בלונדון והוסיף לתקוף את הנשיא הטורקי, בעת הידרדרות ביחסים בין שתי המדינות. מקרון הדגיש כי האויב המשותף לחברות הברית הוא קבוצות הטרור, אך טען כי המלחמה של אנקרה נגד הכורדים מוכיחה כי "אין לנו את אותה הגדרה לטרור"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא צרפת עמנואל מקרון האשים היום (שלישי) את טורקיה בשיתוף פעולה עם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), ואמר כי העמימות של אנקרה כלפיו מזיקה לבעלות הברית בנאט"ו הלוחמות בסוריה ובעיראק. היחסים בין מקרון לנשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן הידרדרו עוד לפני פסגת נאט"ו שנפתחה היום, בעקבות מבצע "מעין השלום" בו פתחה אנקרה בצפון-מזרח סוריה.

מקרון, שנאם בפסגה בלונדון מיד לאחר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, קישר ישירות את טורקיה ללוחמי המדינה האסלאמית, וביטל את החשש של הנשיא האמריקני כי צרפת לא מחזירה לוחמי דאעש בעלי אזרחות צרפתית לביתם. "האויב המשותף כיום הוא קבוצות הטרור", אמר מקרון. "אני מצטער לומר זאת, אבל אין לנו את אותה הגדרה לטרור סביב השולחן. כשאני מסתכל על טורקיה, הם נלחמים נגד אלה שנלחמו יחד איתנו כתף אל כתף נגד דאעש ולפעמים הם עובדים עם שותפים של דאעש".

נשיא צרפת עמנואל מקרון בכניסה לפסגת נאט"ו בבריטניה. 03 בדצמבר 2019.. רויטרס
"אין לנו את אותה הגדרה לטרור סביב השולחן". מקרון, היום/רויטרס

אנקרה איימה לשתק את תכנית ההגנה של הברית במדינות הבלטיות ופולין מפני מתקפה רוסית, אלא אם מדינות נאט"ו יעניקו לה גיבוי בהכרזה על המיליציה הכורדית (YPG) כארגון טרור. במשך זמן רב הלוחמים הכורדים היו בעלי הברית של ארצות הברית וצרפת במלחמה נגד דאעש בסוריה, אולם טורקיה רואה בהם אויב בעקבות הסכסוך בדרום-מזרח המדינה.

"אני חושב שכל עמימות טורקית כלפי קבוצות אלו מזיקה לכולם", הוסיף מקרון. "העדיפות הראשונה היא לא לפעול באופן מעורפל כלפי קבוצות אלו, וזאת הסיבה שהתחלנו לדון ביחסינו עם טורקיה".

עוד בוואלה!

טראמפ: דברי מקרון על "המוות המוחי" של נאט"ו - מרושעים ולא מכבדים

לכתבה המלאה
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מגיע לפסגת נאט"ו בלונדון, 3 בדצמבר 2019. רויטרס
התנה את הסכמתו לתכנית הגנה בהכרה במיליציה הכורדית כארגון טרור. ארדואן, היום/רויטרס

במסיבת עיתונאים עם טראמפ, מקרון נראה מופתע כשהנשיא האמריקני ביקש להעביר אליו את השאלה אם צרפת צריכה לעשות יותר כדי להשיב את לוחמי דאעש הצרפתים לביתם. בצפון סוריה מוחזקים כיום כ-400 אזרחים צרפתים, בהם כ-60 לוחמים. פריז סירבה עד כה להחזיר את השבויים המבוגרים לביתם, בטענה כי עליהם לעמוד בפני משפט במקום בו ביצעו פשעים.

"תרצה לקבל כמה לוחמי דאעש נחמדים? תוכל לקחת את כל מי שתרצה", התבדח הנשיא האמריקני. אך נשיא צרפת ביקש לשמור על רצינות, וטען כי מספר הלוחמים הזרים ממדינות אירופה קטן. "זה נכון שיש לוחמים מאירופה, אבל זה מיעוט קטן ואני חושב שהעדיפות הראשונה, שטרם הושלמה, היא להיפטר מדאעש ומארגוני הטרור", אמר.

לאחר תשובתו של מקרון, רמז טראמפ כי מקבילו לא ענה על השאלה. "זאת הסיבה שהוא פוליטיקאי נהדר", אמר הנשיא האמריקני. "בגלל שזאת הייתה אחת הלא-תשובות הגדולות ביותר שאי פעם שמעתי וזה בסדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully