וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: דברי מקרון על "המוות המוחי" של נאט"ו - מרושעים ולא מכבדים

3.12.2019 / 13:17

נשיא ארה"ב תקף לקראת פתיחת פסגת הברית בלונדון את נשיא צרפת, וכן את גרמניה שלא עומדת בהתחייבויות התקציב שלה. הוא גם דורש ממדינות אירופה לעשות ויתורים כלכליים למען ארה"ב. דבריו מבליטים את המשבר הפנימי של נאט"ו, המציינת 70 להקמתה. לארדואן הוא שמר מילים חמות

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תקף היום (שלישי) נגד בעלי בריתו האירופיים לקראת פתיחת פסגת נאט"ו היום. הוא תקף במיוחד את את נשיא צרפת עמנואל בשל דבריו "המרושעים מאוד" על הברית ועל כישלונה של גרמניה לעמוד בהתחייבויותיה התקציביות לנאט"ו.

ההשתלחות של טראמפ הדגישה את עומק המשבר הפנימי בברית הצפון-אטלנטית, שתומכיה מתארים אותה כברית הצבאית המצליחה ביותר בהיסטוריה. נשיא ארצות הברית שב היום על דרישתו שאירופה תשלם יותר עבור ההגנה עליה, וכן תעשה ויתורים למען האינטרסים הכלכליים של ארצות הברית.

טראמפ אמר כי דבריו האחרונים של נשיא צרפת על ארגון נאט"ו, מעליבים 
את מדינות הברית: "איש לא זקוק לנאט"ו יותר מצרפת. הערותיו היו מגעילות". רויטרס
מתקפה נגד מקרון. טראמפ, היום/רויטרס

המתקפה היום הזכירה דברים דומים של טראמפ לקראת הפסגת הקודמת, ביולי אשתקד. הספקות לגבי המשך הישרדותה של נאט"ו, המציינת 70 שנה להקמתה, הולכים וגדלים.

"זו אמירה קשה, כשאתה מצהיר הצהרה כזו, זו אמירה מאוד מאוד מרושעת על 28, כולל אותם, 28 מדינות," אמר טראמפ לעיתונאים בעת פגישתו עם מזכ"ל נאט"ו בלונדון. טראמפ קשר ישירות בין תלונותיו על כך שמדינות אירופה לא משלמות מספיק על הגנתן לבין מדיניות "אמריקה ראשונה" שלו, כשטען כי הגיע הזמן שהאירופה "תתפתח" בשתי החזיתות.

"זה לא נכון לנצל גם את נאט"ו וגם את המסחר, וזה מה שקורה. אנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות," אמר טראמפ על המחלוקות בין ארצות הברית לבין אירופה, שנוגעות בכל תחום - החל מתחום החלל ועד ל"מס הדיגיטלי" שמטילות מדינות אירופית על ענקיות הטכנולוגיה האמריקניות.

טראמפ דחה את האיתותים האחרונים שהתקבלו מגרמניה ולפיהם היא מוכנה להקתרב ליד של נאט"ו על הקצאת לפחות 2% מהתמ"ג לתקציבי הגנה, ותיאר אותה ומדינות אחרות שאינן עומדות ביעד זה כ"פושעות".

עוד בוואלה!

לנווט בין טראמפ לארדואן: נאט"ו מציינת 70 שנה להקמתה, ועתיד לא ידוע

לכתבה המלאה
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, 26 בנובמבר 2019. רויטרס
יתנגד לכל תכנית הגנה של נאט"ו עד שיקבל את מבוקשו. ארדואן/רויטרס

שעות קודם לכן, המחלוקות בתוך נאט"ו צצו מהאגף הבעייתי השני שלה, טורקיה. נשיאה, רג'פ טייפ ארדואן, שזכה למחמאות מצד טראמפ, אמר כי אנקרה תתנגד לתכנית של נאט"ו להגן על המדינות הבלטיות, אלא אם הברית תכיר במיליציית ה-YPG הכורדית כארגון טרור.לוחמי ה-YPG הם בעלי ברית ותיקים של ארצות הברית בסוריה במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), אך טורקיה רואה בהם סכנה ביטחונית בשל קשריהם לבדלנים הכורדים בדרום-מזרח טורקיה.

"אם ידידינו בנאט"ו לא יכירו כארגוני טרור באלו שאנו מחשיבים כארגוני טרור, אנו נתנגד לכל צעד שיינקט שם", אמר ארדוא לפני המראתו.

ארדואן, שכבר מתח את יחסיו עם הברית כשרכש מרוסיה מערכות הגנה אווירית, אמר כי הוא ייפגש עם נשיא פולין, אנדזי'י דודה ומנהיגי המדינות הבלטיות בלונדון. מנהיגי טורקיה, צרפת, גרמניה ובריטניה צפויים לקיים פגישות נפרדות בשולי הפסגה.

שר ההגנה האמריקני, מארק אספר, הזהיר את אנקרה בריאיון לרויטרס כי "לא כולם רואים את האיומים כפי שהם רואים", והוא הפציר בה, בשם אחדות הברית, להפסיק ולבלום את תכנית ההגנה על המדינות הבלטיות.

המלכה אליזבת תארח את מנהיגי נאט"ו בארמון בקינגהאם, אבל אפילו המארחים הבריטיים, שהיו במשך עשרות שנים בין התומכים הנלהבים ביותר של השותפות הטרנס-אטלנטית שמייצגת נאט"ו, מפולגים סביב הברקזיט והבחירות שייערכו בשבוע הבא.

"השאלה היא, כשאנחנו חוגגים 70 שנה, האם אנחנו מנופפים בחגיגה או שאנשים חושבים שאנחנו טובעים?", אמר דיפלומט אירופי בכיר בנאט"ו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully