וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התנהגות מינית לא הולמת": האשמות נגד עד המפתח בהליך הדחת טראמפ

באתר "פרופבליקה" פורסמו עדויות של שלוש נשים שסיפרו על תקריות שאירעו במהלך פגישות עסקים שקיימו עם גורדון סונדלנד, שגריר ארה"ב לאיחוד האירופי. הוא טען מנגד: "להאשמות אין כל בסיס, והן מתואמות מבחינה פוליטית"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

גורדון סונדלנד, שגריר ארצות הברית לאיחוד האירופי שהפך לעד מפתח בחקירת ההדחה נגד דונלד טראמפ בקונגרס האמריקני, מואשם על ידי שלוש נשים בהתנהגות מינית בלתי הולמת. שלוש הנשים, שהסכימו לפרסם את שמותיהן בכתבה שפורסמה בעיתון פרופבליקה, טענו כי לאחר שדחו את סונדלנד - הוא ניסה להתנקם בהן על כך. הוא מצידו הכחיש את הטענות מכל וכל, והאשים כי "אין להן שום בסיס למעשה".

אחת הנשים שהייתה שותפה עסקית פוטנציאלית של סונדלנד, טענה כי הוא לקח אותה לסיור במלון בבעלותו, ואז תפס את פניה וניסה לנשק אותה. לאחר שהבהירה לו שאינה מעוניינת, סונדלנד חזר בו מההבטחה להשקיע בעסק שלה. במקרה אחר, כך נטען, סונדלנד חשף את עצמו בפני אישה נוספת במהלך פגישה עסקית. האישה השלישית ששיתפה את סיפורה בכתבה טענה כי פגשה אותו לצורך דיון בהזדמנות עסקית - אך במקום זאת הוא חיכך עצמו עליה ונישק אותה, כך שהיא נאלצה להדוף אותו. האישה, הצעירה ב-27 שנים מסונדלנד, טענה כי בעקבות האירוע הוא הפסיק לסייע לקריירה שלה.

סונדלנד מצידו הכחיש את ההאשמות בהצהרה בה נאמר כי "הטענות הללו על נגיעות ונשיקות לא רצויות אינן נכונות ולדעתי מתואמות למטרות פוליטיות". עורך דינו של סונדלנד האשים כי הנשים עשויות לפעול מתחושת נקמה נגד השגריר, בשל כישלונות עסקיים. "ראוי לציין, שכל אחת משלוש הנשים הללו רדפו אחרי השגריר סונדלנד לרווח כספי ואישי למטרת השקעה, משרה ועבודות תיווך בביטוח והוא דחה את הצעותיהן", אמר עורך הדין ג'ים מק'דרמוט. הוא הוסיף כי ניתן לראות בזמן העיתוי של פרסום המאמר "הפרעה מרומזת לעדים", וגם בהצרה של סונדלנד כינו זאת "עיתונות תחת השגחה". אולם, מחברי הכתבה ציינו כי החלו לדווח על הסיפור בחודש שעבר, לפני עדותו של סונדלנד.

שגריר ארה"ב לאיחוד האירופי גורדון סונדלנד בשימוע בקונגרס, 20 בנובמבר 2020. AP
דחה את הטענות מכל וכל. סונדלנד בשימוע בקונגרס, בשבוע שעבר/AP

סונדלנד, שהיה מקורב לנשיא, העיד בשבוע שעבר בשימוע במסגרת הליך ההדחה של טראמפ, וסיפר כי שיתף פעולה עם רודי ג'וליאני, עורך דינו האישי של הנשיא, בכל הנוגע למדיניות של הממשל ביחס לאוקראינה - ובהוראה ישירה של טראמפ. בנוסף, השגריר אמר שהדרישה של טראמפ מאוקראינה לפתוח בחקירה נגד ג'ו ביידן ובנו הייתה תנאי לביקור רשמי וחגיגי של הנשיא וולודימיר זלנסקי בוושינגטון. הוא אף תיאר זאת כעסקת "תן וקח". בעדותו בפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים, המובילה את חקירת ההדחה, הוסיף כי טראמפ הורה לו ולשני בכירים נוספים לעבוד עם ג'וליאני, שסירב לשתף פעולה עם החקירה.

הדמוקרטים מאשימים את טראמפ בניצול סמכותו לרעה כדי ללחוץ על בעלת ברית על מנת להשיג לכלוך על יריבו האפשרי בבחירות בשנה הבאה. בית הנבחרים, הנשלט על ידי הדמוקרטים, צפוי להצביע בסוף התהליך על אישומים נגד טראמפ, אך הסנאט הנשלט על ידי הרפובליקנים יצטרך להכריע אם להדיח אותו במשפט שבו נדרש רוב של שני שלישים מתוך מאה סנאטורים. עד כה, רפובליקנים בודדים התנערו מטראמפ.

חקירת ההדחה מתמקדת בשיחה שהתקיימה ב-25 ביולי, כשטראמפ ביקש מנשיא אוקראינה הטרי דאז לקיים שתי חקירות שיכולות לסייע לו פוליטית, כולל אחת נגד יריבו ביידן. בשנייה מעורבת תיאוריית קונספירציה, שהופרכה, ולפיה אוקראינה, ולא רוסיה, היא זו שהתערבה במרוץ לנשיאות ב-2016. חלק מבעלי בריתו של טראמפ אימצו אותה וקידמו אותה.

עוד בוואלה!

"תן וקח" בהוראת הנשיא: העדות שתחרוץ את גורל טראמפ?

לכתבה המלאה
גורדון סונדלנד במהלך עדותו במסגרת שלב השימועים הפומביים במסגרת חקירת ההדחה כנגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בקונגרס 20 נובמבר 2019. רויטרס
עד מפתח בחקירת ההדחה. סונדלנד/רויטרס

עדותו של סונדלנד נחשבת לעדות מפתח והוא נתפס כעד מסקרן, בין היתר משום שנחשב למי שהיה אחד משלושת בעלי בריתו של טראמפ, שהכתיבו את מדיניות החוץ של הנשיא מול אוקראינה בחודש מאי. זאת, כשבמקביל מילא ג'וליאני תפקיד מפתח ביחסים, חרף העובדה שהוא עצמו אינו נושא בתפקיד רשמי מטעם הממשל.

דיפלומטים אמריקנים מכהנים שמסרו את עדותם לוועדה הציגו את סונדלנד כדמות מרכזית במה שהפך למדיניות "לא סדירה", וכמבצע שכלל התנהלות בערוצים לא רשמיים מול אוקראינה והפעלת לחץ על קייב לחקור את הביידנים. טראמפ הכחיש את המעשים, כינה את החקירה "ציד מכשפות" ותקף בחריפות כמה מהעדים, בהם עוזרי הבית הלבן הנוכחיים.

טראמפ אמר בתגובה לעדותו של סונדלנד כי הוא אינו מכיר לעומק את השגריר, אך הוא "נראה בחור נחמד". בניגוד לטענה זו, באוקטובר כינה אותו טראמפ "אדם באמת טוב". סונדלנד תרם בעבר מיליון דולר לטקס השבעתו של הנשיא טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully