וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה-גייט: מסמכים חושפים מגעים בין פומפאו לג'וליאני

המסמכים שפרסמה מחלקת המדינה מצביעים על כך כי שר החוץ האמריקני דיבר עם עורך דינו של טראמפ, העומד עם הנשיא במרכז חקירת קשריהם עם אוקראינה. העדויות מגבות את עדות שגריר ארה"ב לאו"ם, שטען כי בכירים בבית הלבן לקחו חלק במאמצי טראמפ לגרום לאוקראינה לחקור את ביידן

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

משרד החוץ של ארצות הברית שחרר ביום שישי מצבור תיעודים החושפים מגעים בין שר החוץ האמריקני מייק פומפאו לראש עיריית ניו יורק לשעבר ועורך דינו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ - רודי ג'וליאני - במקביל למאמצי ממשל טראמפ ממשיך לדחוף להפסקת הליך ההדחה נגדו.

מאה עמודי המסמכים מראים קשר חוזה ונשנה בחודש מרץ האחרון בין פומפאו לג'וליאני, זאת בעזרת גורמים בבית הלבן. התיעודים פורסמו בשעה האחת-עשרה של המועד האחרון שהוקצב בהוראת בית משפט, כחלק מתביעה של הארגון "המפקח האמריקני", המבקש לחשוף תיעודים הנוגעים לקשריו של טראמפ עם אוקראינה.

בהודעת דואר אלקטרוני שפורסמה ב-27 במרץ, נחשף כי העוזרת האישית לשעבר של טראמפ, מדלן ווסטרהוט, עזרה לקשר בין שר החוץ לג'וליאני, לאחר שהצוות של האחרון "ניסה וכשל להגיע אליו בערוצים הרגילים".

מייק פומפאו במסיבת עיתונאים בביניין נאט"ו בבריסל - ה-20 לנובמבר 2019. רויטרס
לא תמיד תמך באופן בו ג'וליאני התנהל עם אוקראינה. פומפאו באירוע של נאט"ו בבריסל, שבוע שעבר/רויטרס

המסמכים מגבים את עדותו של השגריר האמריקני לאו"ם, גורדון סונדלנד, השבוע, שטען כי בכירים בבית הלבן היו חלק ממאמציהם של טראמפ וג'וליאני לגרום לאוקראינה לחקור את סגן הנשיא לשעבר ואת בנו, ג'ו והאנטר ביידן.

עדים אחרים, ביניהם קורט וולקר, שליח ארצות הברית לשעבר לדיוני השלום באוקראינה, וכן דייוויד הייל, דיפלומט בכיר במחלקת המדינה האמריקנית, אמרו לחוקרים כי פומפאו תיקשר עם ג'וליאני. וולקר הזהיר כי פומפאו לא תמיד תמך באופן בו ג'וליאני התנהל עם אוקראינה. הוא אמר לחוקרים כי הביע דאגה בפני פומפאו על עבודתו של עורך הדין בעניין האוקראיני, בעיקר משום שג'וליאני נהג להפיץ נרטיב כוזב לגבי המדינה המזרח אירופאית בפני טראמפ. וולקר אמר כי פומפאו הגיב "בשמחה" לכך שהוא מנסה לתקן את הנרטיב.

פומפאו הרחיק עצמו מההתנהלות של ג'וליאני עם אוקראינה, כשהוא לוקח החשבון את שאיפותיו הפוליטיות הרחבות יותר, כולל ריצה לסנאט בקנזס. הבית הלבן אמר כי פומפאו לא ישתף פעולה עם חקירת ההדחה של הנשיא.

עוד בוואלה!

למרות העדויות המרשיעות, השיטה האמריקנית עשויה להציל את טראמפ

לכתבה המלאה
רודי ג'וליאני בארוחת ערב עבור ראש ממשלת אוסטרליה בבית הלבן - ה-20 לספטמבר 2019. רויטרס
הפיץ נרטיב כוזב על אוקראינה בפני טראמפ. ג'וליאני/רויטרס

במהלך עדותו ביום רביעי, סונדלנד סתר את טענתו של טראמפ כי לא היו חילופי דברים מפורשים בסיוע האמריקני בדמות טובות פוליטיות לאוקראינה. "האם הייתה טובה תחת טובה?", אמר סונדלנד, "התשובה היא כן".

"כולם היו בקשר, זה לא היה סוד", הוסיף. השגריר גם העיד שהוא תיווך את ה"טובה תחת טובה" לנשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי.

בעין הציבורית, פומפאו שמר על שתיקה בכל הקשור בפרשת האוקראינה-גייט, וזכה לביקורת על השתקה ועל אי-מוכנותו להגן על עובדיו שלו, כולל שגרירת ארצות הברית לשעבר באוקראינה, מארי יובנוביץ', שהוחזרה לוושינגטון במאי ב"פקודת" ג'וליאני. המסמכים שפורסמו כוללים גם מכתב שנחתם על ידי שישה שגרירי ארצות הברית לשעבר, המהללים את יובנוביץ'.

גורדון סונדלנד במהלך עדותו במסגרת שלב השימועים הפומביים במסגרת חקירת ההדחה כנגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בקונגרס 20 נובמבר 2019. רויטרס
סונדלנד במהלך עדותו בשלב השימועים הפומביים במסגרת חקירת הדחת טראמפ, שבוע שעבר/רויטרס

עוד עולה מהמסמכים כי חבר הקונגרס, דווין נונס, בעל ברית נלהב של טראמפ והרפובליקני הבכיר בוועידת המודיעין בבית הלבן, היה ברשימת השיחות של פומפאו רק כמה ימים לאחר ג'וליאני. הגילויים באים זמן קצר לאחר שה-CNN דיווח כי לב פרנס, מקורב לשעבר של ג'וליאני, היה מוכן לספר לקונגרס על פגישה שכאורה בין נונס לבין התובע הכללי של אוקראינה, ויקטור שוקין, בוינה בדצמבר האחרון.

אוסטין אייברס, מנכ"ל ארגון "המפקח האמריקני", אמר כי התיעודים שפורסמו בסוף השבוע מעלות ראיות מרשיעות עבור חקירת ההדחה, וכינה את מאמצי הממשל להפסיק את החקירה כשיבוש צדק. "אנו יכולים לראות מדוע מייק פומפאו סירב לשחרר את המידע הזה לקונגרס", אמר אייברס. "זה חושף מסלול ברור מרודי ג'וליאני לחדר הסגלגל לשר פומפאו, כדי להקל על קמפיין ההשמצה של ג'וליאני נגד שגריר ארצות הברית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully