וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השגריר לאיחוד העיד בקונגרס: טראמפ הורה ללחוץ על אוקראינה

21.11.2019 / 0:30

גורדון סונדלנד, הנחשב לדמות מפתח בחקירת ההדחה נגד הנשיא, אמר כי מאמציו של ג'וליאני לשכנע את קייב לחקור את ביידן היו "עסקת תן וקח" שהותנו בביקור זלנסקי בארה"ב. עם זאת, טען כי טראמפ מעולם לא אמר שהסיוע לאוקראינה מותנה בחקירתו. טראמפ: לא מכיר טוב את השגריר

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

שגריר ארצות הברית לאיחוד האירופי, גורדון סונדלנד, אמר כי הוא עבד יחד עם עורך דינו האישי של הנשיא דונלד טראמפ כדי ללחוץ על אוקראינה "בהוראות הנשיא". סונדלנד, הנחשב לדמות מפתח בחקירת ההדחה נגד טראמפ, אמר אתמול (רביעי) את הדברים בשימוע בקונגרס, שנמשך אל תוך הלילה, ואושש את השתתפותו הפעילה בפרשה המאיימת על נשיאות טראמפ.

סונדלנד הוסיף כי מאמציו של רודי ג'וליאני, פרקליטו של טראמפ, ללחוץ על נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לחקור את סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן ובנו היו "קוויד פרו קוו" עבור ארגון ביקורו של זלנסקי בבית הלבן. קוויד פרו קוו הוא מונח לטיני המתאר עסקאות "תן וקח". עם זאת, טען, כי טראמפ מעולם לא אמר לו במפורש כי הסיוע לאוקראינה הותנה בפתיחת החקירה.

טראמפ אמר בתגובה כי הוא אינו מכיר לעומק את השגריר סונדלנד, אך הוא "נראה בחור נחמד".

בעדותו של שגריר ארצות הברית בפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים, המובילה את חקירת ההדחה, הוסיף כי טראמפ הורה לו ולשני בכירים נוספים לעבוד עם ג'וליאני, שסירב לשתף פעולה עם החקירה.

גורדון סונדלנד במהלך עדותו במסגרת שלב השימועים הפומביים במסגרת חקירת ההדחה כנגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בקונגרס 19 בנובמבר 2019. רויטרס
"לא רצינו לעבוד עם ג'וליאני". סונדלנד/רויטרס

לפי סונדלנד, ג'וליאני פעל אז כדי לגרום לממשלה באוקראינה לבצע את החקירות שיועילו פוליטית לטראמפ. "לא רצינו לעבוד עם ג'וליאני", אבל, "במילים פשוטות, עבדנו עם מה שיש. כולנו הבנו שאם אכן נסרב לעבוד עם ג'וליאני, נאבד הזדמנות חשובה לבסס את היחסים בין ארצות הברית ואוקראינה. אז מילאנו את הוראות הנשיא", אמר.

הדיפלומט הבכיר, יזם בעל הון רב מתחום המלונאות, הגיע לחדר הדיונים של הוועדה בגבעת הקפיטול ועיתונאים שנכחו בחדר תיארו כי הוא צחק וחייך בעת שהתיישב על כסאו טרם תחילת העדות. הוא אמר כי "התנגד בתוקף" לכל השעיית סיוע כספי לאוקראינה, מכיוון שקייב הייתה זקוקה לו כדי להיאבק בתוקפנות הרוסית. "ניסיתי בהתמדה לשאול מדוע הסיוע הוקפא, אך מעולם לא קיבלתי תשובה ברורה בנושא", אמר. "בהיעדר כל הסבר אמין על השעיית הסיוע, כעבור זמן הבנתי כי הסיוע הכלכלי אכן לא יתחדש עד שתישמע הצהרה פומבית מצד אוקראינה בעניין התחייבותה לחקור את ההתערבות הרוסית בבחירות 2016 ואת חברת האנרגיה האוקראינית בוריסמה, כפי שג'וליאני דרש", הוסיף.

עדותו של השגריר שופכת אור גם על מעורבותו שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, והתפקיד שמילא בפרשה. סונדלנד אמר כי פומפאו היה מודע "ותמך לחלוטין" במאמצי הממשל באוקראינה, ושיחק תפקיד מרכזי יותר מאשר תפקידם של הדיפלומטים הבכירים באוקראינה.

פומפאו, בעל ברית קרוב של הנשיא, סירב להגן על עדי משרד החוץ, המשרד הממשלתי שהוא עומד בראשו, שהותקפו על ידי טראמפ יחד עם רפובליקנים נוספים בעניין הפרשה באוקראינה.

עוד בוואלה!

הליך ההדחה נגד טראמפ בקונגרס: "הייתי בהלם ממה ששמעתי"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש עם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי בניו יורק, ארה"ב, 25.09.19. רויטרס
חשוד כי ניסה לגרום לו לפתוח בחקירות, לטובת אינטרס פוליטי. טראמפ וזלנסקי/רויטרס

סונדלנד סיפק עדויות מהתכתבויות הקשורות לפרשה, בין היתר בינו לבין קורט וולקר, לשעבר השליח המיוחד לאוקראינה, ושר החוץ פומפאו בעניין המאמצים לגרום לזלנסקי להתחייב לפתוח בחקירות בתמורה להפשרת הסיוע הביטחוני. "הכול טוב. אתה עושה עבודה נהדרת; המשיכו לשמור מרחק", אמר פומפאו לסונדלנד בתחילת ספטמבר, על פי התכתבויות מייל שהובאו בעדותו.

סונדלנד אמר כי עוד ב-24 בספטמבר, היום בו נפתחה חקירת ההדחה, פומפאו הנחה את וולקר לשוחח עם ג'וליאני.

במשרד החוץ הכחישו כי השגריר לאיחוד האירופי אמר לפומפאו כי הוא מאמין שהנשיא טראמפ קשר בין הסיוע לאוקראינה וחקירות יריביו הפוליטיים. "כל מה שנמסר בהצהרה, ההפך הוא הנכון", מסרה דוברות משרד החוץ, מורגן אורטאגוס.

התכתבויות גורדון סונדלנד במהלך עדותו במסגרת שלב השימועים הפומביים במסגרת חקירת ההדחה כנגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בקונגרס 20 נובמבר 2019. רויטרס
התכתבויות סונדלנד וולקר שהוצגו בשימוע, אתמול/רויטרס

בנוסף, סונדלנד טען כי בשיחה שקיים בחודש ספטמבר עם סגן הנשיא מייק פנס, אמר לו כי הסיוע הביטחוני האמריקני לאוקראינה נעצר, ככל הנראה בגלל דרישתו של טראמפ לחקירות.

בלשכתו של סגן הנשיא הכחישו את הדברים. "סגן הנשיא מעולם לא ניהל שיחה עם גורדון סונדלנד על חקירת הביידנים, בוריסמה, או התניית סיוע כספי לאוקראינה. הדיון לכאורה שהוזכר בעדותו של סונדלנד מעולם לא התרחש", מסרה לשכתו של פנס בהצהרה.

ראש עיריית ניו יורק, רודי ג'וליאני במהלך עצרת בניו יורק, ארה"ב 24 בספטמבר 2019. רויטרס
גורם מרכזי בפרשת אוקראינה-גייט. עורך דינו של טראמפ וראש עיריית ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני/רויטרס

יו"ר ועדת המודיעין, הדמוקרט אדם שיף, האשים במהלך העדות את פנס ופומפאו כי השניים לקחו חלק מרכזי בפרשה. "אני חושב שכעת אנחנו יודעים, שהתכנית הזו הייתה רחבה וכללה בין היתר את שר החוץ כמו גם את סגן הנשיא", אמר. שיף הטיח בפומפאו ובטראמפ כי פעלו בעוצמה רבה כדי לסכל את חקירת ההדחה. הם "עשו מאמץ כה מתוכנן, והפעילו את כל הכישורים בכדי להכשיל את החקירה הזו ואת חקירת ההדחה. הם עשו זאת תוך סיכון אישי של עצמם".

אמש, בהצהרת הפתיחה של שיף בעדותם של ארבעה בכירים נוספים בממשל, הוא האשים את הנשיא בשחיתות. מנגד, הרפובליקני הבכיר ביותר בוועדה דווין נונס אמר כי הדמוקרטים מנסים להפוך את תוצאות הבחירות ב-2016.

החקירה מתמקדת בשיחה שהתקיימה ב-25 ביולי, כשטראמפ ביקש מהנשיא הטרי דאז לקיים שתי חקירות שיכולות לסייע לו פוליטית, כולל אחת נגד יריבו ביידן. בשנייה מעורבת תיאוריית קונספירציה, שהופרכה, ולפיה אוקראינה, ולא רוסיה, היא זו שהתערבה במרוץ לנשיאות ב-2016. חלק מבעלי בריתו של טראמפ אימצו אותה וקידמו אותה.

יו"ר ועדת המודיעין אדם שיף במהלך עדותו של שגריר ארצות הברית לאיחוד האירופי, גורדון סונדלנד, בפני הקונגרס, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
האשים את פנס במעורבות באוקראינה-גייט. יו"ר ועדת המודיעין אדם שיף בקונגרס, אתמול/רויטרס

עדותו של סונדלנד נחשבת לעדות מפתח והוא נתפס כעד מסקרן, בין היתר כיוון שנחשב למי שהיה אחד משלושת בעלי בריתו של טראמפ, שהכתיבו את מדיניות החוץ של הנשיא מול אוקראינה בחודש מאי. זאת, כשבמקביל מילא ג'וליאני תפקיד מפתח ביחסים, חרף שהוא עצמו אינו נושא בתפקיד רשמי מטעם הממשל.

דיפלומטים אמריקנים מכהנים שמסרו את עדותם לוועדה הציגו את סונדלנד כדמות מרכזית במה שהפך למדיניות "לא סדירה" וכמבצע שכלל התנהלות בערוצים לא רשמיים מול אוקראינה והפעלת לחץ על קייב לחקור את הביידנים.

טראמפ הכחיש את המעשים, כינה את החקירה ציד מכשפות ותקף בחריפות כמה מהעדים בהם עוזרי הבית הלבן הנוכחיים. סונדלנד תרם בעבר מיליון דולר לטקס השבעתו של הנשיא טראמפ. בניגוד לטענה שהעלה אמש הנשיא כי הוא בקושי מכיר את סונדלנד, באוקטובר כינה אותו טראמפ "אדם באמת טוב".

עורך דינו האישי של טראמפ, ג'וליאני, אמר לרשת הטלוויזיה "בלייז" כי מעולם לא היה מעורב בסיוע הצבאי לאוקראינה. "המציאות היא שכל נושא הסיוע הצבאי לא עלה עד שגמרתי את המשימה", אמר כשנשאל על הסיוע האמריקני. "אני מעולם לא דנתי איתם בסיוע צבאי".

גורדון סונדלנד במהלך עדותו במסגרת שלב השימועים הפומביים במסגרת חקירת ההדחה כנגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בקונגרס 20 נובמבר 2019. רויטרס
טען כי יידע את סגן הנשיא פנס על כוונת טראמפ. סונדלנד מחייך בפתח עדותו, אתמול/רויטרס

בהמשך עלתה לדוכן העדים לאורה קופר, סגנית עוזר במשרד ההגנה. קופר העידה כי בכירים באוקראינה ידעו כבר ב-25 ביולי כי קיימת בעיה עם הסיוע האמריקני למדינה. "אני אגיד שבאופן ספציפי צוות השגרירות באוקראינה שאל אם משהו קורה עם הסיוע הביטחוני", אמרה. היא סיפרה כי במשרדה וגם במחלקת המדינה התקבלו פניות מבכירים בקייב לגבי הסוגיה. אחד הבכירים האוקראינים שלח אימייל לאחד מאנשי הצוות של קופר בה שאל: "מה קורה עם הסיוע הביטחוני?".

עדותה של קופר מפריכה את דבריו של בכיר רפובליקני, שטען כי לא ייתכן שהתנהלו עסקאות "תן וקח" אם הממשל בקייב לא היה מודע לעיכוב בסיוע הביטחוני.

לאורה קופר, סגנית עוזר במשרד ההגנה, מעידה בשימוע בקונגרס במסגרת הליך ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
חיזקה את הטענה כי התנהלו עסקאות "תן וקח". קופר/רויטרס

אחרי קופר העיד גם דיויד האלה, בכיר במשרד החוץ. האלה אמר כי לא היה מאפיין עיכוב בסיוע זר כ"נורמלי", אך הודה כי זה יכול לקרות. הרפובליקני ג'ון רטקליף הצביע על כך שסיוע למדינות נוספות כמו פקיסטן ולבנון עוכב לאחרונה. בתגובה הסביר האלה כי "יש מקרים כאלה. זה קורה".

האלה גינה את פיטוריה של שגרירת ארצות הברית באוקראינה לשעבר, מרי יובנוביץ', ואמר כי היו שגויים. לדבריו, "אני מאמין שהיא הייתה צריכה להישאר בתפקידה ולהמשיך לעשות עבודה יוצאת מן הכלל". זאת לאחר שבעדותה בשבוע שעבר בפני הקונגרס תיארה יובנוביץ' את הפיטורים מצד טראמפ כ"קמפיין השמצות". הרפובליקני דני הק שאל אם השגרירה לשעבר שירתה בכבוד למרות "קמפיין ההשמצה", והאלה ענה בחיוב.

דיויד האלה, בכיר במשרד החוץ, מעיד בשימוע בקונגרס במסגרת הליך ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
יש מקרים בהם סיוע זר מתעכב. האלה/רויטרס

בדומה לאתמול, השימוע בפני ועדת המודיעין אורך שעות ארוכות. אמש ארך השימוע 11 וחצי שעות, בהן העידו קצין הצבא אלכסנדר וינדמן, המומחה הבכיר במועצה לביטחון לאומי בנושא אוקראינה; ג'ניפר וויליאמס, עוזרת של סגן הנשיא פנס; טים מוריסון, יועץ בכיר נוסף וקורט וולקר, לשעבר השליח המיוחד לאוקראינה.

הדמוקרטים מאשימים את טראמפ בניצול סמכותו לרעה כדי ללחוץ על בעלת ברית על מנת להשיג לכלוך על יריבו האפשרי בבחירות בשנה הבאה. בית הנבחרים, הנשלט על ידי הדמוקרטים, צפוי להצביע בסוף התהליך על אישומים נגד טראמפ, אך הסנאט הנשלט על ידי הרפובליקנים יצטרך להכריע אם להדיח אותו במשפט שבו נדרש רוב של שני שלישים מתוך מאה סנאטורים. עד כה, רפובליקנים בודדים התנערו מטראמפ.

(עדכון ראשון: 20.11, 17:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully