וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקונגרס חוקר אם טראמפ שיקר למולר במהלך חקירת המעורבות הרוסית

הדמוקרטים מבקשים גישה לחלקים חסויים בדוח, שעשויים לשפוך אור נוסף על הצהרותיו בכתב של הנשיא לתובע המיוחד. אלו מתמקדות בדברים שאמר על ויקיליקס, שדרכו הדליפה רוסיה את החומרים שגנבה מהדמוקרטים בבחירות ב-2016. טראמפ: שוקל בחיוב להעיד בחקירת ההדחה על אוקראינה

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

בית הנבחרים בארצות הברית חוקר אם הנשיא דונלד טראמפ שיקר לתובע המיוחד רוברט מולר במהלך חקירת המעורבות הרוסית בבחירות.

"האם הנשיא שיקר?", אמר אתמול (שני) עורך דין שייצג את בית הנבחרים בבית משפט, כשביקש מסמכים מחקירתו של מולר, שהסתיימה מוקדם יותר השנה.

המחוקקים הדמוקרטים בוחנים מקרוב את הצהרותיו של הנשיא בנוגע לאתר ההדלפות ויקיליקס, ששימש לפי מולר את רוסיה להפצת המידע שהשיגה מפריצותיה למיילים של המפלגה הדמוקרטית ב-2016.

הבקשה לחומרים המסווגים מהדוח של מולר הוגשה לראשונה ביולי, ובחודש שעבר אישר בית משפט גישה אליהם. עם זאת, משרד המשפטים ערער והשימוע שהתקיים אתמול נועד לקבוע אם הערעור צריך לחסום זמנית את מתן האישור הקודם. הקונגרס ראה את מרבית חלקי הדוח של מולר, כולל כמה חלקים מסווגים, אולם חומרים שהוצגו בפני חבר מושבעים סודי נותרו חשאיים.

נשיא ארה"ב טראמפ באירוע בחירות בעיר בוסייר סיטי, 14 בנובמבר 2019. רויטרס
טראמפ באירוע בחירות בשבוע שעבר/רויטרס

עורך הדין דאג לטר, שייצג את ועדת המשפט של בית הנבחרים - שבסופו של דבר תהיה אחראית על הגשת סעיפי ההדחה נגד הנשיא - אמר בבית משפט פדרלי לערעורים כי חקירת ההדחה בקונגרס מתרכזת ביחסיו של טראמפ עם אוקראינה - אולם הוא חשף כי המחוקקים גם בוחנים אם טראמפ שיקר למולר. הוא ביקש את החלקים המסווגים מהדוח ואת התמלילים המלאים מהם. טראמפ לא העיד בחקירה, אלא הגיש תשובות בכתב לכל מהשאלות של התובע המיוחד.

במהלך עדותו בפני הקונגרס בחודש יולי, נשאל מולר אם התשובות הלא שלמות שהגיש טראמפ בכתב מראות כי הוא לא תמיד אומר אמת. "אפשר לומר זאת, בגדול", השיב מולר. לא ברור למה בדיוק התכוון, אך עורך הדין של הדמוקרטים אמר לבית המשפט כי הוא סבור שהמשמעות היא שהנשיא "לא תמיד אמר אמת בתשובותיו".

עוד בוואלה!

ארה"ב עסוקה בהליך ההדחה של טראמפ, ואוקראינה חשה נטושה

לכתבה המלאה

לפי דיווחים בכלי תקשורת בארצות הברית, ייתכן שלטר התייחס לשאלה אם טראמפ שיקר לגבי קשריו עם ויקיליקס ועל ידיעתו המוקדמת על הדלפת המיילים הדמוקרטיים. הוא הוסיף כי הראיות שעלו מהמשפט שנערך לאחרונה למקורבו של טראמפ רוג'ר סטון חיזקו את הטיעון של המחוקקים לקבל גישה לחומרים סודיים.

סטון, שהורשע בשבוע שעבר במתן עדות שקר לקונגרס על עבודתו עם ויקיליקס, ניהל כמה שיחות עם טראמפ במהלך קמפיין הבחירות ב-2016. הנשיא אמר כי הוא לא היה מודע לשום קשר בין אנשי הקמפיין שלו לאתר ההדלפות, וטען כי הוא לא שוחח עם סטון על כך.

עורך דין של משרד המשפטים אמר כי חקירת ההדחה איננה הליך שיפוטי, ולכן אין זה חוקי עבור המחוקקים לעיין בחומר הסודי.

עם זאת, יש לכך תקדים: במהלך הליכי ההדחה נגד הנשיא ריצ'רד ניקסון, העניק בית משפט לבית הנבחרים גישה לחומרים של חבר המושבעים. בית המשפט ישקול את הנושא אחרי הטיעונים אתמול.

לקראת ההתפתחות הנוספת בחקירה, אמר טראמפ כי הוא "ישקול בחיוב" להעיד בחקירת ההדחה כדי שהקונגרס "יחזור לפוקוס". בדומה לאיך שתיאר את דוח מולר, הנשיא מבטל את חקירת ההדחה כ"ציד מכשפות".

השבוע אמורים להעיד בקונגרס שמונה אנשים במסגרת הליכי ההדחה. היום יעיד אלכסנדר ווינדמן, מומחה לאוקראינה במועצה לביטחון לאומי, שהאזין לשיחת של טראמפ עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. השיחה, שהתקיימה ביולי, הובילה לתלונה אנונימית של איש מודיעין ובהמשך לפתיחת החקירה בקונגרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully