וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב עסוקה בהליך ההדחה של טראמפ, ואוקראינה חשה נטושה

וושינגטון טרם איישה מחדש את שליחיה למדינה, בזמן שאלו הקודמים עומדים בלב השימועים נגד נשיא ארה"ב. קייב נותרת פגיעה ללחץ גובר מצד מוסקבה לקראת פגישתו הקריטית של זלנסקי עם מקבילו הרוסי פוטין, ועשויה להסכים לתנאים של הקרמלין לסיום המלחמה במזרח

צילום: רויטרס

אוקראינה עומדת בימים אלה במרכזו של מאבק חוצה יבשות. אך התחושה במדינה, שתלויה רבות בכספי סיוע, היא כי ננטשה על ידי ארצות הברית, בעלת בריתה הוותיקה. לשגרירת ארצות הברית, שהועברה מתפקידה מוקדם יותר השנה ואף העיד בפני הקונגרס במסגרת השימועים הציבוריים בהליך ההדחה של טראמפ, טרם מונה מחליף. כך גם לשליח המיוחד לאוקראינה שאמור לסייע למדינה להתמודד עם הבדלנים הנהנים מגיבוי רוסי. דיפלומטים ופקידים בדרג נמוך יותר שנותרו בקייב, מקפידים לשמור על פרופיל נמוך במיוחד.

השחיקה בנכונותה של וושינגטון להגן על בת בריתה במזרח אירופה, מותירה את אוקראינה לבד וחשופה ללחץ גובר מצד רוסיה. כל זאת מתרחש כחודש לפני פגישתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כדי לנסות לסיים את הסכסוך במזרח אוקראינה.

יותר ויותר קולות נשמעים לאחרונה באוקראינה, על כך שהליך ההדחה המתנהל נגד נשיא ארצות הברית "מרעיל" את המדינה. חבר ועדת החוץ בפרלמנט בקייב, אמר לסוכנות הידיעות אי-פי, כי גורמים בארצות הברית נוקטים אדישות בכל הקשור לנעשה במדינה, ואף לא מופיעים לדיונים שונים אליהם הוזמנו. זה בולט במיוחד, לדבריו, מאז התפטרותו של השליח קורט וולקר בספטמבר, שעזיבתו הובילה להתפרקותו של מרכז התיאום המורכב מאנשים שעוסקים בענייני אוקראינה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש עם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי בניו יורק, ארה"ב, 25.09.19. רויטרס
אוקראינה ננטשה. פגישת טראמפ-זנלסקי בניו יורק לפני כחודשיים/רויטרס

פקידי ממשל באוקראינה מסרבים לדבר על היחסים עם ארצות הברית בזמן שהליך ההדחה נמשך ומחוקקים בעלי השפעה נזהרים באופן דומה מפני אמירות שעלולות להחמיר את המצב במדינה, בעוד שתהליך ההדחה נגד טראמפ נמשך. מי ששמחה למלא את החלל שהותירו האמריקנים היא מוסקבה, שמשפרת עמדות בזירה הגיאופוליטית באירופה, עם כל ההשלכות שנלוות לכך. המסרים הסותרים שמקבלת אוקראינה ממשל טראמפ, פוגעים גם באמינות הדיפלומטית של ארצות הברית, בתקופה בה ההשפעה של מדיניות החוץ האמריקנית הולכת ודועכת.

"המדיניות של טראמפ כלפי אוקראינה נראית לא עקבית", אמר מיקולה סונהורובסקי, ראש התוכניות הצבאיות במרכז רזומקוב שבאוקראינה "זה כמו נדנדה, וקייב התקשתה להסתגל לכך."

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
מארי יובנוביץ', לשעבר שגרירת ארצות הברית לאוקראינה, מעידה בהליך ההדחה נגד הנשיא דונלד טראמפ בבית הנבחרים. 15 בנובמבר 2019.. AP
טרם מונה מחליף. שגרירת ארה"ב לשעבר באוקראינה מעידה בהליך ההדחה נגד טראמפ, אתמול/AP

שיחת טלפון שציתה על תהליך ההדחה, התקיימה ב- 25 ביולי. במהלכה, טראמפ לחץ לכאורה את זלנסקי שנבחר זמן קצר לפני כן לנשיאות באוקראינה, לחקור את בנו של יריבו הפוליטי והמועמד שעלול לרוץ נגדו בבחירות ב-2020 ג'ו ביידן. כל זאת בעוד ממשל טראמפ מחזיק בכספי סיוע בגובה של 400 מיליון דולר.

הדמוקרטים בארה"ב טוענים כי טראמפ עסק ב"שוחד "ו"סחיטה", תוך שימוש לרעה במעמדו לרווח פוליטי אישי, אך הוא מכחיש זאת. הסיוע הצבאי נשלח בסופו של דבר לאוקראינה בספטמבר, לאחר שנודע לקונגרס על שיחת הטלפון.

על פי סונהורובסקי, הסיוע הצבאי האמריקני מהווה כ-10% מתקציב ההגנה של אוקראינה. הוא אמר כי הסיוע האמריקני נחוץ בדחיפות לצבא האוקראיני, הסובל ממחסור במימון וציוד, אך יש לו חשיבות סמלית נוספת המעידה על נחישותה של וושינגטון לעמוד מאחורי בעלות בריתה. "הסיוע הצבאי האמריקני הוא איתות פוליטי חשוב המצביע על כך שאוקראינה היא קורבן ורוסיה היא תוקפנית", אמר סונהורובסקי.

ממשלו של הנשיא לשעבר ברק אובמה, העביר לאוקראינה אספקה ​של ציוד עזר ללחימה, כמו מכ"מים, אמצעי ראיית לילה וציוד רפואי. ממשל טראמפ הסכים ב-2017 לספק נשק לאוקראינה, כשהוא מתחייב למכור למדינה טילי נ"ט בשווי 47 מיליון דולר. ארצות הברית העביר שני כלי שיט לסיור שהוצבו מחדש בחיל הים של אוקראינה, כחלק מסיוע ביטחוני שעומד על יותר מ-1.6 מיליארד דולר מאז 2014. בטקס בו התקבלו לצי, התחייס שליח ארה"ב ג'וזף פנינגטון להמשך התמיכה מצד ארצות הברית. זו הייתה הופעה פומבית נדירה של דיפלומט אמריקני באוקראינה, שכן נראה כי הם נחבאו אל הכלים בשבועות האחרונים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נואם בוושינגטון - 16 נובמבר 2019. רויטרס
ההססנות מובילה לוויתורים מול מוסקבה. טראמפ/רויטרס

בעוד שאנשי עסקים אמריקנים נותרו בקייב וממלאים את המלונות היוקרתיים בעיר, נראה כי נציגיה הרשמיים של ארצות הברית משתדלים לא להיראות, במיוחד אלה שמגיעים מוושינגטון. במהלך ביקורה של עוזרת מזכיר המדינה דניס נטלי בחודש שעבר, לא פורסם לוח הזמנים שלה ולתקשורת לא הוצעו ראיונות או מסיבות עיתונאים עמה.

וולקר, השליח המיוחד האמריקני למשא ומתן באוקראינה, נהג לבקר בקייב בקביעות וקיים קשר הדוק עם מדינות האיחוד האירופי כדי לתאם את תמיכתם באוקראינה. כמו כן הוא נפגש עם מקבילו הרוסי כדי להגן על האינטרסים של אוקראינה. ממשל טראמפ לא מינה לו מחליף מאז שהתפטר.

"הססנותו של טראמפ והיעדר אסטרטגיה אמריקנית ברורה, מאלצים את קייב לוויתורים לרוסיה", אמר ואדים קרשוב, ראש המכון האסטרטגי בקייב. זה מדאיג רבים באוקראינה, במיוחד לקראת הפגישה המיוחלת בין זלנסקי, פוטין ומנהיגי צרפת וגרמניה ב- 9 בדצמבר.טראמפ עצמו עודד את זלנסקי בשיחה המדוברת להיפגש עם פוטין ו"לפתור את הבעיה שלך".

לחץ להסכמה לתנאים של רוסיה

לאחר שנשיא אוקראינה לשעבר שהיה ידידותי למוסקבה, הוא הודח לאחר מחאות נרחבות בשנת 2014. רוסיה סיפחה מאז את חצי האי קרים וסייעה לעורר את ההתקוממות הבדלנית במזרח. במשך יותר מחמש שנות לחימה נהרגו יותר מ-13 אלף בני אדם. ארצות הברית והאיחוד האירופי הגיבו להשתלטות הרוסית בסנקציות שהקשו על סחר בין רוסיה לאיחוד האירופי.

מדינות אירופה מספקות גם הן סיוע משמעותי לאוקראינה, אך במדינה חושששים שגם התמיכה הזו מצטמצמת. כמה ממדינות האיחוד האירופי דחפו להסרת הסנקציות נגד מוסקבה, ונשיא צרפת עמנואל מקרון קרא לאחרונה להושיט יד לרוסיה.

חברת הפרלמנט אירינה גרשצ'נקו, אמרה כי הדבר יכול לייצר לחץ על אוקראינה להסכים לעסקה בתנאים של רוסיה. "הסיוע הצבאי האמריקני ביסס את העמדה המערבית," אמר קרשוב. "ספקות, השעיות או עיכובים יגרמו לקריסת הקואליציה המערבית ויאפשרו לפריס וברלין לשחק את המשחק שלהם ולבצע עסקה עם רוסיה. ברגע שתפקידת של ארצות הברית באירופה נחלש, ההשפעה של רוסיה גדלה בהכרח - זו מטוטלת היסטורית שטראמפ כבר הפעיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully