וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עוד הזדמנות לאנשים ראויים": טראמפ העניק חנינה לחיילים על פשעי מלחמה

16.11.2019 / 15:54

הנשיא האמריקני החליט לבטל את משפטם של שני חיילים, שהואשמו בכך שהביאו למותם של חפים מפשע באפגניסטן. בנוסף לכך, הורה טראמפ להשיב את הדרגה לחייל נוסף, שהואשם בהתנהגות בלתי הולמת עם גופה

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ העניק חנינה לשני חיילים שהואשמו בביצוע פשעי מלחמה במהלך שירותם באפגניסטן. בנוסף לכך, החליט הנשיא טראמפ להשיב את דרגותיו של אדוארד גלאגר, מפקד מחלקה בקומנדו הימי, שמיוחסות לו עבירות דומות בעיראק. ההחלטה של הנשיא האמריקני להעניק את החנינות התקבלה בניגוד להמלצות הפנטגון.

מהבית הלבן נמסר כי טראמפ העניק חנינה מלאה לסגן ראשון קלינט לורנס ורב סרן מתיו גולשטיין, והורה להשיב לאדוארד גלאגר את דרגתו מלפני ההרשעה במשפט הצבאי השנה. "יותר מ-200 שנה שהנשיאים השתמשו בסמכותם כדי להציע הזדמנות שנייה לאנשים ראויים, כולל אלה במדים ששירתו את ארצנו", נכתב בהצהרת הבית הלבן. "פעולות אלה תואמות את ההיסטוריה הארוכה הזו".

דובר הפנטגון אמר כי למחלקת ההגנה יש אמון במערכת המשפט הצבאית. הוא אמר כי "הנשיא הוא חלק ממערכת המשפט הצבאית כמפקד הראשי ובעל הסמכות להכריע בעניינים כאלה". בשבועות האחרונים שוחחו אנשי פנטגון עם טראמפ על המקרים, סיפקו עובדות והסבירו את התהליך המובנה במערכת המשפט הצבאית.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מעניק חנינה לחיילים שהואשמו בפשעי מלחמה, 16 בנובמבר 2019. רויטרס
"הנשיא הוא חלק ממערכת המשפט הצבאית". טראמפ, הבוקר/רויטרס

בשנת 2013 הואשם לורנס כי הורה באופן בלתי חוקי על ירי לעבר שני גברים בעת סיור במחוז קנדהאר באפגניסטן. הוא נמצא אשם בשתי עבירות רצח. בשנה שעברה הואשם גולשטיין ברצח אדם אפגני במהלך שהותו במדינה בשנת 2010. גלאגר הואשם בביצוע פשעי מלחמה שונים במהלך שהותו בעיראק בשנת 2017. בחודש יולי האחרון זיכה אותו חבר המושבעים הצבאי מרצח לוחם של המדינה האסלאמית שנשבה, אך הוא הורשע בהתנהגות בלתי הולמת בגווייתו של העצור.

גורמים שביקרו את המהלך אמרו כי הוא יערער את ערך הצדק בצבא, וישלח מסר מכיל למעשי זוועה בשדה הקרב. "באמצעות השימוש המחפיר הזה בעוצמת כוחו של תפקיד הנשיא, טראמפ העביר מסר ברור של חוסר כבוד לחוק, למוסר ולמערכת המשפט הצבאית", אמרה הינה שאמסי, יו"ר האיגוד האמריקני לחירויות אזרחיות.

בחודש מאי השנה טראמפ התייחס לסוגיה וציין כיצד הוא מתכוון לנקוט במדיניות החנינה כלפי חיילים אמריקנים שביצעו פשעי מלחמה. מהלך שהודה כי יהיה שנוי במחלוקת, אך לדבריו היה מוצדק מכיוון שהם טופלו "בצורה לא הוגנת".

הרוב המכריע של החנינות מוענק לאנשים שכבר הורשעו ואף ריצו מאסר בגין עבירות פדרליות. עם זאת, נשיאים העניקו בעבר חנינות לפרטים שהואשמו או היו חשודים בביצוע פשע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully