וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות האהבה של טראמפ לארדואן, המשבר בין המדינות רחוק מלהסתיים

16.11.2019 / 12:28

נשיאי ארה"ב וטורקיה הפגינו חיבה במהלך המפגש בבית הלבן, אולם מעט מאוד התקדמות נרשמה ביחס לרכישת הטילים מרוסיה והמתקפה נגד הכורדים. ארדואן רק יכול לקוות שיצליח לשכנע את טראמפ להימנע מסנקציות, ולהמשיך להינות משני העולמות

צילום:רויטרס- עריכה:שאול אדם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרס שטיח אדום לנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בבית הלבן, אך גם השבחים שהרעיף על המנהיג שנאשם על ידי מתנגדיו בחיסול הדמוקרטיה הטורקית ובפשעי מלחמה נגד הכורדים לא הצליחו לפתור את המחלוקות הרבות בין שתי המדינות החברות בנאט"ו.

כחודש אחרי שטורקיה יצאה למבצע בסוריה נגד הכורדים, שנבלם רק בלחץ ארצות הברית ורוסיה, אמר טראמפ כי הוא "מעריץ גדול" של ארדואן ותיאר את הפגישה ביניהם כ"פורייה". עם זאת, שניהם לא הסבירו כיצד הם יתגברו על הבעיות הרבות בין שתי המדינות, אחת מהן היא החלטתה של אנקרה לרכוש את מערכת ההגנה הרוסית S-400. טראמפ, שנמנע מלהטיל סנקציות על טורקיה בשלב זה, אמר כי זהו "אתגר משמעותי מאוד" ליחסים.

"רכישת ציוד צבאי רוסי מתקדם, כמו S-400, יוצרת אתגרים רציניים מאוד עבורנו אנחנו מדברים על זה באופן קבוע", אמר טראמפ במסיבת העיתונאים המשותפת עם ארדואן. "דיברנו על זה יום, נדבר על זה בעתיד, בתקווה שנוכל לפתור את המצב". טראמפ הוסיף כי "ביקשנו משרי החוץ והיועצים לביטחון לאומי שלנו לעבוד באופן מידי לפתרון סוגיית ה-S-400".

ארדואן אמר ששתי המדינות יכולות להתגבר על המחלוקת רק באמצעות דיאלוג. "אנו מסכימים על המשך העמקת הקשרים בין טורקיה לאמריקה על קרקע בריאה. הסכמנו לפתוח דף חדש במערכת היחסים שלנו," אמר.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בבית הלבן, 14 בנובמבר 2019. רויטרס
"מעריץ גדול" שלו. טראמפ עם ארדואן, רביעי/רויטרס

אחרי הפגישה, הבית הלבן פרסם הצהרה תקיפה יותר. זהו מאפיין בולט של נשיאותו של טראמפ, הנוהג לשבח מנהיגים שנויים במחלוקת, בעוד שגורמים אחרים בממשלו נוקטים לשון חריפה יותר. "במטרה להשיג התקדמות בחזיתות אחרות, זה הכרחי לפתור את הבעיות הנוגעות לרכישת מערכות ההגנה האווירית הרוסיות S-400 בידי טורקיה, כדי לחזק את השותפות ההגנתית שלנו", נאמר.

ארצות הברית חוששת כי טורקיה, שהייתה חומה בצורה נגד התפשטות ברית המועצות באזור בזמן המלחמה הקרה, מעמיקה את קשריה עם מוסקבה על חשבון השותפות שלה עם ארצות הברית. בוושינגטון אומרים כי המערכת הרוסית אינה תואמת את מערכות ההגה של נאט"ו ומהווה גם איום על מטוסי החמקן המתקדמים מדגם F-35, שמפיתוחם המשותף סולקה אנקרה. טורקיה הייתה בדיונים גם על רכישת סוללות פטריוט, אולם לטענתה המחיר הזול יותר שהציעה רוסיה הכריע את הסוגיה.

המנגינה הטורקית נותרה דומה גם כן.

"יש לנו מאמצים אסטרטגיים עם רוסיה", אמר ארדואן לאחר שובו מארצות הברית, כשסירב לנטוש את ה-S-400 שהחלה להיפרס בטורקיה ביולי. הוא ציין את צינור הז הטבעי "טורקסטרים", המתחיל ברוסיה ועובר דרך טורקיה, שלדבריו יתחיל להזרים גז לאירופה.

עוד בוואלה!

אחרי נסיגת ארה"ב: רוסיה מקימה בסיס מסוקים בצפון סוריה

לכתבה המלאה
מטוס תובלה של רוסיה פורק חלקים ממערכת S-400 בבסיס באנקרה, טורקיה, 12 ביולי 2019. AP
מטוס תובלה רוסי פורק חלקים ממערכת ה-S-400 באנקרה, יולי/AP

היחסים בין המדינות הגיעו לשפל חדש בחודש שעבר, כשארדואן פתח במתקפה נגד הכורדים, השלישית במספר מאז 2016. הנטישה האמריקנית זכתה לגינויים גם מצד בעלי בריתו הרפובליקנים של הנשיא, שהזהירו כי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) עשוי להרוויח מכך ולהתחזק מחדש. עם זאת, החיסול של מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדאדי כמה שבועות לאחר מכן ריכך כמה ממבקריו בשורות מפלגתו, שלהם הוא זקוק לאור הליך ההדחה שמנהלים נגדו הדמוקרטים בבית הנבחרים.

בית הנבחרים הנשלט על ידי הדמוקרטים אף העביר לאחרונה הצעה המכירה בהרג הארמנים בזמן מלחמת העולם הראשונה כרצח עם, שחטפה קיתונות של זעם מאנקרה. עם זאת, לאחר פגישת ארדואן וטראמפ, חסם הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם - שהשתמש במילים נחרצות מאוד נגד טורקיה אחרי תחילת המבצע בסוריה, וקרא להטיל עליה סנקציות חריפות - את ההצעה בסנאט. הוא הסביר שעשה זאת כדי לתת זמן למאמצים לשיפור היחסים עם טורקיה, אחרי שהוזמן על ידי טראמפ, לצד ארבעה סנאטורים נוספים, להשתתף בשיחות עם ארדואן, שמצדו הציג להם באייפד שלו סרטון תעמולה אנטי-כורדי.

למרות האהבה שהפגין טראמפ לארדואן, ספק אם זו תספיק כדי להתגבר על הפערים הרבים בין ארצות הברית לבין טורקיה, ההולכת ומתרחקת מהמערב בכל יום שעובר. עם זאת, בטורקיה מקווים שיצליחו לכבוש את הלבבות בבית הלבן. לאור זהות היושב בבית הלבן, שאימץ חלק מהגרסה הטורקית המאשימה את קודמו (כרגיל) ברק אובמה במשבר הטילים, ייתכן שארדואן עוד יצליח במשימתו ויהנה משני העולמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully