וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגנו של טראמפ בתום הפגישה עם ארדואן: "ארה"ב וטורקיה סיכמו על הפסקת אש"

17.10.2019 / 23:30

סגנו של טראמפ הצהיר כי הושגו הסכמות עם טורקיה להפסיק את הלחימה למשך כ-9 ימים, לאחר שפתחה במבצע בסוריה. "ארדואן הסכים לנצור את האש כדי לאפשר לכורדים לסגת בתוך 120 שעות". מנהיג הכוחות הכורדיים: מקבלים את הפסקת האש. ארדואן: "ההסכם יקדם יציבות"

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

פגישת פנס-ארדואן - כל הפרטים

  • פנס וארדואן נועדו באנקרה בניסיון ללחוץ על טורקיה לסיים את המבצע בסוריה
  • הצדדים סיכמו על הפסקת אש; טורקיה תעצור את המבצע, והסנקציות האמריקניות יוסרו
  • טראמפ: "תודה לך ארדואן, חייהם של מיליונים יינצלו"
  • מנהיג הכוחות הכורדיים קיבל האת ההסכם: "נעשה כל שיידרש כדי שיצליח"

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס הודיע הערב (חמישי) בתום פגישתו עם נשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן באנקרה כי הצדדים סיכמו על הפסקת אש. "כל הפועלות הצבאיות של טורקיה בסוריה יופסקו. המבצע יחדול, והכוחות הכורדיים יאובטחו". זאת, בתום תשעה ימים מפתיחת המתקפה נגד הכורדים בצפון-מזרח סוריה. לפי ההסכם שהושג, טורקיה תעצור את המבצע כדי לאפשר לכוחות הכורדיים לסגת במשך 120 שעות. עוד אמר פנס כי עם הפסקת המבצע בסוריה, וושינגטון תעצור את הסנקציות על אנקרה. מנהיג הכוחות הכורדיים הודיע כי יקבלו את ההסכם. נשיא טורקיה בירך אף הוא והכריז כי ההסכם יקדם יציבות ושלום באזור.

פנס אמר את הדברים בנאום שנשא במסיבת עיתונאים, אליה הגיע יחד עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו. הוא השיב לשאלות עיתונאים ואמר כי "לארצות הברית לא יהיו כוחות צבאיים על הקרקע באזור, וכי ההסכם שנקבע בין הצדדים יסיים את האלימות". בעניין הכורדים אמר סגן הנשיא, כי הוא "מאמין שהקשרים החזקים עם הכורדים בסוריה יימשכו".

מנהיג הכוחות הסוריים הדמוקרטיים בהובלת הכורדים (SDF), מזלום כובאני, הודיע כי אנשיו יכבדו את ההסכם וכי "יעשו ככל שיידרש על מנת שיצליח". דבריו באו לאחר שכמה מאנשיו הודיעו תחילה כי יתנגדו להסכם שהושג.

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס ושר החוץ מייק פומפאו במהלך מסיבת עיתונאים לאחר פגישה עם נשיא טורקיה, ארדואן באנקרה 17 באוקטובר 2019. רויטרס
"המבצע יחדול, והכוחות הכורדיים יאובטחו". פנס ופומפאו באנקרה, הערב/רויטרס

דקות לפני מסיבת העיתונאים, בתום פגישתם של פנס וארדואן, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הביע סיפוק מהמתרחש בפגישה. "חדשות נהדרות מטורקיה. תודה לך ארדואן. חייהם של מיליונים", צייץ טראמפ. לאחר הפגישה אמר טראמפ כי הוא מודה לעם הכורדי. "כקבוצה אני מעוניין להודות לכורדים", והוסיף כי חיי מיליונים ניצלו. הנשיא אישר כי יפסיק את הסנקציות על אנקרה ואמר כי "העיצומים אינם הכרחיים עוד. נסיר אתם במהירות".

שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, מתח ביקורת על ניסוח דבריו של פנס כי מדובר ב"הפסקת אש". "זו לא הפסקת אש, הפסקות אש מתקיימות רק בין שני צדדים לגיטימיים", והוסיף כי השהיית הלחימה "נועדה לאפשר לארגוני הטרור לעזוב את השטח".

בד בבד, סנאטורים בבית העליון הודיעו הערב על הצעת חוק שיגישו על הרחבת הסנקציות שהוטלו על טורקיה בעקבות המבצע בסוריה. הצעת החוק של הסנאט, בהנהגת הרפובליקנים, מכוונת נגד פקידים טורקים ותעניק סמכות להטיל עיצומים על רכישת מערכת ההגנה האווירית S-400 מרוסיה. הסנאטור הרפובליקני הבכיר, לינדזי גרהאם, טען כי תהיה תמיכה דו-מפלגתית חזקה בהצעת החוק.

נשיא טורקיה, ארדואן וסגן נשיא ארצות הברית מייק פנס במהלך פגישתם באנקרה 17 באוקטובר 2019. רויטרס
מעביר מסר מטראמפ. ארדואן ופנס, היום/רויטרס

בינתיים יצר מבצע "מעיין השלום" משבר הומניטרי חדש בסוריה, עם מאות אלפי עקורים, חשש ביטחוני מאלפי לוחמי "המדינה האסלאמית" (דאעש) שננטשו בבתי הכלא שבשליטת הכורדים, וסערה פוליטית בוושינגטון, כולל במפלגתו של הנשיא טראמפ. מהארגון הסורי לזכויות אדם נמסר כי כ-300 אלף בני אדם נעקרו מבתיהם עד היום במהלך תקיפות טורקיה בצפון סוריה. הכוחות הכורדיים טענו כי 218 אזרחים, בהם 18 ילדים, נהרגו מאז תחילת המבצע. כ-650 איש נפצעו במהלך הימים האחרונים. לפי נתונים שפרסם האו"ם, 160 אלף נעקרו מאז תחילת הפלישה הטורקית לפני שבוע. הממשל הכורדי נקב במספר גבוה יותר של עקורים - 270 אלף.

הנשיא טראמפ ניסה להגן על מהלכו להסגת את הכוחות, וכינה אותו אמש "גאונות אסטרטגית". הוא אמר כי הוא מצפה לפגישה טובה בין סגנו פנס לבין ארדואן, אך הזהיר עם זאת שהסנקציות שהטילה ארצות הברית "ימוטטו את הכלכלה הטורקית". טראמפ הותקף בארצות הברית על כך שנטש את הכוחות הכורדיים, שהיו השותפים העיקריים של וושינגטון במאבק נגד דאעש בסוריה.

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס במהלך מסיבת עיתונאים לאחר פגישה עם נשיא טורקיה, ארדואן באנקרה 17 באוקטובר 2019. רויטרס
"סיכמנו על הפסקת אש, נחדול את הסנקציות". מייק פנס בנאומו באנקרה, הערב/רויטרס

כוחות סוריים בשיתוף כוחות רוסיים ניצבים כעת בכניסה לעיר כובאני, נקודה אסטרטגית בקרבת הגבול בין סוריה לטורקיה. ערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אל-מידאין" דיווח כי הכוחות הרוסים והסורים כבשו אמש את העיר א-רקה, שהייתה עיר הבירה של דאעש בשעתו, ונכבשה על ידי הכורדים בשנת 2017.

בתוך כך, הבית הלבן פרסם אמש מכתב ששלח טראמפ לארדואן ב-9 באוקטובר, מיד לאחר החלטתו על הסגת הכוחות האמריקניים מגבול סוריה-טורקיה, כשאנקרה פתחה במבצע. "אל תהיה בחור קשוח", כתב טראמפ לארדואן והוסיף: "אל תהיה טיפש!". במכתב, שנדחה על ידי השלטונות בטורקיה, הוסיף טראמפ: "בוא נעבוד על הסכם טוב! אתה לא רוצה להיות אחראי לשחיטה של אלפי אנשים ואני לא רוצה להיות אחראי להרס הכלכלה הטורקית - ואני אהיה אחראי".

במכתב קרא טראמפ לארדואן לשאת ולתת עם ההנהגה הכורדית, והזהיר אותו כי ההיסטוריה תשפוט אותו בחומרה. "ההיסטוריה תביט עליך בחיוב אם תסיים את זה בדרך הנכונה וההומנית. אם דברים טובים לא יקרו, היא תביט עליך לנצח כשטן. אל תהיה קשוח, אל תהיה טיפש!. אתקשר אליך בהמשך".

גורמים רשמיים בטורקיה אמרו כי ארדואן השליך לפח את המכתב ששלח לו טראמפ, שבו דרש ממנו לעצור את המבצע נגד הכורדים בסוריה. הגורמים סיפרו לרשת BBC כי ארדואן "דחה נחרצות" את המכתב, ועוד באותו היום החל המבצע. ביום שלישי, לאחר הודעתו של טראמפ על הטלת סנקציות על אנקרה, אמר ארדואן כי המבצע בסוריה יימשך "עד להשלמת המטרה", וכי "אין כוח" שיכול לגרום לטורקיה לעצור את המבצע לפני סיומו.

המכתב ששלח טראמפ לארדואן, 16 באוקטובר 2019. רויטרס
המכתב ששלח טראמפ לארדואן/רויטרס

בכיר בממשל טראמפ אמר כי ארצות הברית תרחיב את הסנקציות על טורקיה אם תידרש לכך והדגיש כי וושינגטון עדיין שולטת במרחב האוויר בצפון סוריה. עוד הוסיף הבכיר כי "הפסקת אש תהיה מכרעת בהשבת יחסי ארצות הברית וטורקיה לסדרם". במסגרת הסנקציות האמריקניות על אנקרה, הוטלו עיצומים על שרי ההגנה, הפנים והאנרגיה של טורקיה, וכן על משרדי ההגנה והאנרגיה שלה. בנוסף לכך, המכסים על ייבוא פלדה יועלו עד ל-50% והשיחות שמחלקת המסחר מובילה בין המדינות יוקפאו.

ההחלטה של טראמפ להוציא את צבא ארצות הברית מהאזור עוררה עליו ביקורת רבה גם משורות המפלגה הרפובליקנית. חברי קונגרס רבים, כמו בעלות בריתה של ארצות הברית באירופה ובמקומות אחרים, חוששים מהתבססות מחדש של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), שאלפים מחבריו מוחזקים על ידי הכורדים.

אתמול הצביע בית הנבחרים בארצות הברית בעד גינוי החלטתו טראמפ לסגת מצפון-מזרח סוריה ולפנות את הדרך למבצע של טורקיה נגד הכורדים. בית הנבחרים הכריע ברוב גורף של 354 אנשים בעד הגינוי, לעומת 60 חברי קונגרס שהתנגדו להחלטה. עשרות מהנציגים הרפובליקנים בקונגרס, חברי מפלגתו של הנשיא, הצטרפו לרוב הדמוקרטי בעד הגינוי.

(עדכון ראשון: 17:17)

לוחמי המורדים הסורים מגובים בחיילם טורקים בדרכם לפעילות בסוריה 17 באוקטובר 2019. רויטרס
לוחמי המורדים הסורים מגובים בחיילים טורקים בדרכם לפעילות בסוריה, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully