וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן על סנקציות: לעולם לא נכריז על הפסקת אש

נשיא טורקיה הודיע כי בכוונתו להמשיך במבצע "מעיין השלום" נגד הכוחות הכורדים בצפון-מזרח סוריה, חרף העיצומים נגד בכירים בממשלו. בשטח, נמשכים קרבות עזים בין הכורדים לכוחות הטורקיים. בעקבות הלחימה: סגנו של טראמפ, מייק פנס יגיע לביקור בטורקיה

צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר היום (שלישי) כי המבצע בסוריה יימשך "עד להשלמת המטרה". זאת, חרף הודעתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על הטלת סנקציות על אנקרה. במקביל, משטרו של נשיא סוריה בשאר אסד ממשיך להגביר את אחיזתו בצפון-מזרח המדינה, שבוע אחרי הפלישה הטורקית ששינתה את המפה הפוליטית המקומית והובילה לעשרות הרוגים ולעקירה המונית של תושבים מבתיהם. בנוסף לכך, הבית הלבן הודיע כי סגן הנשיא מייק פנס יגיע מחר לביקור בטורקיה. פנס צפוי להיפגש ביום חמישי עם נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, וידגיש בפניו את האפשרות להחמרת הסנקציות במידה ולא יפסקו התקיפות.

החלטתו של טראמפ להטיל סנקציות מגיעה אחרי נסיגת מרבית הכוחות האמריקניים מסוריה, למרות ביקורת רבה מבית ומחוץ, שלאחריה פתחה טורקיה במבצע "מעיין השלום". בשטח, צבא סוריה נכנס לאזורים שננטשו על ידי האמריקנים במסגרת הסכם עם הכורדים לפריסתו מחדש לאורך הגבול.
הטלוויזיה הסורית הרשמית דיווחה היום כי כוחות המשטר נכסו לעיר מנביג', אולם תושב מקומי אמר לרויטרס כי הכוחות נמצאים בפאתי העיר. לפי משרד ההגנה של רוסיה, צבא אסד שולט לחלוטין בעיר. הוא הוסיף כי יש תיאום בין צבא רוסיה לבין צבא טורקיה וכי כוחות רוסיים חוצצים בין הצדדים.

בעיר מנביג' נערכו סיורים משותפים לכוחות אמריקניים וטורקיים, שנועדו למנוע את הפלישה הטורקית, אולם זו קרתה בסופו של דבר לאחר שיחת טלפון בין טראמפ לארדואן בתחילת החודש שאחריה החלה הנסיגה האמריקנית המהירה. כוחות אמריקניים נצפו חולפים על כוחות סוריים בכביש המחבר בין מנביג' לעיר כובאני. במגזין ניוזוויק דווח כי ארצות הברית הגיעה להסכם עם רוסיה על פריסתו המהירה בבסיס במנביג'.

נשיא טורקיה, רג'יפ ארדואן בפגישה עם חיילים אזרבייג'נים,  באקו אזרבייג'ן, 15 באוקטובר 2019. AP
המבצע יימשך. ארדואן, היום/AP

משרד ההגנה הטורקי הודיע כי חייל נהרג מפצצת מרגמה ששיגרו הכורדים ממנביג', שאותה הבטיחה טורקיה לכבוש, ובירי התגובה נוטרלו לפחות 15 לוחמים כורדים. לדברי לשכת המושל במחוז הטורקי מרדין, שני בני אדם נוספים נהרגו ו-12 נפצעו ביממה האחרונה אחרי שהמיליציה הכורדית תקפה את עיירת הגבול קיזילטפה.

במקביל, לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, הכורדים, שהיו בעלי ברית של האמריקנים במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), פתחו במתקפת נגד נרחבת בעיר הגבול האסטרטגית עין עיסא, שבמהלכה הם משתמשים ברשת צפופה של מנהרות ושוחות נגד הכוחות הטורקיים והמורדים הסורים.

לוחמי המיליציה הכורדית YPG, שאותה מגדירה אנקרה ארגון טרור, הצליחו להקים אוטונומיה בצפון-מזרח המדינה בחסות מלחמת האזרחים במדינה. ואולם, הם נאלצו לפנות לאויב הישן שלהם והעניקו לו ניצחון חשוב עם אחיזתו מחדש בשטח הגדול ביותר שנותר מחוץ לשליטתו. למורדים הסורים הלא-כורדים נותרה עוד מובלעת אחת גדולה, במחוז אידליב.

לפי האו"ם, 160 אלף נעקרו מאז תחילת הפלישה הטורקית לפני שבוע. הממשל הכורדי נקב במספר גבוה יותר של 270 אלף.

כוחות של צבא רוסיה וצבא סוריה בעיר מנביג', 15 באוקטובר 2019. רויטרס
אסד קיבל ניצחון במתנה. כוחות רוסיים וסוריים בעיר מנביג', היום/רויטרס

בעולם ממשיכים לנסות לסיים את המבצע הטורקי. גורמים דיפלומטיים הודיעו מוקדם יותר כי מועצת הביטחון של האו"ם תיפגש מחר לדון במצב בגבול טורקיה-סוריה, חרף הודעתו של טראמפ על עיצומים נגד בכירים בממשל ארדואן ועל הסנקציות הצפויות באנקרה. בנוסף, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ומזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג הסכימו כי יש לסיים את המבצע הטורקי בצפון סוריה. השניים נפגשו בלונדון ושוחחו על המתקפה של טורקיה, החברה בברית נאט"ו. דובר מטעמו של ג'ונסון מסר כי "השניים הסכימו פה אחד כי המצב בסוריה צריך להגיע לסיומו".

גם שליחה של רוסיה למזרח התיכון אלכסנדר לברנטייב התייחס למבצע ואמר כי לטורקיה אין זכות להשאיר את כוחותיה בסוריה באופן קבוע. לטענתו, "צבא טורקיה רשאי לחצות עד עשרה קילומטרים בעומק הטריטוריה". לברנטייב הצהיר כי מוסקבה אינה תומכת במבצע הטורקי.

ארדואן אמר הערב כי הבהיר לנשיא טראמפ שטורקיה לא תסכים להפסקת אש בסוריה. "לא ננהל משא ומתן עם טרוריסטים", אמר לרשת NTV במדינה. בנוסף לכך, הוא הוסיף כי השיחות עם ארצות הברית ורוסיה על הערים מנביג' וקובאני. ארדואן התייחס גם לכניסת הצבא הסורי לאזור הלחימה ואמר כי זאת לא פעולה שלילית, אך המליציות חייבות לצאת מהאזור.

חיילים טורקים נותנים לכם לאזרחים בצפון סוריה שם מתבצע המבצע נגד הלוחמים הכורדים. 15 באוקטובר 2019.. רויטרס
"פעילות טורקיה מאיצה משבר הומניטרי". חיילים טורקים מחלקים לחם לאזרחים בסוריה/רויטרס

בכיר בממשלתו של טראמפ אמר כי ארצות הברית תרחיב את הסנקציות על טורקיה אם תידרש לכך והדגיש כי וושינגטון עדיין שולטת במרחב האוויר בצפון סוריה. עוד הוסיף הבכיר כי "הפסקת אש תהיה מכרעת בהשבת יחסי ארצות הברית וטורקיה לסדרם".

במסגרת הסנקציות האמריקניות על אנקרה, הוטלו עיצומים על שרי ההגנה, הפנים והאנרגיה של טורקיה, וכן על משרדי ההגנה והאנרגיה שלה. בנוסף לכך, המכסים על ייבוא פלדה יועלו עד ל-50% והשיחות שמחלקת המסחר מובילה בין המדינות יוקפאו. כמו כן, "סנקציות נוספות ועוצמתיות" יוטלו על אישים שעשויים היו להיות מעורבים בפגיעה בזכויות אדם, הפרת הסכמי הפסקת אש, מניעה מעקורים לשוב לבתיהם, אכלוס מחדש של פליטים בכפייה או איום על השלום והיציבות בסוריה.

"המתקפה הצבאית של טורקיה מסכנת את האזרחים ומאיימת על השלום, הביטחון והיציבות באזור", מסר טראמפ בהצהרתו. "הייתי ברור לחלוטין עם הנשיא ארדואן: פעילותה של טורקיה מאיצה משבר הומניטרי ומכינה את התנאים לפשעי מלחמה אפשריים".

למרות הסנקציות על טורקיה, בכירים בשתי המפלגות מתחו על טראמפ ביקורת בטענה שהוא אינו מספיק חריף. יו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית, ננסי פלוסי, אמרה כי "חבילת הסנקציות של טראמפ אינה מספיקה כדי להפוך את האסון ההומניטרי". מייקל מקאול, רפובליקני בכיר בוועדת החוץ של בית הנבחרים, אמר כי העיצומים לא מספיק חזקים. "אנו מעריכים את הסנקציות המתוכננות של הממשל, אך הוא הן אינן מספיק נועזות כדי להעניש את טורקיה על עבירותיה בסוריה", אמר מקאול.

טראמפ, הנערך להתמודדותו על כהונה שנייה, הבטיח לסיים את המלחמות של ארצות הברית. הביקורת שהוא סופג מבעלי בריתו הרפובליקניים מגיעה בזמן שהוא מתמודד עם הליך הדחה שבו פתחו הדמוקרטים בבית הנבחרים בשל שיחתו השנויה במחלוקת עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.

תקיפות טורקיה בגבול סוריה, 15 באוקטובר 2019. AP
עשן מיתמר לאורך הגבול בין סוריה לטורקיה, היום/AP

סגנו של טראמפ, פנס, אמר כי טראמפ שוחח עם ארדואן וביקש הפסקת אש מידית. "ארצות הברית לא העניקה אור ירוק לפלישת טורקיה לסוריה", מסר פנס.

במקביל, הודיע שר ההגנה האמריקני, מארק אספר, כי בכוונתו להיפגש בשבוע הבא עם נציגי מדינות נאט"ו, במטרה ללחוץ עליהם "לנקוט באמצעים דיפלומטיים וכלכליים" בתגובה לפתיחת המבצע הצבאי הטורקי. בהצהרתו מסר שר ההגנה כי הפעולות הצבאיות של טורקיה, החברה אף היא בברית, הן "מיותרות, אימפולסיביות" ועלולות לגרום לעלייתו מחדש של דאעש.

ארדואן: נשמור על שבויי דאעש

מוקדם יותר היום פורסם טור דעה של ארדואן בעיתון האמריקני וול סטריט ג'ורנל, שבו הבטיח שלא לאפשר ללוחמי דאעש להימלט מצפון סוריה. זאת בעקבות חשש מהתבססות הארגון לאור המבצע נגד הכורדים, שמחזיקים באלפי לוחמי דאעש שנפלו בשבי במהלך המלחמה העקובה מדם.

הרשויות הכורדיות אמרו כי כ-800 בני משפחה של שבויי דאעש הצליחו להימלט ממחנה מעצר בעין עיסא ביום ראשון, וחמישה שבויים נוספים נמלטו מבית כלא אחר בשישי. טורקיה, שהבטיחה להשתלט על כל מרכזי המעצר באזור הפעילות שלה, מאשימה את הכורדים בכך שהם מאפשרים לשבויים להימלט על מנת "ליצור כאוס באזור". טראמפ אימץ חלק מהרטוריקה זו, כשאמר שייתכן שהכורדים מנסים לגרור את צבא ארצות הברית לקרבות.

"אנחנו נבטיח ששום לוחם דאעש לא עוזב את צפון-מזרח סוריה", כתב ארדואן, שהוסיף כי מדינות המערב נוהגות בצביעות ביחס לאנקרה. "אותן מדינות המטיפות לטורקיה על הצורך בלהילחם בדאעש כיום, נכשלו בעצירת זרם הלוחמים הזרים ב-2014 וב-2015".

"אנחנו מוכנים לשתף פעולה עם מדינות המוצא ועם ארגונים בינלאומיים לצורך שיקומם של הנשים והילדים של לוחמי הטרור הזרים", כתב ארדואן.

(עדכון ראשון: 12:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully