וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר ההסכם עם הכורדים: צבא סוריה החל להיכנס לערי הגבול

כוחותיו של אסד נכנסו לאזורי האוטונומיה הכורדית לראשונה זה שנים, בעקבות ההתחייבות לסייע במאבק נגד טורקיה. בחלק מהעיירות הם התקבלו בתשואות. ארדואן אותת כי אנקרה מתכוננת לקרב על העיר מנביג'. האיחוד האירופי הודיע על הגבלת מכירת הנשק לטורקיה - אך לא אמברגו מלא

צילום: רויטרס

כוחות צבא סוריה החלו היום (שני) להיכנס לערי הגבול בצפון המדינה, לאחר שהממשלה חתמה על הסכם שלפיו תסייע לכורדים הנאבקים בצבא טורקיה. ההסכם נחתם לאחר שארצות הברית, בעלת הברית של הכורדים, נסוגה לחלוטין מהאזור. בכך לראשונה מזה שנים, החיילים הסורים המגובים על ידי רוסיה שבים לאזור בו כוננו הכורדים אוטונומיה יחסית, ומגבירים את אחיזתו של הנשיא בשאר אסד בשטחי המדינה.

התקשורת הרשמית בסוריה הודיעה כי כוחותיה נכנסו לעיר האסטרטגית מנביג', אזור שבו טורקיה מעוניינת ליצור "אזור בטוח" ללא הלוחמים הכורדים. מוקדם יותר, נכנסו החיילים הסורים לתל-תאמר שבצפון-מזרח המדינה ולעין עיסא, שעל גבול טורקיה, שם התושבים קיבלו את פניהם בתשואות.

חיילים טורקים על רכב צבאי בצפון מזרח סוריה. 14 באוקטובר 2019. רויטרס
חיילים טורקים בצפון-מזרח סוריה (צילום: רויטרס)/רויטרס

בעקבות המבצע, האיחוד האירופי הודיע היום על הגבלת מכירת הנשק לטורקיה. עם זאת, שרי החוץ האירופים שנועדו בלוקסמבורג נמנעו מנקיטת אמברגו כולל, במתכונת שאותה ביקשו צרפת וגרמניה. המועצה האירופית, המייצגת את 28 הממשלות החברות באיחוד, הצהירה כי למבצע הטורקי בסוריה יהיו "השלכות דרמטיות".

שר החוץ של צרפת, ז'אן איב לה דריאן, הזהיר שהמתקפה הטורקית בסוריה עלולה לערער שנים של לחימה נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). "דאעש אינו מת", הבהיר השר הצרפתי. טורקיה גינתה את ההחלטה והודיעה כי המדינה תבחן ברצינות את שיתוף הפעולה עם האיחוד בתחומים מסוימים לאור גישתה ה"בלתי חוקית והמוטה נגדה".

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באנקרה, 10 באוקטובר 2019. AP
באירופה הגבילו את מכירת הנשק לטורקיה. ארדואן (צילום: אי-פי)/AP
נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, בראיון לעיתון יווני בדמשק 10 במאי 2018. רויטרס
מגביר את אחיזתו בסוריה. אסד (צילום: רויטרס)/רויטרס

בעוד אסד מנצל את הנסיגה הפתאומית של ארצות הברית מהאזור, וחודר לעומק הטריטוריה הנשלטת על ידי הכורדים, החלטתו של טראמפ ממשיכה לזכות לביקורת רבה מבית. הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גראהם, שיצא פומבית נגד הנסיגה מסוריה למרות תמיכתו העקבית בטראמפ, הודיע כי הוא שוחח עם יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי הדמוקרטית, וכי הוא תומך ביוזמה דו-מפלגתית להטלת סנקציות על טורקיה. גראהם אמר אחרי פגישתו עם פלוסי כי "גם היא מאמינה שעלינו לתמוך בבעלי בריתנו הכורדים ומודאגת מעלייתו מחדש של דאעש".

בינתיים טראמפ ממשיך להגן על עמדתו נגד מעורבותה של ארצות הברית בסוריה, וכתב בטוויטר כי יש לאפשר לנשיא סוריה להגן על הכורדים ולהילחם בטורקיה. "אחרי שהבסנו 100% מהחליפות של דאעש, העברתי את החיילים שלנו מחוץ לסוריה. תנו לסוריה ואסד להגן על הכורדים ולהילחם בטורקיה בארץ שלהם. אמרתי לגנרלים שלהם, למה שנילחם עבור סוריה ואסד כדי להגן על האויב שלנו?", צייץ הנשיא האמריקני. הוא הוסיף כי "כל מי שרוצה לעזור לסוריה להגן על הכורדים טוב מבחינתי, בין אם אלה רוסיה, סין או נפוליאון בונפרטה".

חיילים טורקים במבצע נגד הכורדים בצפון מזרח סוריה. 14 באוקטובר 2019. רויטרס
חיילים טורקים בצפון-מזרח סוריה (צילום: רויטרס)/רויטרס

בציוץ נוסף שפרסם, אמר טראמפ כי יש להתמקד בגבולותיה של ארצות הברית - ולא בגבול של סוריה. "חלק מהאנשים רוצים שארצות הברית תגן על הגבול עם סוריה, בראשותו של אויבנו בשאר אסד, שנמצא במרחק של 7,000 מייל. באותו הזמן, סוריה ומי שבוחר לעזור לה, רוצה באופן טבעי להגן על הכורדים. הייתי מעדיף להתמקד בגבול הדרומי שלנו שהוא חלק מארצות הברית".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אותת מוקדם יותר היום כי אנקרה מתכוונת להסיג את הלוחמים הכורדים מהעיר מנביג'. הנשיא אמר שמדינתו תיישם את תכניותיה אחרי כישלון הסכם עם וושינגטון שעסק בסוגיית האזור. "ההסכם שלנו עם ארצות הברית היה כדי שארגוני הטרור יתפנו ממנביג' תוך 90 יום. עם זאת, חלפה שנה ומנביג' לא פונתה", טען.

"אנחנו, טורקיה, לא ניכנס למנביג' כשהיא תתרוקן", הוסיף הנשיא הטורקי. "הבעלים האמיתיים של האזור, הערבים והשבטים, ייכנסו לשם. הגישה שלנו היא שהם יתיישבו ואנחנו נספק להם ביטחון".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בגאלה של המועצה השמרנית לחקר המשפחה, וושינגטון ארה"ב, 13 בספטמבר 2019. רויטרס
"מעדיף שנתמקד בגבול הדרומי של ארה"ב". טראמפ (צילום: רויטרס)/רויטרס
חיילים ורכבים צבאיים טורקיים בצפון מזרח סוריה. 14 באוקטובר 2019. AP
כוחות צבא טורקיה בצפון-מזרח סוריה (צילום: אי-פי)/AP

ארדואן הבהיר כי הוא לא צופה שיתעוררו בעיות בעיר מול כוחותיו של אסד בעיר כובאני, וציין כי לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין יש "גישה חיובית". לדבריו, "יש כרגע הרבה שמועות. אולם, בייחוד בהתחשב בשגרירות והגישה החיובית של רוסיה בכובאני, נראה כי לא יהיו תקריות".

בקרמלין אמרו כי הם לא מעוניינים בעימות אפשרי בסוריה בין רוסיה וטורקיה, והדגישו כי הם נמצאים בקשר רציף עם אנקרה הכולל תיאומים צבאיים. יועץ הקרמלין יורי יושקוב אמר כי על טורקיה לוודא שמבצע "מעיין השלום" יהיה פרופורציונאלי ביחס לסיטואציה ולא יפגע במאמצים לסיים את המלחמה בת שמונה השנים בסוריה.

ההסכם בין דמשק לכורדי קירב את החיילים הרוסים לכוחות הטורקיים. מדובר במצב רגיש, מאחר ומוסקבה תומכת בכוחות הסוריים מהאוויר ומנגד נהנית מקשרים טובים עם טורקיה.

(עדכון ראשון: 14:48)

כוחות של צבא סוריה נכנסים לעיר עין עיסא שעל גבול טורקיה, במסגרת ההסכם עם הכורדים, 14 באוקטובר 2019. אתר רשמי
כוחות של צבא סוריה נכנסים לעיר עין עיסא שעל גבול טורקיה, במסגרת ההסכם עם הכורדים. היום/אתר רשמי
חייל טורקי עומד לי בית של אזרחים כורדים בצפון מזרח סוריה. 14 באוקטובר 2019. רויטרס
חייל טורקי עומד ליד בית של אזרחים כורדים בצפון-מזרח סוריה (צילום: רויטרס)/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully