וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הפגזה טורקית: מאות בני משפחה של שבויי דאעש נמלטו ממחנה בסוריה

13.10.2019 / 19:02

הרשויות הכורדיות אמרו כי 785 אזרחים זרים, בהם נשים וילדים, הצליחו להימלט בחסות הקרבות עם המורדים הסורים המגובים על ידי אנקרה. האסירים ניצלו את הכאוס ואת המחסור בסוהרים, ונמלטו. החשש: המבצע של ארדואן נגד הכורדים יאפשר לדאעש להתבסס מחדש

צילום: רויטרס

מאות בני משפחה של לוחמי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הצליחו להימלט היום (ראשון) ממחנה בצפון סוריה בעקבות הפגזה טורקית במסגרת המבצע המתנהל נגד הכוחות הכורדיים באזור - כך אמרו הרשויות הכורדיות, שלפיהן 785 אזרחים זרים של דאעש, בהם נשים וילדים, נמלטו מהמחנה בעין עיסא. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, שהתבסס על מקורות בתוך המחנה, כמאה איש הצליחו לברוח.

לפי הרשויות הכורדיות, "שכירי חרב" - כינוי לארגוני המורדים שמסייעים לצבא טורקיה - תקפו את המחנה שבו מוחזקים שבויי דאעש. אלו, מצדם, תקפו את הסוהרים ופתחו את שערי המחנה.

לדברי מרוון קמישלו, בכיר בכוחות הסוריים הדמוקרטיים, במחנה שוכנו כ-12 אלף בני אדם, בהם קרובי משפחה של אנשי דאעש, ובאופן אידיאלי היו מוצבים בו כ-1,500 בני אדם, אולם, בשלב זה מוצבים בו 60 עד 70 איש בלבד. השמירה במקום הידלדלה לאור ההיערכות של הכוחות הכורדיים מול הצבא הטורקי, בעוד כמה מהשומרים נמלטו כאשר אנקרה החלה להפציץ את האזור.

"אין לנו את המספרים האלה", הסביר, "השמירה מאוד חלשה עכשיו". לדבריו, ההתקדמות של הצבא הטורקי לצד מורדים סורים הנלחמים לצידם, העלתה את חשש צוות האבטחה כי המחנה יכותר.

עשן מיתמר מהעיר תל אבייד, סוריה, לאורך גבול טורקיה, 13 באוקטובר 2019. רויטרס
אחת משתי המטרות המרכזיות של טורקיה. עשן מיתמר מתל אבייד, היום/רויטרס

זהו היום החמישי למבצע של טורקיה, המכונה "מעיין השלום", נגד המיליציה הכורדית בסוריה (YPG), שהייתה הכוח הקרקעי שסייע לקואליציה האמריקנית להביס את דאעש. אנקרה פתחה במבצע אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הסיג חיילים אמריקנים מהאזור, חרף התנגדות נרחבת מבית, כולל משורות בכירים בממשלו ובמפלגה הרפובליקנית.

בעקבות הביקורת, איים טראמפ בסנקצות על טורקיה, אם זו לא תעצור את המבצע. גרמניה, צרפת וחברות אחרות בנאט"ו, שטורקיה היא חלק ממנה, עצרו את משלוחי הנשק לאנקרה וגם הליגה הערבית גינתה את המבצע, שבו משתתפים ארגוני מורדים סוריים המאומנים ונתמכים על ידי טורקיה. עם זאת, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הבטיח להמשיך במבצע ואף להרחיבו.

טורקיה, שמגדירה את ה-YPG ארגון טרור בשל קשריו למחתרת הכורדית ה-PKK, רוצה להקים "אזור בטוח" בתוך שטחה של סוריה. לשם, ארדואן מתכנן להעביר חלק ניכר מ-3.6 מיליון הפליטים הסורים שנמלטו למדינה מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011. נשיא טורקיה אף איים לשלוח אותם לאירופה, אם האיחוד האירופי לא יתמוך במתקפה שהעלתה חששות מפני אסון הומניטרי והתבססות מחודשת של דאעש.

עוד בוואלה!

קרבות עזים בין טורקיה והכורדים בסוריה; אמברגו נשק אירופי על אנקרה

לכתבה המלאה
מפת המבצע של טורקיה בצפון סוריה. אתר רשמי
מפת המבצע של טורקיה בצפון סוריה/אתר רשמי

הדיווחים על המצב בשטח סותרים. מורדים סורים המגובים על ידי טורקיה, המכונים "הצבא הלאומי", התקדמו בשבת אל ראס אל-עין, אולם הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי הכוחות הסוריים הדמוקרטים השתלטו על כמעט כולה לאחר מתקפת נגד. עם זאת, דובר הצבא הלאומי הכחיש זאת ואמר כי כוחותיו עדיין היו בעמדות שכבשו אתמול

אסון הומניטרי

הקרבות בין צבא טורקיה לכורדים יוצרים גל עקורים חדש במדינה שסועת הקרבות ובמלחמה מרובת החזיתות. לפי האו"ם, יותר מ-130 אלף בני אדם נעקרו מבתיהם באזורים כפריים סביב תל אבייד וראס אל-עין. המשרד לתיאום עניינים הומניטריים של האו"ם אמר כי הוא וסוכנויות סיוע אחרות מעריכים כי עד 440 אלף אזרחים החיים באזור הסכסוך עשויים להיות זקוקים לסיוע ולהגנה בתקופה הקרובה.

הביקורת האחרונה בעולם נגד המבצע הגיעה מראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שאמר לארדואן שהמתקפה עשויה להחמיר את המצב ההומניטרי ולערער את ההתקדמות במאבק בדאעש, תוך שהוא דוחק בו לסיםי את המבצע.

גם מספרי הקורבנות שנויים במחלוקת. לפי משרד ההגנה של טורקיה, עד היום "נוטרלו" 480 לוחמי YPG, מונח שפירושו הוא לרוב הרוגים. הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, לעומת זאת, אמרו כי 76 מלוחמיהם נהרגו. הארגון הסורי לזכויות אדם אמר כי 104 לוחמים מהכוחות הסוריים הדמוקרטיים, 76 מורדים ו-52 אזרחים נהרגו עד כה. לפי כלי התקשורת בטורקיה, 18 אזרחים טורקים נהרגו במהלך הלחימה לאורך הגבול.

(עדכון ראשון: 13:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully