וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרבות עזים בין טורקיה והכורדים בסוריה; אמברגו נשק אירופי על אנקרה

ביום הרביעי ללחימה, הודיעה אנקרה כי כוחותיה השתלטו על ראס אל-עין, אך הכורדים מכחישים זאת והלחימה במקום נמשכת. האו"ם קבע כי יותר מ-100 אלף אולצו לעזוב את בתיהם מאז החל מבצע "מעיין השלום", לפי הדיווחים 50 אזרחים נהרגו. דיווח: טורקיה הוציאה להורג תשעה אזרחים

צילום: רויטרס

קרבות עזים מתנהלים היום (שבת) בעיר ראס אל-עין שבצפון סוריה, לאחר שמשרד הביטחון של טורקיה הודיע כי מיליציות של מורידם סורים שתומכים בצבא הטורקי השתלטו עליה. הכוחות הכורדים הכחישו את ההודעה הטורקית, וקבעו כי העיר עדיין נמצאת בשליטה כורדית.

מרוון קמישלו, דובר הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, אמר כי הכוחות הטורקיים נכנסו לאזור תעשייה בראס אל-עין, והכוחות הכורדיים נאלצו לבצע "נסיגה טקטית" מהאזור לאחר שעות של הפגזות טורקיות כבדות. "עכשיו ההתקפה של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים החלה ומתנהלים עימותים עזים", הוסיף קמישלו.

לוחמים טורקים בגבול סוריה במבצע הצבאי נגד האזור שנשלט על ידי הכורדים. 12 באוקטובר 2019.. רויטרס
לוחמים טורקים בגבול סוריה/רויטרס
פיצוצים בעיר ראש אל-עין בצפון סוריה, 12 באוקטובר 2019. רויטרס
פיצוצים בראס אל-עין, היום/רויטרס

כתוצאה מפעולות הצבא הטורקי במהלך מבצע "מעיין השלום" בסוריה, נעקרו יותר מ-100 אלף איש מהעיירות ראס אל-עין ותל אבייד מבתיהם - כך נמסר מתוכנית ההזנה העולמית של האו"ם. מדובר בשתי הערים שבהן מרוכזות מירב המתקפות בימים האחרונים. מנהלי התכנית מסרו כי האו"ם ושותפיו ימשיכו לתמוך באנשים בצפון-מזרח סוריה, למרות הסלמה. הכורדים טוענים כי מדבר ביותר מ-190 אלף בני אדם שנאלצו לעזוב את בתיהם.

הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי 74 לוחמים כורדים נהרגו עד היום בקרבות מול הצבא הטורקי במהלך המבצע בסוריה. רובם נהרגו באזור תל אבייד. במהלך הלילה נהרגו 20 לוחמים מהכוחות הכורדיים, בנוסף ל-50 אזרחים שעל פי הדיווחים נהרגו אף הם בעקבות הלחימה. טורקיה טוענת כי אחד מחייליה נהרג ועוד שלושה נפצעו.

פליטים כורדים נמלטים מהעיירה ראס אל-עין בצפון סוריה, 12 באוקטובר. רויטרס
פליטים כורדים נמלטים מראס אל-עין, היום/רויטרס

הארגון דיווח כי הלוחמים התומכים בטורקיה הלוחמים הכורדים הוציאו להורג לפחות תשעה אזרחים היום בעיירות הנשלטות על ידי הכורדים. על פי הודעת הארגון, אזרחים אלה "הוצאו להורג ברגעים שונים בדרום העיר תל אביאד".

לטענת הכוחות הכורדים, בין ההרוגים נמנים גורמת רשמית ממפלגה כורדית והנהג שלה. "זאת ראיה ברורה לך שטורקיה ממשיכה במדיניותה הנפשעת כלפי אזרחים לא חמושים", הוסיפו הכוחות הסוריים הדמוקרטיים בהודעתם.

לוחמים טורקים בגבול סוריה במבצע הצבאי נגד האזור שנשלט על ידי הכורדים. 12 באוקטובר 2019.. רויטרס
לוחמים טורקים בגבול סוריה/רויטרס

בעקבות הלחימה, הכוחות הכורדיים קראו למדינות מערביות לסגור את המרחב האווירי שלהן בפני מטוסים טורקיים. אף שלא התקבלה החלטה כזו מצד המערב, גרמניה וצרפת הודיעו כי הן עוצרות את מכירת הנשק לידי טורקיה בתגובה לפתיחתה במבצע ופלישתה לסוריה. בהמשך, שרי החוץ של האיחוד האירופי יתאמו את עמדתם בפגישה שתתקיים ביום שני בלוקסמבורג.

שר החוץ הגרמני הייקו מאס, שמדינתו ייצאה נשק לטורקיה בהיקף של כ-243 מיליון יורו בשנה האחרונה, אמר לעיתון "בילד אם סונטג" כי "על רקע המתקפה הצבאית הטורקית בצפון-מזרח סוריה, הממשלה לא תנפיק יותר אישורים לכל ציוד צבאי שעשוי לשמש את טרוקיה בסוריה". לאחר מכן, בהודעה משותפת מטעם משרדי החוץ וההגנה של צרפת, נמסר כי "מציפייה לסיים את המתקפה, צרפת החליטה להשעות את ייצוא הנשק לטורקיה שעשוי לשמש למתקפה. ההחלטה הזאת תיכנס לתוקף במידית".

ראש ממשלה בריטניה בוריס ג'ונסון שוחח עם ארדואן והביע בפניו את דאגתו מהמבצע בסוריה. "בריטניה לא יכולה לתמוך במצבע הצבאי בסוריה", אמר. עוד קרא ג'ונסון לארדואן לסיים את המבצע ולהתחיל בדיאלוג.

לוחמים טורקים בגבול סוריה במבצע הצבאי נגד האזור שנשלט על ידי הכורדים. 12 באוקטובר 2019.. AP
לוחמים טורקים באזור הנשלט על ידי הכורדים בסוריה/AP

ברקע הדיווחים, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי צריך לשחרר את סוריה מנוכחות צבאית זרה. "כל מי שנמצא ללא לגיטימיות בשטח של מדינה כלשהי, במקרה הזה סוריה, חייב לעזוב את הטריטוריה הזו", הבהיר. מזכ"ל הליגה הערבית גינה אף הוא את המבצע ואמר כי "ההתערבות הטורקית בסוריה הינה פלישה עוינת". הוא הוסיף כי "ביטחון המדינה הסורית הוא חלק מביטחון האומה הערבית כולה, והתוקפנות הטורקית היא בגדר איום לביטחון העולם הערבי כולו".

(עדכון ראשון: 14:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully