וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד לרצח: צעיר בן 22 נורה למוות סמוך לאום אל-פחם

בתום ניסיונות החייאה, מותו של מוחמד דעייף תושב הכפר עארה נקבע בבית החולים. התקרית מצטרפת לשלושה מקרי ירי שאירעו ביממה האחרונה בחברה הערבית. ברמלה נפצע קשה איש התנועה האסלאמית, בחיפה נפצע צעיר נוסף וברהט נורה מהנדס העיר. שביתה כללית תיערך מחר בעארה-ערערה

אתר רשמי

מוחמד דעייף, צעיר בן 22, נורה למוות היום (שבת) בכפר עארה סמוך לאום אל-פחם. מותו של הצעיר, תושב הכפר נקבע בבית החולים הלל יפה בחדרה בתום נסיונות החייאה שלא צלחו. המשטרה פתחה בסריקות אחר חשודים והחלה באיסוף ממצאים בזירה. הרקע והנסיבות נבדקים. הבוקר פרצה שריפה באחד מהבתים בכפר, והמשטרה בודקת קשר בין זירת הדליקה לרצח. הלווית הנרצח תתקיים מחר ולאחריה מתוכננת הפגנה המונית בואדי עארה. ועדת המעקב גם תקיים הפגנה מול מטה המשטרה ברמלה ביום שלישי.

הרצח בכפר עארה מצטרף לשלוש תקריות ירי נוספות שאירעו הלילה והבוקר בחברה הערבית. ברמלה נפצע קשה איש התנועה האסלאמית בעיר, כשמתנקשים ארבו לו לפנות בוקר בפתח מסגד ופתחו לעברו באש מנשק חם. הוא פונה לבית החולים אסף הרופא במצב קשה. ברהט נורה מהנדס העיר באורח בינוני. הוא נורה שלוש פעמים ברגלו ופונה לטיפול רפואי בבית החולים סורוקה בבאר שבע.

הנרצח בכפר ערה, 12 באוקטובר 2019. אתר רשמי
הנרצח הלילה בכפר ערה, מוחמד דעייף/אתר רשמי

באירוע ירי נוסף, שאירע בשכונת חליסה בחיפה, נפצע באורח קשה תושב השכונה בן 21. הרקע לירי הוא ככל הנראה סכסוך ארוך ימים בין משפחות, מדובר במשפחה מוכרת בשכונה. היורים נמלטו ברכב מהזירה. גורם במשטרה אמר שזהותו של החשוד ידועה והוסיף כי נפתחו בסריקות לאיתורו. מדובר בניסיון חיסול שישי בחיפה בחודש וחצי האחרון, כולם במגזר הערבי. עד כה לא היו כתבי אישום בעקבות ניסיונות החיסול ואף מקרה גם לא פוענח. בכמה מהמקרים נעשו מעצרים, אך בסופו של דבר כל החשודים שוחררו.

פרמדיק מד"א טום גרישין סיפר: "כשהגענו במקום הייתה המולה ראינו צעיר כבן 20 שוכב על הכביש בהכרה מלאה. הוא סבל מפצעי ירי, הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים, ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו קשה ויציב".

מפגינים בואדי עארה בעקבות רצח מוחמד דעייף, צעיר בן 22. 12 באוקטובר 2019.. אתר רשמי
מפגינים בואדי עארה בעקב רצח דעייף בכפר/אתר רשמי

הרצח בעארה ומקרי הירי הנוספים הלילה מגיעים ברקע המחאה בחברה הערבית, בעקבות גל האלימות בחברה הערבית והתפקוד הלקוי של המשטרה. במסגרת המחאה, החלה הפגנה בכפר עארה נגד המשך האלימות והפשיעה ומחר מתוכננת שביתה כללית בעארה-ערערה. ההחלטה על השביתה התקיימה לאחר שהמועצה המקומית התכנסה לישיבת חירום בהשתתפות יו"ר ועדת המעקב של הציבור הערבי, מוחמד ברכה, וחברי הכנסת יוסף ג'בארין ואוסאמה סעדי. משתתפים קראו לבכירי המשטרה לפעול באופן מיידי במקום והזהירו מפני רצח נוסף באותו סכסוך.

"הדרך עוד ארוכה"

השר לביטחון פנים גלעד ארדן נפגש השבוע עם ראשי הרשימה המשותפת במטרה למצוא פיתרון לעלייה באלימות. במהלך הפגישה הוחלט לתגבר את היישובים הערביים ב-600 שוטרים, להתקין מצלמות אבטחה ולהעביר את חקירת ארגוני הפשיעה המאורגנת בחברה הערבית ליחידת להב 433.

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה גינה הבוקר את התקריות האלימות האחרונות. "עבר עלינו ליל דמים בלתי נסבל", צייץ עודה. ארבעה בני אדם נורו באירועים נפרדים במהלך הלילה, מתוכם מוחמד חסין חמדאן דעיף בן ה-21 שנרצח. אנחנו ממשיכים לעשות הכל כדי לשים סוף לאלימות. הדרך ארוכה אבל מאבק נחוש ותמיכה הדדית יבטיחו שהרוב המוחלט של הציבור יתגבר על קומץ העבריינים".

זירת רצח של צעיר בן 21 שנורה למוות בכפר ערה, 12 באוקטובר 2019. דוברות המשטרה, אתר רשמי
זירת הירי בכפר עארה, הבוקר/אתר רשמי, דוברות המשטרה

ח"כ יוסף ג'בארין קרא להקמת ועדת חקירת ממלכתית ואמר כי "היעדר שיטור ממשי ביישובים הערבים והזנחה רבת שנים מטעם רשויות אכיפת החוק הביאו למצב קטסטרופאלי זה. צו השעה כיום הוא להתחיל בביצוע תכנית ממשלתית מקיפה גם לאיסוף הנשק וריסוק ארגוני הפשיעה וגם להקצאת משאבי חינוך ורווחה לטיפול בנוער במצוקה ואוכלוסייה בסיכון".

רג'א זעאתרה, חבר מועצת העיר חיפה מטעם חד"ש וחבר ועדת הבטחון של העירייה, אמר לוואלה! NEWS כי "האירועים האחרונים בחיפה רק ממחישים כמה נושא המאבק באלימות ובפשיעה בחברה הערבית הוא דחוף ואקוטי, וכמה המחאה בעניין רלוונטית מתמיד. אנחנו קוראים למשטרה לעשות את עבודתה, לבוא חשבון עם הפושעים ללא לאות ולחסל את תופעת הנשק הבלתי חוקי שהפך זמין מתמיד".

עוד הוסיף זעאתרה כי "מערכת החינוך בעיר מקיימת פעילות נמרצת ומבורכת בשבועות האחרונים. המחאה הציבורית תימשך ובימים הקרובים נודיע על פעילות מחאה בסוף השבוע הקרוב". לדבריו, "זה מאבק ארוך ורב מערכתי שרק התחיל, אבל אי אפשר לעצור אותו".

זירת הירי בניסיון חיסול בחיפה, 12 באוקטובר 2019. דוברות המשטרה, אתר רשמי
זירת הירי בחיפה, הלילה/אתר רשמי, דוברות המשטרה

שנת 2019 מסתמנת כשנת שיא באלימות הקטלנית בחברה הערבית. מנתונים שפרסם מרכז "אמאן", עולה כי מתחילת השנה נרצחו 72 מהאוכלוסייה הערבית - 61 גברים ו-11 נשים. בשנה שעברה נרצחו 75, ושנה לפני כן 72 בני אדם. משנת 2000 נהרגו 1,383 בני אדם באוכלוסייה הערבית. עוד עולה כי רוב הרציחות (יותר מ-75%) נעשו בירי מנשק חם.

עו"ד רדא ג'אבר, מנהל מרכז "אמאן" אמר לוואלה! NEWS כי "על המשטרה לעבור טלטלה ביחס שלה לחברה הערבית". לדבריו, "לא מדובר ביחס נקודתי או במעידות ספורדיות אלא ביחס מפלה הנובע ממדיניות משטרתית לא שוויונית המקדמת יחס עוין לאוכלוסיות חלשות".

עוד הוסיף כי "המשטרה מוכיחה כי היא איננה משטרת כל אזרחיה אלא משטרה הפועלת ממניעים פסולים". ג'אבר קרא למשטרה "לחולל שינוי דרמטי במדיניות שלה כלפי החברה הערבית". לטענתו, "מדיניות המשטרה הבנויה על מסורת של התנהגות משטרתית לא שוויונית לאוכלוסיות חלשות, פועלת בשיטות של שיטור יתר, שיטור מפלה ואלים כלפיהם, היא משטרה המאבדת את הלגיטימיות שלה בקורבן".

המשטרה: "רק שינוי עמוק יוביל לשינוי"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "האלימות היא נגע חברתי פסול שאנו פועלים למגרו ויעידו על כך אלפי כתבי אישום ומעצרים המתבצעים מדי שנה ותפיסת אלפי פריטי אמל"ח, מרביתם בישובי המגזר. הטיפול בנושא כאוב זה שהוזנח במשך עשרות שנים כרוך בתהליך מתמשך ושיטתי של שנים שבמסגרתו הוקמו תחנות משטרה בישובים רבים במגזר, גויסו מאות שוטרים והושקעו משאבים רבים".

עם זאת, הוסיפו במשטרה כי "המאבק באלימות אינו נחלת המשטרה לבדה ורק שינוי שורשי עמוק שיבוא מתוך החברה הערבית בישראל, בחינוך, בתרבות, בשיתוף הפעולה עם המשטרה, בהוקעת נורמות פסולות ובפעולות אקטיביות של ההנהגה שלא יוכוונו נגד אלו הנלחמים בה מדי יום - יובילו לשינוי המיוחל. משטרת ישראל תמשיך להיאבק בפשיעה החמורה על כל גווניה בשיוויוניות וללא משוא פנים ולהעמיד לדין את כל העבריינים המעורבים במעשי אלימות בפרט ופשיעה בכלל, בכל זמן ובכל מקום".

(עדכון ראשון: 09:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully