וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלימות במגזר הערבי גובה עוד קורבנות: "לא רואים איך זה ייפסק"

26.9.2019 / 22:27

אברהים מחאמיד שחוסל באום אל-פחם הוא הנרצח ה-13 החודש, הקטלני ביותר מתחילת השנה. 56 גברים ו-11 נשים מהאוכלוסייה הערבית איבדו את חייהם בתקריות האלימות ב-2019, וראשי הרשויות וחברי הכנסת מיואשים אל מול אוזלת ידם של המדינה והמשטרה: "תחושת הביטחון כמעט אפסית"

עריכה: תומר לוי

ספטמבר קטלני בחברה הערבית ושוב חיסול בצהרי היום. אברהים מחאמיד, תושב אום אל-פחם בן 23 נורה למוות היום (חמישי) בסמוך למוסך בשכונת אל זיתון בעיר. עד ראייה סיפר כי אש נפתחה לכיוונו מרכב חולף שהסתלק מהמקום מיד אחר כך. גופתו של מחאמיד נשלחה למכון הלאומי לרפואה משפטית באבו כביר, ומועד ההלוויה טרם נקבע. בתוך כך, בעיר אומרים כי מדובר בטעות בזיהוי ושעל רקע סכסוך עקוב מדם המתנקשים רצו לנקום בכלל בבן משפחה אחרת.

מחאמיד הוא קורבן הרצח ה-13 החודש, הקטלני ביותר מתחילת 2019. על פי נתוני מרכז "אמאן" 67 בני אדם נרצחו השנה במגזר הערבי - 56 גברים ו-11 נשים. משנת 2000 נהרגו 1,383 מהאוכלוסייה הערבית. עוד עולה כי רוב הרציחות (יותר מ-75%) נעשו בירי מנשק חם.

הנרצח אברהים מחמיד האום אל פחם. אתר רשמי
נורה למוות בצהרי היום. מחאמיד/אתר רשמי

בצהריים, שעה קלה לפני הרצח באום אל-פחם, הופיע ראש העיר ד"ר סמיר מחאמיד באירוע בירושלים שזימן מרכז השלטון המקומי לראשי רשויות ערביות, ועסק במיגור האלימות בישובים הערביים. בכנס השתתפו מנכ"ל המשרד לביטחון פנים ניצב בדימוס משה צ'יקו אדרי וניצב ג'מאל חכרוש העומד בראש מינהלת משטרת ישראל לשיפור השירות בחברה הערבית וכן מודר יונס, יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות. הכול דיבורים. במשרד לביטחון פנים, במשטרה ובמיוחד ברשויות חסרי אונים מול המגמה ולא יודעים כיצד לעצור את התופעה והמספרים הממשיכים לגדול מוכיחים זאת. מספר הנרצחים בחודש ברבעון השלישי של השנה כבר כפול ממספרם ברבעון הראשון, והרבעון טרם הסתיים.

"לא היה שם שום חדש. והנה אני חוזר מהכנס הזה וישר למשפחת המנוח בעיר, יושב ליד עוד אבא ששכל את בנו", אמר ראש העיר מחאמיד בשיחה טלפונית עם וואלה! NEWS. "הממשלה צריכה להכריז על מצב חירום, צריכה לגבש תכנית וצריכה להעמיד את המשאבים הנדרשים, אחרת לצערי אני לא רואה איך זה ייפסק. כולנו צריכים לעשות חושבים, גם אנחנו כחברה, וגם המשטרה".

בישיבת חירום באום אל-פחם החליטה העירייה כי תוציא נגד משטרת ישראל צו סגירה לתחנת המשטרה בעיר. לטענת חברי מועצת העיר, המשטרה לא עושה דבר למיגור הפשע המשתולל בעיר. קריאה דומה נשמעה בעצרת במוצ"ש בג'סר א-זרקא נגד תחנת המשטרה ביישוב. מחר, תתקיים באום אל-פחם תפילת יום שישי המונית סמוך לזירת הרצח של היום. העירייה קוראת לוועדת המעקב של החברה הערבית בישראל להכריז על יום של שביתה כללית במגזר, ודורשת מראש הממשלה לפעול בתכנית חירום נגד האלימות במגזר הערבי.

עוד בוואלה!

"הכחישו קשר לרצח מהרגע הראשון": החשודים ברצח הכפול בלקיה שוחררו

לכתבה המלאה
ראש עיריית אום אל פחם, ד״ר סמיר מחאמיד. יואב איתיאל
"הממשלה צריכה להכריז על מצב חירום". ראש עיריית אום אל-פחם, מחאמיד/יואב איתיאל

בשיחה עם וואלה! NEWS תיאר ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת), תושב אום אל-פחם, כי "יש כעס גדול בקרב התושבים, וגם עצב גדול על הקורבנות". לדברי ג'בארין, "הרבה סכסוכים נותרו פתוחים בעיר, והדבר מאיים על מרקם היחסים בתוך העיר כאשר תחושת הביטחון כמעט אפסית". הוא הוסיף כי "לאחר מקרה הרצח האחרון בעיר נפגשתי ביחד עם ראש העיר עם מפקד תחנת המשטרה המקומית והרושם שלנו היה שאין שום ביטחון שהפשע ייעצר".

זירת הירי בו נרצחו גבר ואישה בני 30 בבסמת טבעון, הבוקר. 21 בספטמבר 2019. יואב איתיאל
זירת רצח בה נרצחו גבר ואישה בבסמת טבעון, החודש/יואב איתיאל
בחברה הערבית, המונה רק כ-20% מהאוכלוסייה, מתבצעים כ-45% ממקרי הרצח בישראל

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, התייחס השבוע למגמה והודה כי "המצב במגזר הערבי רע מאוד". הוא הפנה אצבע מאשימה למנהיגות הפוליטית בחברה הערבית וטען כי "חברי הרשימה המשותפת לא רק לא סייעו אלא עיכבו" את יישום התכנית לחיזוק שירותי המשטרה במגזר הערבי.

מנגד, יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, סבור כי המדינה והמשטרה לא עושות מספיק. הוא פנה במכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו קרא לו להכריז על מצב חירום ולהכפיל את מספר השוטרים המוצבים ביישובים הערביים. ביבס ציין כי בחברה הערבית, המונה רק כ-20% מהאוכלוסייה, מתבצעים כ-45% ממקרי הרצח בישראל וכ-65% ממקרי הרצח של נשים על ידי בני זוגן. בנוסף, כ-92.5% מתקריות הירי במדינת ישראל מתבצעות על ידי אזרחים ערבים, המהווים כ-76% ממחזיקי הנשק הבלתי חוקי, כשמקורו של כ-90% מהנשק הבלתי חוקי של משפחות הפשע הוא מצה"ל.

600 מפגינים במחאה נגד אלימות נשים

בתוך כך, כ-600 בני אדם השתתפו הערב במחאה נגד דיכוי ואלימות נגד נשים ערביות-פלסטיניות בחיפה. המפגינים צעדו מהמושבה הגרמנית לוואדי ניסנס ובחזרה, שם קיימו עצרת. הפגנות דומות נערכו במהלך היום בעזה, רמאללה וביירות.

פעיל זכויות האזרח ג'עפר פרח הגיע להפגנה והותקף על ידי קומץ מהמפגינים שטענו שנוכחותו אינה רצויה. הם דחפו והדפו אותו, משכו בחולצתו גידפו אותו וצעקו עליו. שוטרים נחלצו לעזרתו, אבל חברים הרחיקו אותו מההמון. הוא לא נזקק לטיפול רפואי ואחרי כמה דקות הוא שב שוב אל בין המפגינים שהתגודדו בתום ההפגנה.

הפגנה במחאה על אלימות נגד נשים בחברה הערבית, 26 בספטמבר 2019. יואב איתיאל, אתר רשמי
מפגינים בחיפה, הערב/אתר רשמי, יואב איתיאל
צלם: יואב איתיאל, עורך: שאול אדם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully