וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע העלייה במקרי הרצח: המשטרה תתיר לפרסום נתוני פשיעה מגזריים

23.9.2019 / 18:00

לוואלה! NEWS נודע כי הנחייתו של המפכ"ל לשעבר אלשיך בנושא, שהתקבלה מחשש לתיוג קבוצות באופן "שיסכן את שלום הציבור וביטחונו", תשתנה. מעתה כל בקשת חופש מידע תיבחן לגופה ויתברר אם חשיפת הפרטים תביא לפגיעה בביטחון המדינה. המשטרה: "פועלים בהתאם לחוק חופש המידע"

תחנת משטרה. ראובן קסטרו
מ"מ המפכ"ל מוטי כהן הנחה על שינוי המדיניות/ראובן קסטרו

יותר משנתיים וחצי לאחר שמשטרת ישראל החליטה שלא למסור נתונים על פשיעה לפי פילוח למגזרים, ההנחיה תשתנה - כך נודע היום (שני) לוואלה! NEWS. בדצמבר 2017 הודיעה המשטרה על ההחלטה שהתקבלה מחשש לתיוג קבוצות באופן "שיסכן את שלום הציבור וביטחונו". בעקבות זאת, פנו בארגון "לביא" למחלקת בג"צים בפרקליטות המדינה ושלחו מכתב התראה, בעקבותיו הוחלט לערוך שינוי במדיניות.

מהמכתב שהגיש הארגון עולה כי המשטרה נמנעת מחשיפת מידע בפני גורמים אזרחיים ואף ממשלתיים בנוגע למוצאם, דתם וגזעם של מבצעי עבירות שונים וכן של קורבנות עבירה. התנהלות המשטרה, נכתב, עוברת על חוק חופש המידע וכן פוגעת ביכולתן של הרשויות השונות להתמודד כראוי עם טיפול בפשיעה, זאת מאחר ולא ניתן לנתח כראוי את נתוני העבריינות ולטפל בהם. במכתב, אותו כתב היועץ המשפטי של הארגון, עו"ד שמואל שניידר, הוא צירף כמה מקרים בהם מנעה המשטרה מידע מהארגון וממרכז המחקר והמידע הממשלתי.

תאונת דרכים בשומרון ליד עלי 19 בפברואר 2019. הצלה ללא גבולות, אתר רשמי
בארגון ביקשו מידע על מעורבות תושבי הרשות הפלסטינית בתאונות דרכים ביו"ש./אתר רשמי, הצלה ללא גבולות

במקרה הראשון, לפני כשנתיים ביקשו בלביא מהמשטרה מידע על מעורבותם של תושבי הרשות הפלסטינית בתאונות דרכים ביהודה ושומרון. במשטרה סירבו לספק לארגון את המידע ומסרו בתגובה כי "בהתבסס על ניסיון העבר מצאה משטרת ישראל כי כאשר נתונים מסוג זה מתייחסים לשסעים בחברה הישראלית, הם עלולים להוביל לתיוג אוכלוסיות בהיבטי פשיעה ולפגיעה ברגשותיהן של אוכלוסיות שונות". עוד הוסיפו כי "תיוג מסוג זה עלול לגרור פגיעה בשלום הציבור וביטחונו כתוצאה מתגובות האוכלוסייה לתיוג".

עו"ד שניידר הוסיף כי המשטרה סיפקה תשובה דומה גם בתגובה למקרה השני. במרכז המחקר והמידע של הכנסת, ביקשו מידע דומה לצורך הכנת דוח אודות מקרי התקיפה של עולות חדשות בישראל, אולם הדוח שהונפק בסוף לא כלל את המידע הרלוונטי. במשטרה ענו באופן דומה למקרה הראשון והוסיפו כי "חשיפת המידע עלולה במקרים מסוימים אף לספק אינדיקציה באשר לפעילות המשטרה ומיקוד המאמץ בתופעות מסוימות ולפגום ביעילות עבודתה".

עוד בוואלה

65 נרצחו מתחילת השנה: קריאה לפעולות דחופות נגד האלימות במגזר הערבי

לכתבה המלאה
מפכ"ל משטרת ישראל לשעבר רוני אלשיך,  1 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
התווה את המדיניות. אלשיך/ראובן קסטרו

בעקבות התשובות שהתקבלו מהמשטרה שיכולות לפגוע בטיפול אפקטיבי בפשיעה, ביקשו בארגון לביא לדעת מיהו אותו גורם עלום אשר ערך בחינה מעמיקה, כלשון המשטרה בתשובותיה, האם הוא גורם אזרחי או משטרתי וכן לקבל לידיהם את מסמכי הבדיקה. בתגובה לדרישה זו נמסר כי אין נהלים מסודרים בנושא "תיוג האוכלוסיות", אך ישנם קווים מנחים אותם הציב המפכ"ל היוצא רוני אלשיך. כמו כן סירבו במשטרה להעביר לארגון פרטים נוספים.

בלביא לא ויתרו ופנו לשר לביטחון פנים גלעד ארדן ולמ"מ המפכ"ל מוטי כהן על מנת שיבטלו לאלתר את המדיניות. בתגובה נמסר לארגון כי את המדיניות התווה המפכ"ל היוצא ולכשיבחר מפכ"ל חדש היא תיבחן מחדש. בעקבות זאת, פנו בארגון לפרקליטות המדינה ואיימו לפנות לבג"ץ.

במכתב התשובה, אותו העבירה מחלקת הבג"צים בפרקליטות לידי ארגון לביא, נמסר כי בעקבות הפנייה הנחיית המפכ"ל היוצא נבחנה מחדש ואכן תשתנה. על פי הוראת מ"מ המפכ"ל ההנחיה תשתנה ומעתה כל בקשת חופש מידע תיבחן לגופה ויתברר האם חשיפת הפרטים תביא לפגיעה בביטחון המדינה.

המשטרה: פועלים בהתאם להוראות חוק חופש המידע

מארגון לביא, הפועל למען מינהל תקין בישראל, מסרו בתגובה כי "אנו מברכים על ביטול הנחייתו של המפכ"ל לשעבר אלשיך שפגעה באופן חמור ביכולת לאבחן תופעות עברייניות וביכולת לתת לתופעות אלו מענה הולם, הגיע הזמן שמשטרת ישראל תשוב לפעול בהתאם לשיקולים מקצועיים בלבד ותשאיר אג'נדות פוליטיות ושיקולי פוליטיקלי קורקט מחוץ לתחומי משטרת ישראל".

מהמשטרה נמסר בתגובה כי "משטרת ישראל פועלת בהתאם להוראות חוק חופש המידע ומטפלת מדי שנה במאות פניות שונות של אזרחים לקבלת מידע בהתאם להוראות החוק וסייגיו. המשטרה מוסרת נתונים ומידע בפילוחים שונים גם באופן יזום, תוך איזון מתמיד בין זכות הציבור לדעת וערך השקיפות לבין שמירה על צנעת הפרט, פרטיות וכבוד האדם. בהתאם, כל בקשה לקבל מידע או נתונים הקשורים בפעילות המשטרה, נשקלת לגופה על פי אמות מידה מקצועיות ובהתאם לחוק. נמשיך לפעול להנגשת מידע לציבור אודות העשייה המשטרתית, גם באופן יזום ובשקיפות מלאה ככל שניתן, הכל תוך הימנעות מפגיעה באדם או באוכלוסייה מכוח האחריות הציבורית הכבדה המוטלת על כתפיה של משטרת ישראל".

מסמך שהגיש ארגון לביא מהמחלקה המשפטית בגין הסתרת מידע על ידי משטרת ישראל בניגוד לדין. אתר רשמי
מסמך שהגיש ארגון לביא מהמחלקה המשפטית בגין הסתרת מידע על ידי משטרת ישראל בניגוד לדין/אתר רשמי
מסמך שהגיש ארגון לביא מהמחלקה המשפטית בגין הסתרת מידע על ידי משטרת ישראל בניגוד לדין. אתר רשמי
מסמך שהגיש ארגון לביא מהמחלקה המשפטית בגין הסתרת מידע על ידי משטרת ישראל בניגוד לדין/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully