וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מאיימת בתגובה לתקיפת מכלית הנפט: "מתקפה פחדנית"

12.10.2019 / 15:00

טהראן הודיעה כי תגיב על התקרית במי הים האדום לאחר שתלמד את פרטיה ותגבש עמדה לגבי מי עומד מאחוריה. המכלית שנפגעה עושה את דרכה לכיוון המפרץ הפרסי, וברפובליקה האסלאמית ממתינים לשובה בבטחה. "נגיב בהתאם, אך נמתין עד שכל פרטי המזימה יתבהרו"

צילום: רויטרס

איראן גינתה היום (שבת) את המתקפה על מכלית הנפט "סביתי" בים האדום והזהירה מפני תגובה לאחר שתלמד את פרטי התקרית. עלי רבאי, דובר מטעם הממשלה בטהראן, אמר לסוכנות הידיעות הרשמית IRNA כי "איראן נמנעת מחיפזון, ובוחנת בזהירות את מה שאירע ומגיעה למסקנות. תגובה מתאימה תינתן לאחראים על התקיפה הפחדנית, אך נמתין עד שכל פרטי המזימה יובהרו".

מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמחאני, אמר כי "פיראטיות במים בינלאומיים שנועדה להפר את בטיחותו של כלי שיט מסחרי תיענה בהתאם". לדבריו, "הוקמה ועדה מיוחדת לחקור את המתקפה על סביתי, ומסקנותיה יימסרו בקרוב לרשויות לטובת קבלת החלטה".

מנגד, ערב הסעודית הודיעה שהיא קיבלה אותות מצוקה מהמכלית האיראנית שנפגעה אתמול, אך לא סייעה לה משום שהמכלית המשיכה לנוע וכיבתה את מכשיר המיקום שלה.

מכלית הנפט האיראנית סביתי שהותקפה בים האדום, 11 באוקטובר 2019. רויטרס
איראן מאיימת בתגובה. מכלית הנפט שנפגעה/רויטרס

בכיר איראני סיפר היום כי המכלית עושה את דרכה לכיוון המפרץ הפרסי. "אנו מקווים שהיא תיכנס למים הטריטוריאליים של איראן בבטחה", אמר. "הדליפה ממטען המכלית נפסקה". בעלי המכלית הודיע כי כל אנשי הצוות בריאים ושלמים, וצפויים להגיע לשטח איראן תוך עשרה ימים.

התקרית, האחרונה בשורת תקיפות של מכליות בים האדום ובמפרץ הפרסי, עשויה להגביר את המתיחות בין טהראן וריאד. משרד החוץ האיראני הודיע אתמול כי מכלית נפט איראנית ששטה בים האדום הותקפה לחופי עיר הנמל ג'דה בערב הסעודית. לפי חברת הנפט הלאומית, כלי השיט נפגע ככל הנראה משני טילים, אולם היא הכחישה דיווח מוקדם יותר שיוחס לה ולפיו הטילים שוגרו מערב הסעודית, יריבתה האזורית של איראן.

חברת הייעוץ "יוראסיה" מסרה כי אין בידיה ראויות מוצקות בתשובה לשאלה מי עומד מאחורי התקרית. "הסמיכות של המכלית בזמן המתקפה לנמל ג'אדה עשוי לרמז על כך שייתכן שהטילים שוגרו מהממלכה הסעודית", אמרו בחברה. "לפי השערה נוספת, זה היה מבצע ישראלי".

עוד בוואלה!

"קרובים לסיום": ארה"ב וסין הגיעו להבנות לקראת חתימה על הסכם סחר

לכתבה המלאה
שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר, 11 באוקטובר 2019. רויטרס
אישר פריסת כוחות נוספים בערב הסעודית. אספר, אתמול/רויטרס

התקרית התרחשה כחודש אחרי המתקפה על מתקני הנפט בערב הסעודית. ריאד אמרה כי 18 מל"טים ושבעה טילי שיוט שוגרו לשני מתקנית של חברת הנפט הממלכתית "ארמקו", ויחד עם ארצות הברית, ישראל ומדינות אחרות, האשימה את איראן. בטהראן, מנגד, אמרו כי אלו המורדים החות'ים בתימן. גורמים אמריקניים האשימו את איראן באחריות לפיצוצים בשש מכליות נפט בשתי תקיפות נפרדות במאי וביוני, על אף שטהראן הכחישה זאת. בנוסף לכך, משמרות המהפכה השתלטו על מכלית נפט בריטית ושל איחוד האמירויות, וכן הצליחו להפיל מל"ט אמריקני. רק ברגע האחרון עצר טראמפ פעולה צבאית נגד איראן.

בעקבות התקיפה, משרד ההגנה האמריקני הודיע אמש כי ארצות הברית תשלח כוחות צבא נרחבים וציוד צבאי רב לערב הסעודית, ובו טייסות קרב וסוללות הגנה אוויריות. גורמים אמריקניים המעורים בפרטים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי עיבוי הכוחות המתוכנן ייעשה בעקבות המתקפה על מתקני הנפט במדינה, בה האשימו וושינגטון וריאד את איראן.

דובר הפנטגון, ג'ונתן הופמן, אמר בהצהרה כי שר ההגנה האמריקני מארק אספר אישר פריסת כוחות נוספים, בהם שתי טייסות קרב, שתי סוללות פטריוט ומערכת הגנה מרחבית בגובה רב (THAAD). "השר אספר הודיע הבוקר ליורש העצר של ערב הסעודית ושר ההגנה, מוחמד בן סלמאן, על פריסת הכוחות הנוספים כדי להבטיח ולהעצים את ההגנה של סעודיה", אמר הופמן.

(עדכון ראשון: 12:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully